• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index zoeken meerdere waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

freestyler2

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
63
In Cel A1 tm C5 staan de volgende waarden:

Code:
Product	Eigenschap	Waarde
Product X	Eigenschap1	A
Product Y	Eigenschap2	B
Product X	Eigenschap2	C
Product Y	Eigenschap1	D

In Cel F2 staat waarde: Product X
In Cel G2 staat waarde: Eigenschap2

In Cel H2 heb ik een formule getracht te maken met
Code:
=INDEX(C2:C5;OVEREENKOMST(1;(A2:A5=F2)*(B2:B5=G2);0))
De uitkomst geeft echter aan #NAAM
Ik verwacht de uitkomst "C" op basis van de 2 zoekwaarden.

Wellicht zijn er ook andere formules mogelijk om te zoeken op 2 voorwaarden.
 
Laatst bewerkt:
Probleem toch zelf opgelost :D
Code:
=X.ZOEKEN(F2&G2;A:A&B:B;C:C;0)

Edit: Functie werkt wel - maar gezien de grootte van mijn Excel Sheet zeer traag - wellicht zijn andere efficiëntere oplossingen?
 
Laatst bewerkt:
Zo wellicht?
Code:
=FILTER(C2:C5;(A2:A5=F2)*(B2:B5=G2);"")
 
Zo wellicht?
Code:
=FILTER(C2:C5;(A2:A5=F2)*(B2:B5=G2);"")

Jouw formule geeft inderdaad het gewenste resultaat, en het lijkt ook iets sneller te werken in termen van rekenkracht. Desondanks merk je dat, ondanks de verbetering, er nog steeds een (vervelende) wachttijd is.
In vergelijking met voorheen, waarbij ik ongeveer 5 minuten moest wachten bij gebruik van de X.ZOEKEN-functie, is de huidige wachttijd nog steeds ongeveer 2 minuten wanneer ik wijzigingen aanbrengt in de gegevens.
 
Je kan beter niet de gehele kolom selecteren in je formule
 
Je kan beter niet de gehele kolom selecteren in je formule

Dat is ook weer een besparing van ruim 1,5minuut - nu is het bestand wel beter werkbaar en voor mij een oplossing. De vraag zal ik als opgelost markeren.
 
Anders raak je aan een macro, dan blijft alles snel
 
Anders raak je aan een macro, dan blijft alles snel

Zelf ben ik minder voorstander van Macro's - uit oog van veiligheid binnen een organisatie.

Ik heb mij nu niet inhoudelijk in een Macro oplossing verdiept maar wellicht heb je een suggestie voor een Macro?
Wat mij betreft hoef je er overigens geen tijd aan te besteden als je niet zoiets al eerder heb gemaakt - bovenstaande oplossing werkt tenslotte ook voor mij. Het is alleen wat minder efficiënt met de rekenkracht.
 
Kijk vooral naar al je andere formules waar je ook naar de gehele kolom verwijst. Mogelijk valt er qua efficiëntie in je andere formules ook veel te winnen door een andere oplossing te gebruiken.

Heb je sleepbare formules tot het eind doorgetrokken voor het geval dat? Doe dat vooral niet.

Ps: Voor VBA oplossingen voor dit soort vragen hoef je niet bang te zijn
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub M_snb()
  sn = sheet1.range("F2:G2")

  with sheet1.cells(1).currentregion
    .autofilter 1, sn(1,1)
    .autofilter 2, sn(1,2)
  end with
End Sub

Met een dynamische tabel en handmatig gebruik van autofilter lukt het ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan