• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geselecteerde cellen afdrukken naar pdf of text bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magik

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2020
Berichten
49
Hoi allemaal,

Als eerste moet ik bekennen dat ik geen expert ben op het gebied van VBA.
En als de baas het goed vind ga ik daar in Maart iets mee doen.
Maar daar heb ik nu niets aan.
Ik wil een lijst maken met spullen die regelmatig nodig heb om projecten uit te tekenen.
Heel veel van deze info staat nu in een excel document, ook de locaties van tekeningen in een oud papier archief.
Als ik aan een project ga beginnen kijk ik in deze lijst waar en in welke dozen de tekeningen zitten.
Veelal schrijf ik deze info even over maar dit zou veel eenvoudiger moeten kunnen.

Wat heb ik wel, en cel met daarop een selectie vakje. (zeg cel A1)
Op het moment dat het vinkje in het selectie vakje aangeklikt is verschijnt er in de cel A1 de waarde "WAAR"
En dat herhaalt zich regel na regel, daar waar het vinkje niet staat zie je "ONWAAR" in de cel staan.
In cel B1 staat een formule samenvoegen die uit de lijst van de tekeningen die info geeft die ik nodig heb.
Ik zou graag willen dat ik een txt of pdf bestand kon afdrukken met daarop enkel de waarde die in cel B word aangegeven onder voorwaarde dat in cel A "WAAR"staat.
Dus als A1=WAAR dan PRINT cel B1
Als A2 tm A6 ONWAAR zijn niet afdrukken, A7 is toevallig wel WAAR en die waarde zou dan weer wel afgedrukt worden.
Kolom B kan nu al groeien naar Ca 6000 regels maar ik wil dit kunnen uitbreiden.
Als ik van deze 6000 regels er Ca 30 wil afdrukken is het veel.


Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Gr Dick
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dick,

Welkom op dit forum.

Plaats even een representatief voorbeeldje, krijg veel sneller een reactie :D
 
Filter Kolom A op WAAR. Selecteer de cellen in kolom B en kies bij afdrukken selectie.

Of met VBA zoiets
Code:
Sub VenA()
  Cells(1).CurrentRegion.AutoFilter 1, True
  Columns(2).SpecialCells(2).PrintPreview 'printout
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Ik had idd een voorbeeldje kunnen maken.
In het voorbeeld staan nu 2 tab bladen, selecteren en documenten.
De kolomnamen bij documenten kloppen en heb een beetje fictieve data opgeschreven.
Aangezien ik er toch een digitaal document van wil maken heb ik een diskette gebruikt om de print te maken.
De macro heb ik nog niet gemaakt, dit omdat ik vermoed dat dit het best met VBA is op te lossen en ik nog niet weet hoe het document heet.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Print.xlsx
    27,6 KB · Weergaven: 28
Zie #3

En voor jouw bestandje
Code:
Sub VenA()
  With Cells(1).CurrentRegion
    .AutoFilter 1, True
    .Columns(2).PrintPreview 'printout
    .AutoFilter
  End With
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt idd bijna.
Bij het afdrukken krijg ik geen foutmelding dus dat zit denk ik wel goed.
Toch blijft hij na regel 1 hangen.
In je VBA heb je het over True, ik dacht "misschien komt het door mijn WAAR"
In beide gevallen stopt hij toch na regel 1 en toont enkel deze in de afdruk.
De overige regels neemt hij niet mee in de afdruk, zou hij dat wel doen heb ik pressies wat ik zoek.

Gr Dick

PS bedankt voor dit deel.
 
In jouw voorbeeldbestand krijg ik 3 regels in het afdrukvoorbeeld. Als je kolomkoppen gebruikt werkt het dan wel?
 
VenA,

Blijkbaar heb je gelijk.
Maar ik heb de regels in het echte bestand op een andere pc gezien.
Aangezien ik het echt zelf wilde doen maar niet voor elkaar kreeg toch maar hulp op het werk ingeroepen.
Hij schreef er een paar woordjes bij en liet zien dat door een samengevoegde cel jou macro vast liep.
Dat was iets waar ik dus niet bij stil heb gestaan.
Ook van hem diverse tips gekregen hoe ik bepaalde dingen moet zien en goed kan bewerken.
Met me stomme kop vergeten op te slaan dus mag het nu zelf proberen.

Maar dat gaat me lukken.
Bedankt voor de hulp, mooi leermoment.

Gr Dick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan