Hoe pc beschermen bij zware stroomstoring?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fleur77

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2001
Berichten
270
Beste mensen,

Rekening houdend met het noodlot dat deze wereld treft, de afgelopen maanden werden de VS, Canada, Zweden, Denemarken en vannacht Italië landelijk getroffen door stroomstoringen. Dat is geen toeval meer.

Het ligt voor de hand dat dat ons dus ook nog eens een keer op grote schaal zal kunnen gaan treffen, wat dat betreft ben ik niet lakoniek meer, dus voor mijn survivalpakket zou ik gaarne willen weten hoe ik mijn pc beter tegen een zware stroomstoring kan beschermen. Ik weet namelijk dat hij er dan aan kan gaan als je geen maatregelen treft.

Er is wel wat reclame voor beveiliging bij bedrijven met ingewikkelde en prijzige apparatuur, die bij zo'n stroomstoring willen kunnen blijven doorwerken, ik ben een kleine particulier, zoek dus slechts iets heel eenvoudigs, een speciale stekker of zo??, dat de klap kan opvangen zodat mijn pc straks niet bij het oud vuil gezet hoeft te worden. (Dus niet direct bedoeld voor doorwerken, want dan heb je geloof ik zelfs een soort generator nodig).

Gaarne tips wat en waar zoiets aan te schaffen.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord,

Fleur77.
 
Bij een stroomstoring houd je computer er gewoon mee op. Er komt geen poweroverbelasting zoals bij een blikseminslag of zoiets.
Dus voor een stroomstoring hoef je niets te doen, wanneer je niet door hoeft te werken.
 
Ik vind het idd een zeert relevante vraag, heb ook zo mijn twijfels over al die stroomstoringen maar net wat Sigma schrijft, je pc houdt er gewoon mee op en start hoogstens weer op met een scandisk als de stroomstroring voorbij is. Bovendien zouden alle pc's stuk zijn in al die landen en daar heb ik nog niets over gehoord. Praktijkvoorbeeld, tijdje terug had ik telkens kortsluiting, kwam door een brak koffiezetapparaat, pc (had toen nou ouwe knar) dus ook telkens uit maar ondervond geen enkele schade. Wel oppassen met onweer, dat kan zeker schadelijk zijn, dan doe ik terstond de pc uit en ook het (kabel)modem. Vooral als je in een dichtbevolkt woongebied zit, heb daar wel mensen over gehoord qua pc naar de knoppen. Hier wat leesvoer.
 
Bij de PCdokter op de overtoom in A'dam en Haarlem worden met regelmaat tweedehands noodstroomvoorzieningen aangeboden.
Prijzen die ik daar gezien heb varieerden rond de € 50,- als ik me goed herinner.
 
Voor piekbelastingen zijn er wel van die goedkope stekkertjes met zo'n lampje erop. (Zelf ooit gekocht als ALDI-aanbieding). Maar of dat nou bij onweer helpt?

:(
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door gezina
. Wel oppassen met onweer, dat kan zeker schadelijk zijn, dan doe ik terstond de pc uit en ook het (kabel)modem. Vooral als je in een dichtbevolkt woongebied zit, heb daar wel mensen over gehoord qua pc naar de knoppen. Hier wat leesvoer.

Wat je al zei, inderdaad lijkt er bij stroomstoring
door blikseminslag meer gevaar voor je pc te
bestaan, dus die mogelijkheid valt waarschijnlijk al
af.

Bedankt voor je antwoord,

Groeten,

Fleur77.
 
Geplaatst door Bennie
O.a. Mycom heeft noodstroomvoorzieningen te koop. Ik vind ze wel vrij prijzig:
http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/section.do?section=132

Groetjes,
Bennie

Ha Bennie,

Bedankt voor je antwoord!

De voorziening van rond de 100 euro is nog
wel te doen, maar zie niet direct hoe je
bepaalt wat je uitgangscapaciteit en je uitgangsvermogen is? Welke geschikt is voor jouw pc?

Denk toch dat ik even de gegevens van
de winkels ga noteren.

Zelf denk ik namelijk dat Nederland ook
wel aan de beurt zal gaan komen. Volgende
week ga ik mijn survivalpakket samenstellen,
zaklampen, olielampen, stormlampen, kaarsen etc. Contant geld in huis. De telefoon zit wel goed,
want heb gelukkig analoog en geen ISDN, volgens de KPN die ik een paar maanden geleden over
gebruik bij een stroomstoring belde, heb je dan
niets te vrezen. Mobiele telefoons kunnen
dan echter natuurlijk niet meer opgeladen worden
als de stroom uitvalt.

Een paar maanden geleden lachte
iedereen me hierom uit, maar je ziet
wat er al gebeurd is.

Ik huiver om wat er momenteel in de
wereld aan de hand is. We moeten het
niet onderschatten.

Fleur77.
 
Geplaatst door sigma
Bij de PCdokter op de overtoom in A'dam en Haarlem worden met regelmaat tweedehands noodstroomvoorzieningen aangeboden.
Prijzen die ik daar gezien heb varieerden rond de € 50,- als ik me goed herinner.

Leuke tip, Sigma,

Ga er zeker achteraan.

Fleur77.
 
of ieder of groep huizen een eigen windmolen,,,, al was het maar voor stroomstoringen,, niet dat ik twiifel over de nl. stroomvoorzieningen, maar sinds de liberalisering van de energie bedrijven, moet je toch maar afwachten of het een stabiel system is of wordt.
En van die windmolen is maar een grapje,,, ze willen allemaal groene stroom maar geen molen in de tuin.
 
Geplaatst door 1marcel
of ieder of groep huizen een eigen windmolen,,,, al was het maar voor stroomstoringen,, niet dat ik twiifel over de nl. stroomvoorzieningen, maar sinds de liberalisering van de energie bedrijven, moet je toch maar afwachten of het een stabiel system is of wordt.
En van die windmolen is maar een grapje,,, ze willen allemaal groene stroom maar geen molen in de tuin.

Het is als met nieuwe pc-besturingssystemen. Je moet er pas op overstappen als alle kinderziektes bestreden
zijn. Zelf neem ik zo'n stap niet te snel, en naderhand
blijkt dat dan een juiste beslissing te zijn geweest.

Fleur77.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan