• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp met formule, factors en prijsgroepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dim67

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2018
Berichten
19
Hallo, wie kan mij helpen met het volgende. Het formulier waar dit in komt kan ik zelf nog wel maken maar de formule lukt niet. ik weet niet of dit mogelijk is in Excel of dat er een Database aan te pas moet komen.

In het formulier ga ik invoeren:
1: een productnummer (houten staaflijsten)
2: de maat

eindresultaat is de prijs:

De lijsten staan in kolommen: bijvoorbeeld:
Lijst nummer breedte zaagprijs toeslag leverancier
12345 2,0 6,50 6,30 lijstfabriek
45321 3,0 11,70 5,40 lijstfabriek2


Invoer:
productnummer: bijvoorbeeld
12345 (deze lijst is 2cm dik, zaagprijs is 6,50 per meter)

Invoer:
Maat van de inlijsting:
40 x 50 (dit is de sponningmaat, daar komt de breedte bij)

Berekening:
44 x 54 = 2,38 meter x 6,50 (zaagprijs) = 15,47

De verkoop Factor
prijsgroep 1: Is de prijs onder de 4,00 dan is de factor 4,00
prijsgroep 2: Is de prijs tussen de 4,00 en 16,00 dan is de factor 3,50
prijsgroep 3: Is de prijs boven de 16,00 dan is de factor 2,50

In dit geval valt het in prijsgroep 2 dus: 15,47 x 3,50 = 54,15

daarbij komt de zaagtoeslag

Zaagtoeslag: 6,30

Totaal prijs is dan: 54,15 + 6,30 = 60,45

Is het mogelijk om in een formulierveld het productnummer in te voeren en ernaast de maat en dat daarnaast dan de eindprijs komt?
 
Ik ben ook zeker Ja. Maar alle helpers van Helpmij hebben reuma in hun vingers, met een vb bestandje hoeven we niet alles na te kloppen in een excelleke..;)
 
Waarom gebruik je geen getallen? Met tekst valt niet te rekenen. Is de toeslag op basis van de prijs of moet deze uit de tabel gehaald worden? In het laatste geval

Code:
=(--LEFT(I28;FIND("x";I28)-1)+VLOOKUP(H28;$A$3:$D$24;2;0))*(--MID(I28;FIND("x";I28)+2;10)+VLOOKUP(H28;$A$3:$D$24;2))/1000*VLOOKUP(H28;$A$3:$D$24;3;0)+VLOOKUP(H28;$A$3:$D$24;4;0)

En anders maar even handmatig een aantal voorbeelden uitwerken.
 

Bijlagen

  • lijsten berekening.xls
    22 KB · Weergaven: 25
Hallo, bedankt!

Ik had de maat apart moeten doen, dus een veld voor de breedte en een veld voor de lengte. Dat werkt beter denk ik.

De toeslag is een op zichzelf staand vast bedrag, dat op bij de berekende prijs wordt opgeteld.

Bekijk bijlage lijsten berekening.xls
 
Laatst bewerkt:
En anders maar even handmatig een aantal voorbeelden uitwerken.

Heb je blijkbaar gemist. Om het bestand uit #5 nogmaals te plaatsen heeft weinig nut maar bevat voldoende ingrediënten waar je wat mee zou kunnen doen. Alleen zijn jouw inspanningen niet zichtbaar.
 
Ben er mee bezig, nogmaals dank voor de hulp. Ik wist niet of het mogelijk was. het einddoel is een invulbaar formulier om te printen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan