• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek met 2 datasets met verschillend aantal meetpunten - horizontale alignering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danonino

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 aug 2014
Berichten
2
Dag allen,

Ik zit met meetpunten van 2 verschillende bronnen. De ene doet meerdere metingen per ms maar de ander doet er maar 1 per seconde. Ik had graag de twee datasets in een grafiek gegoten.
Ik heb al meerdere grafieken achter de rug met meerdere datasets, maar deze lijkt wat problematisch te zijn doordat er zo'n groot verschil is in het aantal datapunten (?). Het is te zeggen, de eerste heeft er 14.000 en wordt mooi over gans de grafiek uitgetekend, maar de tweede heeft maar 16 datapunten en wordt helemaal links tegen de verticale as getekend.

Beide datasets hebben verschillende horizontale aslabels die overeenkomen met de verstreken tijd in seconden. De totale verstreken tijd komt echter wel ongeveer overeen: zo'n 16 seconden. Dus ik snap niet goed waarom Excel dan de tweede dataset niet goed aligneert.

Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden heb ik een screenshot toegevoegd als bijlage. De Excelbestanden kan ik vanwege de grootte (1MB) niet als bijlage toevoegen. Daarom deel ik ze via Dropbox. Het bestand met de grafiek is Wireshark v4.xlsx (grafiek staat helemaal onderaan), maar gebruikt ook data van het andere Excel bestand, dus vandaar dat die er ook bij zit.
https://www.dropbox.com/s/v9xhf3g252uzfi7/Source.zip?dl=0

2014-08-20_02-44-47.png

Misschien nog de moeite om te vermelden: ik gebruik punten (ipv komma's) als decimaal scheidingsteken in Excel omdat dat ook het geval is bij mijn meetsoftware.

Alvast bedankt voor enige tips die mij in de richting van het probleem kunnen wijzen!
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Een Excel grafiek lijkt maar een verzameling van X-waarden te accepteren, ongeacht hoeveel datasets er zijn. Dus dan moet je ervoor zorgen dat elke dataset evenveel meetwaarden heeft en dat de meetwaarden van hetzelfde tijdstip zijn. Ik had dit niet door en dacht dat ik voor elke dataset de X-waarden apart kon opgeven. Het probleem is dus dat de kleinere dataset als X waarden niet langer (1, 2, 3, ...) seconden heeft, maar (0; 0.0001; 0.0002; ....) seconden. Vandaar dat de gegevens van de kleine dataset helemaal links tegen de Y-as zijn uitgetekend.

Nu, ik heb zoals gezegd twee datasets. De tijdstippen komen wel overeen, maar het aantal gegevens niet. Dan zou ik moeten een heleboel gegevens wegsmijten van de ene dataset, of een heleboel gegevens interpoleren van de andere om het aantal gegevens gelijk te maken. Mijn vraag is dus, bestaat er een manier waardoor ik twee grafiek over elkaar kan gooien die allebei over 0 tot 16 seconden lopen, maar waarbij het aantal gegevens verschilt?

Ik wil dus dit:

Excel-1.png

combineren tot dit (zonder Photoshop magie :D):

Excel-2.png

Bronbestand: Bekijk bijlage Excel graph test.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan