• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is geneste validatie mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GertjanSchut

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2016
Berichten
4
Om twee velden in een formulier gestandaardiseerd ingevuld te krijgen wil ik met validatie werken. Om het makkelijker invulbaar te krijgen wil ik een tweede gevalideerd veld afhankelijk maken van het eerste veld. Als voorbeeld: eerst kies ik een provincie, vervolgens kies ik een plaats uit die provincie. Hoe zorg je dat het tweede veld alleen de plaatsnamen van de gekozen provincie toont, en niet alle plaatsen uit alle provincies?
 

Bijlagen

  • Geneste validatie.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 18
Dat kan zeker. Optie in bijlage.
 

Bijlagen

  • Geneste validatie (AC).xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 28
Dat kan zeker. Optie in bijlage.

Dank je! Ik geloof meteen dat het bij jou werkt. Maar bij kiezen van een andere provincie dan Utrecht in mijn Excel2013 blijft het tweede veld op 'Woerden' staan. Is dat oplosbaar?
En, hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

zie foutmelding in bijlage
 

Bijlagen

  • foutmelding.png
    foutmelding.png
    40,8 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Het blijft natuurlijk wél Excel; de ene cel is onafhankelijk van de ander, dus als je in cel A iets verandert, blijft de waarde in cel B gewoon staan. Andersom werken dus: eerst de plaats leegmaken, en dan een andere provincie kiezen bijvoorbeeld. Of programmeren.
 
Inderdaad, Gelderland even overgeslagen...
 

Bijlagen

  • Geneste validatie (AC2).xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 25
Over getrapte validatie is ook bijna niets te vinden.

Zet de gegevens in een tabel dan hoef je niet onnodig veel namen te definiëren. Als je Office365 hebt dan kan je eenvoudig de functie FILTER() gebruiken. (anders is er ook wel een formule voor te vinden)
Met 1 regel code kan je het vervolgkeuzevak leeg maken.

[Edit] je gebruikt blijkbaar XL-2013 dan moet je maar even zoeken naar de formule die het lijstje kan samenstellen.
 

Bijlagen

  • Geneste validatie (1).xlsb
    16,2 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan