Opgelost Is het RAM-geheugen beschadigd?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb 6 slots van 2 GB KHX1600C8D3K3/6GX (3 triple channel) EAN 7 40617 16115 1.

1. Is het geheugen beschadigd?

Geheugen.jpg

2. Hoe is de procedure,
om welke 'repen' gaat het die defect zijn en in welke slots?

3. Is er in een vervanger? Welke?

of is het restant geheugen voldoende om de pc goed te laten draaien? Wat mij opvalt is dat Excel trager opstart.

In de BIOS staat alles vermeld. DDR3 A1 A2, B1 B2, C1 C2 2048MB/533MHz DDR3_1066
 
Laatst bewerkt:
Heb je al Memtest86 gedraaid?
Dan weet je zeker of je geheugen aan het dementeren is.

Let er wel op dat dit programma úren kan dúren.
 
Nee, dat doe ik niet, want iemand anders heeft dat totaal onnodig gedaan en daardoor zijn de repen beschadigd!
Alle RAM was 100% in orde. Daar was geen enkel probleem mee.
Dat is de vraag ook niet. Ik zie overal staan 12 GB (systeem) maar ik wil weten hoeveel GB werkt. Is dat zo moeilijk? Blijkbaar wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel GB werkt hangt af van de systeembelasting.
Wil je weten of een reepje werkt dat zou je ze apart kunnen testen.\
Of Memtest je vertelt welke reep het minder doet als je ze allemaal tegelijk test weet ik niet.
Als je ze niet wilt testen, dan houdt het snel op.
 
Uit de afbeelding die je plaatste in je startpost valt niet af te leiden dat een deel van het werkgeheugen beschadigd zou zijn.
Er staat in de afbeelding dat je 12 GB werkgeheugen hebt. Daarvan was op het moment dat je het knipsel maakte, 5,4 GB in gebruik door Windows en alle programma's die je op dat moment open had staan.
Daarnaast is er nog 6,5 GB werkgeheugen beschikbaar voor andere taken. Samen is dat afgerond 12 GB. Je zou dus nog flink wat andere programma's kunnen gaan openen, zonder dat je werkgeheugen tekort komt.
 
Hoeveel GB werkt hangt af van de systeembelasting.
Dat bedoel ik niet. De vraag is of een deel defect is.

Ik ga niet testen want die testen maken de repen defect! Dat is mijn mening. Dat staat er ook vaak wel bij!

Let er wel op dat dit programma úren kan dúren.
Waarom? Is toch nergens goed voor...
Ja, logisch dat dan de zaak defect raakt.

Uit de afbeelding die je plaatste in je startpost valt niet af te leiden dat een deel van het werkgeheugen beschadigd zou zijn.
Er staat in de afbeelding dat je 12 GB werkgeheugen hebt. Daarvan was op het moment dat je het knipsel maakte, 5,4 GB in gebruik door Windows en alle programma's die je op dat moment open had staan.
Daarnaast is er nog 6,5 GB werkgeheugen beschikbaar voor andere taken. Samen is dat afgerond 12 GB. Je zou dus nog flink wat andere programma's kunnen gaan openen, zonder dat je werkgeheugen tekort komt.

Ja, je slaat de spijker op z'n kop. Windows zet overal maar 12 GB neer en dan denk je dat zit wel goed. Echter de volgende afbeelding van Crucial (software) zet mij wel aan het denken.

RAM en Virtueel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat doe ik niet, want iemand anders heeft dat totaal onnodig gedaan en daardoor zijn de repen beschadigd!
Alle RAM was 100% in orde. Daar was geen enkel probleem mee.
Dat is de vraag ook niet. Ik zie overal staan 12 GB (systeem) maar ik wil weten hoeveel GB werkt. Is dat zo moeilijk? Blijkbaar wel.
Blijkbaar waren die al stuk? Want hoe kwam je erbij dat die repen 100% goed waren?
Als ze toen stuk gingen, was het al een tikkende tijdbom als je ze niet had gecontroleerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie daar niks geks staan.
Er wordt aangegeven dat er 5,5Gb gebruikt is en dat je nog 6,5 beschikbaar hebt, dat klopt met je verhaal. Maar waarom je dan op het idee komt dat er geheugen defect zou zijn is mij een raadsel.
Het trager opstarten van programma's wordt vaker veroorzaakt door een (te) volle disk of een programma bug.
 
Ja, dan zal er wel niets defect zijn. De reparateur zei dat er een defect geheugen/RAM was. Hoe en wat werd er niet bij gezegd. Daarom wilde ik dat zelf uitzoeken. Blijkbaar is alle RAM nog in orde! Bedankt voor de hulp.:thumb:
 
Overigens, een geheugentest sloopt je geheugen niet maar brengt de kleinste fouten aan het licht (daarom duurt het zolang)
Zie het als een auto op deukjes controleren, bij schemerlicht kan de auto er nog fantastisch uitzien (normaal geheugen gebruik) maar bekijk je de auto met een speciale daglichtlamp dan allerlei deukjes tevoorschijn komen, voordat je die allemaal gezien hebt, ben je tijden bezig (dit is de geheugen test)
 
Allereerst kan memtest geen geheugen repen kapotmaken, is kant en klare onzin.
Het opvragen van het totale werkgeheugen en de beschikbaarheid staat totaal los van een defecte reep.
Zoals eerder geopperd, zal je eerder een bsod krijgen wanneer het defecte geheugenadres wordt aangesproken.
In het plaatje van je post #6 haal je overigens ook 2 zaken door elkaar.
Werkgeheugen en virtueel geheugen zijn 2 verschillende zaken.
En de aanleiding voor je stap naar een reparateur geef je niet aan.
En windows heeft zelf ook een memory diagnostic tool aan boord, als die al geheugenproblemen constateert had je die vraag denk ik hier niet eens gesteld.
 
De reparateur zei dat er een defect geheugen/RAM was. Hoe en wat werd er niet bij gezegd.

Het is mij niet duidelijk waarom de reparateur dat dan zegt. Wellicht opzet in het spel om een nieuwe pc te verkopen!

En windows heeft zelf ook een memory diagnostic tool aan boord, als die al geheugenproblemen constateert had je die vraag denk ik hier niet eens gesteld.
Zeker wel uitgevoerd en geen problemen gevonden, maar de reparateur zet je op het verkeerde been, immers die weet het toch beter!
 
Even resumé zoals ik alles lees:
Je hebt 12Gb intern geheugen, dat klopt getuige de afbeeldingen in je startpost (en ook de afbeelding van Crucial laat dat zien)
Dat je virtueel gebruikt is op zichzelf niet vreemd, het is een misvatting dat het alleen gebruikt wordt als er te weinig intern geheugen zou zijn.
Windows plaatst (uit voorzorg) weinig gebruikte gegevens in het virtueel geheugen om zodoende zoveel mogelijk intern geheugen beschikbaar te houden indien dit nodig is voor andere programma's, windows weet niet van te voren welke programma's jij gaat opstarten, dus weinig gebruikte onderdelen worden in het virtueel geheugen geplaatst zodat de extra vrij gekomen ruimte intern geheugen snel kan worden gevuld indien nodig, als die geheugenruimte pas op dat moment vrij gemaakt zou worden gaan je net opgestarte programma's nog trager reageren.
Nadeel van deze werkwijze, mocht je een gegevens uit je virtueel geheugen nodig hebben tijdens het werken en je hebt een wat tragere HDD het dus ook weer even duurt voordat die gegevens weer geladen zijn.
Kortom, ik zie niks geks staan, het systeem werkt gewoon zoals het zou moeten.

Ter geruststelling voor jou, ik heb 32Gb intern geheugen en ook mijn virtueel wordt gewoon gebruikt door windows (maar ja, ik merk daar heel weinig van want ik heb ook een razendsnelle M2)
 
Conclusie: je moet klanten niet wat wijs proberen te maken. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan