Ik snap 't even niet... Wie verdiept zich even in mijn langdradige verhaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Ik snap iets even niet... Voor mijn werk verzorg ik de CD's met foto's. Inmiddels is alle
kopij binnen, en het eerste exemplaar is al gebrand. Van deze CD heb ik een ISO gemaakt,
om die te gebruiken om de overige circa 60 exemplaren te kunnen branden.

Het branden van het eerste exemplaar deed ik vanuit Windows (Vista). De gewenste
inhoud naar het station gekopieerd en met de wizard naar de schijf geschreven. Bij
Opties voor formatteren koos ik voor Gemasterd, zodat hij ook met oudere versies van
Windows werkt.

Net zit ik nog even lekker te lezen in mijn boek Windows Vista, start hier van
Dennis Gandasoebrata (leuk boek!). Hier lees ik:

...vervolgens klikt u op Opties voor formatteren weergeven. Vervolgens kiest u voor Bestandssysteem (UDF) als u via slepen-en-neerzetten bestanden op de schijf wilt opslaan zonder een brandprogramma hoeven te gebruiken (vergelijk het met een externe schijf). De UDF-indeling is alleen geschikt voor computers met Windows XP en hoger. Via de koppeling UDF-versie wijzigen kunt u de gebruikte UDF-indeling aanpassen en daarmee de compatibilitiet met eerdere Windows-versies bepalen. Kies voor Gemasterd (ISO) als u zeker wilt weten dat de bestanden ook voor oudere computers toegangkelijk zijn.

Voor mij geldt dat laaste dus. Maar als ik nu de eigenschappen van de schijf bekijk zie ik alsnog bij bestandssysteem UDF staan.

Zie deze afbeelding. Dit zijn de eigenschappen van het originele exemplaar, de met Windows gebrandde dus. Hij geeft weer hoeveel er nog beschikbaar is.
Origineel.jpg


Zie deze afbeelding. Dit zijn de eigenschappen van een met de ISO gebrand exemplaar.
Hij geeft aan dat er niets meer beschikbaar is en het aanal bytes en megabytes wijkt
af van het origineel.
Kopie.jpg


Daarnaast noemt Windows in Computer het origineel een CD-R, en de kopiën een CD-ROM.

Niet dat ik er nou zo mee zit dat de groottes afwijken, maar ik ben simpelweg benieuwd
naar de veroorzaker en ben bang dat mijn collega's met versies ouder dan XP de CD niet
kunnen openen.

Zoals gezegd brandde ik het eerste exemplaar met Windows.
De ISO maakte ik met LC ISO Creator.
Ik brand ISO's altijd met ImgBurn.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan