GUI ziet geen keyboard meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Gelukkig heb ik nog een computer

Maar op mijn notebook kan ik ineens niet meer inloggen op het GUI. De muis werkt nog, en het keyboard zelf doet het ook wel, want ik kan wel met CTR-ALT-F1 een gewoon scherm openen en dan gewoon inloggen. Maar ik kan niet bij het GUI komen.

Mijn vraag is dus vooral: wat moet ik vanuit het CLI een schop geven (killen of herstarten) om het GUI weer bereikbaar te maken? Ik heb al geprobeerd X te killen, die start gewoon weer op, en is dan nog even doof. En ik heb geprobeerd gdm met de hand te starten, maar dat geeft ook geen effect. Wat zou de volgende stap moeten zijn? Xorg.conf, of hoe het heten mag?

Mijn notebook draait SUSE Linux Enterprise Desktop 11, ik houd altijd de updates bij (dat kan ook nog het probleem zijn).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb je naam en adres verwijderd lijkt me net zo verstandig om die niet te plaatsen.
 
Kijk eens in het logbestand van X.org (/var/log/Xorg.0.log) of je daar kan vinden wat het probleem is.
 
Ik zie eigenlijk niets bijzonders, al ben ik niet echt deskundig op dit gebied. Als je hem zelf wilt bekijken, zeg maar waar-ie naar toe moet.
Overigens, als ik "killall gdm" doe, en vervolgens startx geef, dan gaat het wel goed. Het is dus kennelijk ook niet X, maar specifiek gdm of één van de daarmee verbonden (login?) programma's.
 
Dat zou je voorlopig als work around kunnen gebruiken tot je weet hoe het echt moet; geen schoonheidsprijs... maar het werkt.
Zoek uit wat jouw opstartscript is en kill daar gdm en daarna startx
Kijk eens of er een gdm update is...
PS: ok het is geen windows... maar voor Linux geldt ook.. eerst data backuppen als... je dat nog niet gedaan hebt...
 
Die workaround heb ik inderdaad gebruikt. Is voor mij ook wel te doen, maar dit is de computer van mijn vrouw. Ik denk dat ik toch maar gewoon Mint installeer.
 
Als dat in het opstartscript zit.... merkt ze het toch niet... of... ?
 
Je moet (of moest, want ik heb mint nu geïnstalleerd) nog wel zo het een en ander met de hand foezelen. En een paar keer het systeempassword ingeven.
Nou ja, en ik gebruikte SUSE nou eenmaal omdat het op deze PC voorgeïnstalleerd was-- maar ik was er toch al niet kapot van :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan