In zelfde document stijlkleur per pagina wisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mauvan

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2008
Berichten
136
Betreft Office 2019.
In probeer voor iemand een receptenboek samen te stellen. Elk recept zit nu nog apart in een document.
Ik heb ze één voor één omgezet in een standaardsjabloon en heb daarbij een standaard Word-stijl gekozen qua lettertype en waarbij de kop en subkop in een kleurenbalk staan.
Om een onderscheid te maken tussen (ik noem maar wat) gebak of vlees wil ik die balkkleur veranderen per categorie recept.

Maar als ik alle recepten wil samenvoegen in één document (boekje), dan wordt die kleur uniform en gelijk aan die van de eerste pagina. Het eerste recept dus.
Ik heb al geprobeerd met sectie-einden dit op te lossen, maar dat werkt ook niet.

Hoe kan ik dit oplossen?
Dank!
 
Waarom werken secties niet? Want dat is wél de oplossing.
 
En toch lukt het me niet.
Ook al zet ik er twee einde secties in: eentje met 'doorlopend' en eentje met 'volgende pagina'.
Ik ploeter nog even door...
Dank in elk geval.
 
Of je plaatst het document, en we kijken met je mee. Ik heb geen glazen bol 🔮 dus ik kan niets zien, en derhalve verder ook niks nuttigs zeggen. Met een document erbij ga je geheid veel sneller een nuttig antwoord krijgen…
 
Right! :)
Dus op pagina 2 een andere kleur kiezen via Ontwerpen - Kleuren... - gaat pagina 1 mee in de nieuw gekozen kleur.
 

Bijlagen

  • test kleur thema.docx
    25 KB · Weergaven: 3
Bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • test kleur thema.docx
    22 KB · Weergaven: 2
Ja, zoiets bedoel ik.
Maar dit is blijkbaar niet met de ontwerpen volgens thema gemaakt. Hoe dan?
 
Even terzijde: ....waar is dit goed voor? (zie jpg's)
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    147,5 KB · Weergaven: 2
  • 2.jpg
    2.jpg
    200,7 KB · Weergaven: 2
Gewoon om te laten zien dat het kan :). Wat je vraag betreft: ik heb niks aan je thema veranderd, maar de juiste opties toegepast. Daarbij is het handig als je de Word principes kent :). Die zijn relatief simpel: er is een hiërarchie in Word die strak gevolgd wordt. Die ziet er zo uit:

1. Document sjabloon (inclusief stijlen)
2. Secties
3. Alinea-opmaak
4. Woordopmaak

De volgorde van belangrijkheid is precies omgekeerd, dus Woord opmaak overrulet alles.
Stijlen in een document zijn bedoeld om alle tekst met bepaalde stijlen er consequent (dus: hetzelfde) er uit te laten zien. Dus tekst die is opgemaakt met Kop1 ziet er overal in dat document hetzelfde uit. Dat wíl je als gebruiker ook, anders kun je net zo goed géén stijl gebruiken. Helaas zit jij in de categorie die tóch wat anders wil. Jij wilt namelijk níet dat tekst met Kop1 er hetzelfde uit ziet.
Daar heeft Word twee oplossingen voor:
a) Maak voor elke stijlvariant een nieuwe stijl aan. Dat werkt prima, maar voor een boek met 25 hoofdstukken moet je dan 25 stijlen maken
b) Woordopmaak overrulet stijl opmaak, dus je kunt op een tekst eerst een stijl toepassen, en dan de opmaak veranderen

Dat laatste heb ik dus gedaan. De teksten Kop1 gelaten, en de koppen daarna een andere kleur gegeven. Meestal heb ik in de stijlen de optie <Automatisch bijwerken> aanstaan, en dan werkt dit natuurlijk niet, dan krijgt alles met Kop1 gelijk de nieuwe kleur. Wat je dus niet wilt :).

Wat voor jou de handigste werkwijze is, weet ik uiteraard niet. Maar met secties heeft het in dit geval dus niets te maken; die heb ik ook verwijderd. In Kop1 daarentegen de optie <Op nieuwe pagina beginnen> aangezet, zodat je met het kiezen van Kop1 gelijk een nieuwe pagina hebt.
 
Dat is heel duidelijk. Veel dank!
Ik ga me beraden en in overleg of dit echt de bedoeling moet zijn, want om nou 37 verschillende stijlen bij te houden... Pfff.
Ik denk dat onderscheid op een andere manier, bijvoorbeeld door foto's, een betere manier is.

Nogmaals dank.
 
De methode die ik nu heb voorgedaan is dus heel simpel uit te voeren; daar hoef je verder weinig aan te doen. Sowieso ontkom je niet aan het aanpassen van de tekstkleur, dus extra tijd kost het niet, want het selecteren van een stijl kost ook tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan