• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is som.als de juiste formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Berichten
281
Hallo helpers,

Ik zit met een probleempje waar ik niet uitkom. Ik denk dat ik de verkeerde formule hiervoor probeer te gebruiken. Het volgende:

Ik heb een bereik B1:B8. Hierin komen enkele letters te staan: V, VW, Z, ZW. V staat voor verlof, Z voor ziek. VW en ZW voor verlof en ziek in het weekend.

In cel A10 wil ik de som hebben van alle cellen die een letter hebben gekregen. V en Z staan voor cijfer 8. VW en ZW staan voor cijfer 10. Alle ingevulde cellen moeten dan worden opgeteld.

Met de formule som.als kom ik er niet uit. Iemand een oplossing? :eek:

Thnx.. Wheel.
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 32
De vraag lezende denk ik dat je het zo bedoeld:

Code:
=(AANTAL.ALS(B1:E8;"V")+AANTAL.ALS(B1:E8;"Z"))*8+(AANTAL.ALS(B1:E8;"VW")+AANTAL.ALS(B1:E8;"ZW"))*10

De vraag nog eens lezende denk ik dat ik een beetje mis ben:eek::eek: zeker bedtijd:D
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht aan iets korters.
 

Bijlagen

  • Som.xls
    18 KB · Weergaven: 35
Ik denk dat de oplossing van Ad het beste past bij mijn voorbeeld.

Zo hoef ik niet eerst per kolom op te tellen om dat vervolgens weer bij elkaar te tellen en geen verborgen data in te voeren.

Bedankt voor de snelle reacties. Toppers!

Groeten, Wheel. :thumb:
 
Dan kun je in mijn voorbeeld de B vervangen door een E.
Code:
=SOM(AANTAL.ALS(B$1:[COLOR="red"]E[/COLOR]$8;$A$16:$A$19)*($B$16:$B$19))
Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
 
Harry,

Bovenstaande is me duidelijk, maar kun je me het voordeel uitleggen van de extra invoer A16 tm B19?
 
Harry,

Bovenstaande is me duidelijk, maar kun je me het voordeel uitleggen van de extra invoer A16 tm B19?
Nee, maar als het gaat om meerdere letters met meerdere getallen daar aangekoppeld wel.
De andere formules zouden erg lang worden, en deze niet.
 
Nee, maar als het gaat om meerdere letters met meerdere getallen daar aangekoppeld wel.
De andere formules zouden erg lang worden, en deze niet.

Hiermee is mijn vraag helemaal beantwoord. Het wordt jouw oplossing! :thumb:

@ Ad: no hard feelings :eek:

Bedankt voor het meedenken, Wheel.
 
En daarmee heb je mijn vraag helemaal beantwoord. Geweldig! :thumb:

Het wordt jouw oplossing.

@ Ad: no hard feelings! :eek:

Groeten, Wheel

Het is voor mij geen wedstrijd hoor Wheel. :d
Maar een oplossing is er één die voor jou geschikt is, door wie dan ook aangedragen.

Ps. vergeet de status niet aan te passen.
Bvd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan