• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

petersmith

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Berichten
100
Hoi,

Ik wil een documentenlijst maken met een revisienummer en een datum erachter. De datum (met de functie max) lukt me wel, maar de revisienummer lukt me niet. Ik wil functie "horizontaal zoeken" gebruiken, maar ik krijg telkens een foutmelding (zie bijlage).

Wat heb ik fout gemaakt?

Groeten,
peter smith
 

Bijlagen

  • horizontaal zoeken.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 62
Als jij C5 in C6 verander bij de formule in B6 werkt het
 
Moet het zoiets worden?
Code:
=INDEX($C$5:$I$5;VERGELIJKEN(A6;C6:I6;0))
 
Of deze:
Code:
=INDIRECT(ADRES(5;VERGELIJKEN(A6;C6:I6;0)+2))

of

=ZOEKEN(A6;C6:I6;C5:I5)
doet hetzelfde als de formule van Harry
 
Laatst bewerkt:
Beste HSV en Thankyou,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb beide formule gebruikt. Het is idd wat ik zoek. Ik vind functie "zoeken" en "index" makkelijk te begrijpen. (Ik lig ook aan mij, omdat ik nog niet heel erg in deze materie zit :p).

Weet iemand toevallig, waarom de functie "horizontaal zoeken" hier niet werkt?


Groeten,
peter smith
 
Omdat horizontaal zoeken (en ook verticaal zoeken) niet "terug" kan kijken. HORIZ.ZOEKEN zoekt in de bovenste rij van een een matrix (rij 5) naar een gegeven waarde, en geeft daarna een opgegeven rij in dezelfde kolom eronder weer. Omgekeerd kan niet, dan moet je andere methoden zoals hierboven toepassen.
 
Zoals AlexCel reeds vermeldt: horizontaal zoeken (en ook verticaal zoeken) kan niet "terug" kijken, maar...
je kan deze beperking eventueel omzeilen via een constructie met "KIEZEN", zie bijlage
 

Bijlagen

  • horizontaal zoeken (2).xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 66
Let wel.
Bij de functie ="zoeken" moeten de gegevens in oplopende volgorde zijn gesorteerd.
Dit is uiteraard geen probleem in jouw voorbeeldbestandje.
 
Bedankt allemaal,
ik ben weer wijzer geworden. Bedankt voor jullie reacties/uitleg. Jammer dat "horizontaal zoeken" zo beperkt is. Het is wel een handige functie.
Ik weet dat ik heel vervelend ben. :eek: ik heb nog een vraagje.

Voor de formule "=INDEX($C$5:$I$5;VERGELIJKEN(A6;C6:I6;0))"

Het moet niet zo zijn. Rij_getal op "1" zetten "=INDEX($C$5:$I$5;1;VERGELIJKEN(A6;C6:I6;0))"

Excel geeft beide formules toch een goed antwoord ( een letter "g") in de cel.

Hoe komt het eigenlijk? :shocked:
 
Het valt niet mee om 2 nieuwe functies ("index" en "vergelijken") en cq icm hiervan onder de knie te krijgen. Maar het is gelukt. ik heb mijn uittrekstaat eindelijk voltooid. Hopelijk kan ik deze uittrekstaat voor de nieuwe projecten gebruiken. :)

Dit onderwerp wil ik hiermee afsluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan