Incrementele backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hal 61

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2008
Berichten
427
Onlangs kwam ik in contact met Apple's Timemachine, een verrassend knap backup systeem dat werkt met snapshots, wat het als backup voor documeten, mp3- en fotoverzameling tot een goede oplossing maakt. Omdat Apple's osX Unix-based is ben ik wat gaan googelen om iets gelijkaardigs te vinden voor Linux.

Dit leverde enkele opensource projecten op, waaronder Backintime, Timevault, Dirvish,.. Nu bleek Backintime (BIT) op de repository van OpenSuSE te zitten:rolleyes: en heb ik deze eens duchtig uitgeprobeerd.;) http://backintime.le-web.org/. De werking van deze incementele backup softs is o.a. gebaseerd op enkele basis Unix programma's "rsync" en "diff". Niet echt rocket science :D en dus vrij eenvoudig op te zetten.

Voor de geïntesseerden:rolleyes:
Mijn setup:
In mijn OpenSuSE Linuxbox zit een extra 500GB disk waarop een copy van al mijn belangrijke gegevens staat, die wordt gemount onder een folder Backup/drive. Deze drive wordt up to date gehouden met UNISON http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/ een syncronisatie soft. Inderdaad alle foto's, mp3's, documenten, enz. Staan in de PC op twee verschillende plaatsen. De extra schijf is eigenlijk al een eerste backup. De Backup/drive directory wordt met BITop zijn beurt gebackupd naar een externe hardeschijf van 1 TB.

Deze externe WD MyBook van 1 TB resideert in de boekenkast en wordt in mijn geval enkel aangesloten om te backuppen. /etc/fstab werd zo geconfigureerd dat OpenSuSE de Mybook bij het aansluiten aan zijn ID herkent en hem mount op /Backup/MyBook. De eenvoud aan deze setup is dat er eigenlijk maar één directory dient gebackupd te worden (/Backup/drive), de lost+found en enkele tijdelijke bestanden zitten in de exclude lijst van BIT en dat is het eigenlijk:thumb:
Iedere snapshot krijgt als naam de datum en het uur, je kan dus meerdere snapshots per dag nemen en na een vooraf ingestelde periode van toch enkele maanden zal BIT de oude snapshots automatisch verwijderen. Je kan natuurlijk ook zelf snapshots manueel verwijderen indien dit nodig mocht zijn.;)

De werking:
De eerste snapshot is een volledige backup van je gegevens. Dit neemt dan ook wat tijd in beslag. Bij de volgende snapshots zullen enkel de bestanden die gewijzigd zijn gebackupd worden, de niet gewijzigde bestanden worden ge-hardlinkd naar het orgineel in de backup. Dit houdt in dat iedere snapshot de volledige inhoud "bevat" van je origineel, alleen neemt het véél minder plaats in. Het leuke aan dit systeem is dat de verschillende snapshots verschillende versies van je gegevens bevatten en je een vorige versie perfect kunt ophalen. Niet onbelangrijk, er is geen encryptie noch compressie. Sluit je de externe HD aan op een andere PC dan kan deze de snapshots perfect lezen of overzetten.:thumb:
Door dit systeem kan je dus terug in de tijd gaan :D

Dit wat een leuk en nuttig projectje dat zeker de moeite loont, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Als afsluiter:
Er zijn twee soorten computergebruikers, eentje dat backups neemt en eentje dat nog nooit een hardeschijf crash heeft gehad...:D:D:D
 
Leuk stukje :thumb:
Ik backup zelf met subversion
 
Hoi Karine,

Topic is al 2.5 jaar oud ;-)

Slotje er maar op :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan