is pc sterk verouderd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

diegiebeet

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
82
Dag,
ik heb een Acer Aspire SA85, gekocht in voorjaar 2007. Die heeft een Celeron D 3.20 GHz processor, intern geheugen heb ik vorig jaar geupgrade van 512mb naar 1.5Gb. Ik draai er XP Home op.


Ik wil ermee internetten, fotobewerken, statistische software draaien. Soms als ik meerdere programma's tegelijk open heb staan moet ie wat lang nadenken, soms blijft ie als het ware even hangen. Niet heel hinderlijk maar toch vervelend.


Is deze pc erg verouderd of moet ie snel genoeg zijn voor hetgeen ik ermee wil doen.
Nu weet ik dat de celeron bekend staat als niet de snelste, maar als ik rondkijk naar nieuwe systemen zie ik geen veel hogere kloksnelheden. Maar ik kan me vergissen...

Alvast bedankt voor zinnige op- en aanmerkingen. Ik ben wat aan het dubben of het systeem nog voldoet of dat ik eens wat nieuwers moet.
 
Laatst bewerkt:
hoi,

ik heb een laptop met nog mindere specificaties en waar ik deze voor gebruik films/tv kijken photoshop cs3 flash cs3 internetten, muziek luisteren en zo af en toe gamen
hij loop op 1,4ghz en 512mb ram en ik heb er nooit problemen mee

sterk verouderd is je pc een beetje aangezien je nu wel een dualcore of quad/core i7 kan hebben maar voor de dingen die je doet hoef je geen nieuwe pc te kopen
 
Het is sinds een jaar of eh 6 zo dat je niet moet kijken naar de kloksnelheid om te bepalen hoe snel een processor is.
Een celeron is een uitgeklede processor. Hierdoor is de processor minder snel te noemen, dan gelijk geklokte normale processors.

Daarnaast is het een single core processors. Dus de processor heeft maar 1 kern.
Moderne processors hebben er tegenwoordig 2 tot 4. Dit zorgt met name in de zaken die jij doet voor veel snelheidwinst.

Het is dus verstandig om naar iets nieuws uit te kijken. Processor kan overigens niet/nauwelijks geupgraded worden.
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Pr...goryID=1&DetailName=Feature&MenuID=44&LanID=0
Dit is denk ik je moederbord. Daar kunnen wel normale processors op, maar dan wel ook heel erg verouderde. Weinig zinvol dus.

Misschien is een upgradesetje iets voor je?
 
Laatst bewerkt:
Het is sinds een jaar of eh 6 zo dat je niet moet kijken naar de kloksnelheid om te bepalen hoe snel een processor is.
Een celeron is een uitgeklede processor. Hierdoor is de processor minder snel te noemen, dan gelijk geklokte normale processors.

Daarnaast is het een single core processors. Dus de processor heeft maar 1 kern.
Moderne processors hebben er tegenwoordig 2 tot 4. Dit zorgt met name in de zaken die jij doet voor veel snelheidwinst.

Het is dus verstandig om naar iets nieuws uit te kijken. Processor kan overigens niet geupgraded worden. Het is een socket 478, daar zijn wel betere processors voor, maar deze zijn net zo belachelijk zwaar verouderd als jouw celeron.

Ben het deels met je eens, MAAR....

Een pc met de specs van TS
Celeron D 3.20 GHz processor, intern geheugen heb ik vorig jaar geupgrade van 512mb naar 1.5Gb. Ik draai er XP Home op.

zou wat TS er mee doet:
internetten, fotobewerken, statische software draaien

echt probleemloos moeten aankunnen....
 
Daarbij moet vermeld worden dat het wel leuk en aardig is ,die multicore processors,maar hoeveel programma's kunnen omgaan met multicore's.
Bijna geneen!
Ja,hele dure programma's,zoals Adobe CS 4
Vaak is maar 1 kern in werking bij veel programma's

Dus voor al die multicore bezitters

Jammer dan
 
Daarbij moet vermeld worden dat het wel leuk en aardig is ,die multicore processors,maar hoeveel programma's kunnen omgaan met multicore's.
Bijna geneen!
Hoe kom je erbij? In welk jaar leef je? 2005?
Sowieso kan windows al met meerdere kernen om gaan. Daardoor krijg je al een sneller systemen.
Er zijn zat programma's die met meerdere kernen om kunnen gaan.
En bij de programma's die dit niet kunnen:
programma 1 zet je op kern 1
programma 2 zet je op kern 2
programma 3 zet je op kern 3
programma 4 zet je op kern 4

En dan heb je dus wel een sneller systeem... Ondanks dat de programma's maar met 1 kern om kunnen gaan.

Ik wil ermee internetten, fotobewerken, statische software draaien. Soms als ik meerdere programma's tegelijk open heb staan

Met name voor meerdere programma's tegelijk en fotobewerken is een betere processor een must.
Ik weet niet wat hij met "statische software" bedoelt, maar het kan best zwaar zijn.

Internetten kan je prima op een celeron...
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik daarbij kom?
Omdat ik veel lees over hardware en software.
Al die gratis software en simpele software van bijvoorbeeld magix en pinnacle.
Allemaal singlecore software.
Ik heb zelfs software waarbij ik core's uit moest schakelen anders deed het spul het gewoon niet.
 
Ik heb al 4 jaar een dual core processor en ik heb nog nooit het probleem gehad dat een programma niet werkt.
En je kan wel veel lezen over hardware. Lees alleen ook moderne info, ipv blaadjes van 5 jaar geleden.... :rolleyes:
 
Je mist het punt.
Ik zie de gemiddelde pc gebruiker niet rommelen met core's specifiek toewijzen naar bepaalde programma's.
Ts heet niet voor niets diegiebeet
 
Maar jij mist het punt dat een moderne dual core processor ook in single core stukken beter is dan een oude single core.
(en dan heb ik het nog helemaal niet over een celeron)

En er is software in omloop dat het makkelijk maakt om programma's aan div kernen toe te wijzen.

Het grappige is dat ik dit soort discussies alleen maar met amateurs hoef te voeren. Op tweakers en andere fora is men gewoon overtuigt van de kwaliteit van dual en quadcores....

Hoeveel kernen heb je nodig:
http://www.tomshardware.co.uk/cpu-cores-performance,review-31646-7.html

Het is natuurlijk onzin om te beweren dat een processor met 4 kernen 4x zo goed presteert dan een met 1 kern. Het gaat erom dat je snelheidwinst boekt met van 1 kern naar 2 naar 3 naar 4 kernen...
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde 'statistische software' in plaats van 'statische software'.

Het wordt wel erg technisch hier - ik heet inderdaad niet voor niets diegiebeet :thumb: - maar als ik jullie goed begrijp moet mijn pc nog niet gelijk naar het pc bejaardentehuis.

IK heb eens gekeken bij het hangen is duidelijk een piek in het CPU gebruik te zijn, wordt dan 100% belast.
Uit de hele lijst van processen die actief zijn kan ik weinig wijs uit, maar het lijken me er wel heel veel (43 stuks) - is dat normaal?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan