• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe een heel nummer splitten in procentuele gedeelten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gridishere

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Berichten
283
Goedemiddag allemaal,
Ik sta voor een vraag. Ik wil een totaal van een nummer splitten in 2 hele getallen waarvan het eerste gedeelte 75% van dat totaal is en het 2e gedeelte 25% van dat totaal is. Dus geen 2.5 bv maar echt hele getallen. Nu is mijn vraag hoe je dat het beste zou kunnen uitrekenen.

Het lukt me wel om de berekening te maken om tot het hele getal te komen maar dan kom ik niet met hele getallen uit.
Bijvoorbeeld. Totaal is 22

75% van 22 is 16.50
25% van 22 is 5.50
Totaal is dan 22

Hoe zou je het automatich kunnen uitrekenen dat als wanneer er geen hele nummers uitkomen er bij de 75% naar boven kan worden afgerond zodat in de bovenste situatie er bijvoorbeeld het volgende uitkomt?

75% van 22 is 17
25% van 22 is 5
Totaal is dan 22


De bedoeling is dan dat ik in plaats van 22 ieder getal kan ingeven en daar 75% en 25% van pak.


Zou mooi zijn als iemand me hier mee zou kunnen helpen! :)

PS: Het zou mooi zijn als ik de berekening hier ook achter snap zodat ik het ook op papier zo zou kunnen uitrekenen :)


Grid
 
Laatst bewerkt:
check deze maar.
 

Bijlagen

  • helpmij.xlsx
    9 KB · Weergaven: 12
@Globe, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het uitgerekend maar zie dat er wel een heel getal uitkomt maar als ik met die zelfde formule de overige 25 pak dan komt daar ook een heel getal uit dat samen met het eerste hele getal niet uitkomt op 22. Dat is juist wat ik wel wil bereiken. Heb je hier ook een oplossing voor? Zie eventueel deze screenshot of je voorbeeld dat is aangepast:

helpmij.png

Bekijk bijlage helpmij.xlsx
 
Laatst bewerkt:
aha..

ik had half gelezen.

is dit wat? gele cel invullen ;)
 

Bijlagen

  • helpmij.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 20
zo dan?
 

Bijlagen

  • helpmij (75_25 - hs).xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 16
Ik ga er mee bezig. Ik zal wanneer ik de oplossing heb het topic sluiten :) Bedankt weer.
 
Code:
=ROUND(A2*(1-(1-$B$1))/1;0)
=ROUND(A2*$B$1;0)
De tweede eenvoudigere formule doet toch hetzelfde als de eerste?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan