ja nee veld invullen via ander veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Risk

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
275
Forum,

Even een vraag over een ja/nee veld.

In mijn wijsheid heb ik in mijn database een ja/nee veld dat wordt aangevinkt als een datum is ingevuld in een datumveld. Waarom een ja/nee, ik selecteer hier weer rapporten mee in een query. Ik wil bijv. weten wanneer een dossier is gesloten. Beide (ja/nee en datum) vormen een siameese tweeling.

Ik heb zitten piekeren hoe ik het ja/nee veld kan voorzien met een vinkje van "ja" als ik een datum in het corresponderende veld ingeef. Nu zijn het 2 handelingen met een gerede kans op fouten.

Heb al wat gestoeid met de gedachte: not Null

Mag ik wederom vragen om hulp?

Risk
 
Je weet toch dat een bijv.een dossier is gesloten als er een datum is ingevuld.
Waarom zou je dan als extra een ja/nee veld gebruiken?
Da's dubbelop.
Verwijderen dus dat veld.

In een query kun je inderdaad Is Not Null gebruiken.
Dat hoef je hier niet te vragen, gewoon doen!

Tardis
 
Tardis,

Kan je redenering begrijpen.

Maar wat nu al er ineen rapportage openstaande dossiers keurig een ja/nee veldje met een vakje of vinkje wordt afgedrukt. Die ben ik in de genoemde oplossing dus kwijt. En juist dat vinkje staat zo netjes in mijn rapportages.

Risk
 
Maak een query.
Voeg daaraan een expressie toe waarbij je checkt of er een datum is ingevuld.
Zo ja, geef -1 terug, anders 0:

Expr1: IIf(jedatumveld;0;-1)

Kan zijn dat je de puntkomma's door komma's moet vervangen
Klik vervolgens in je query ontwerp in je expressieveld en klik vervolgens rechts.
Stel in het venster eigenschappen de eigenschap Opmaak in op Ja/Nee.

Baseer tenslotte je rapport op de query.
Neem daarin het ja/nee veld mee.

Tardis
 
Tardis,

Aan het puzzelen gegaan.
Code:
Expr1: IIf([Schade gesloten];0;-1)

Vervolgens;

Klik vervolgens in je query ontwerp in je expressieveld en klik vervolgens rechts.
Stel in het venster eigenschappen de eigenschap Opmaak in op Ja/Nee.

Waar ik ook klik eigenschap Opmaak, die zie ik nergens. (werk in versie 2010)

Eigen oplossing: in criteria ja or nee gezet.

Ik zie een 0 staan dus vinkje leeg. Helaas is er bij Schade gesloten een datum ingevoerd, dus dat moet geen open ja/nee worden maar een ja dus een vinkje van gesloten. Openstaande schades hebben nu een vinkje, terwijl die dus open staan.

Dat moet dus omgekeerd, tenzij je in je rapport dit op verborgen zet en je dus alleen de schadedatum afdrukt en het logisch is dat die dus openstaan.

Is misschien een gedachtekronkel en heb ik mij teveel laten leiden door het vinkje vanaf het begin.

Graag reactie,

Risk
 
Expr1: IIf([Schade gesloten];-1;-0)

in de Query waar het vinkje staat bij weergeven: die aanwijzen en rechtermuis aanklikken optie eigenschappen en optie ja/nee kiezen
 
Maar wat nu al er ineen rapportage openstaande dossiers keurig een ja/nee veldje met een vakje of vinkje wordt afgedrukt. Die ben ik in de genoemde oplossing dus kwijt.
Als je in een rapport al een selectievakje wilt gebruiken, kun je dat in de query als extra veld opnemen. De formule zie je hierboven al een paar keer staan. Het queryveld koppel je dan aan het rapportveld. Je hebt dus geen extra selectieveld in je tabel nodig, tenzij je dat wilt gaan gebruiken voor bijvoorbeeld het bijhouden van Afgedrukt of niet. Ik zou mij niet druk maken over hoe het er in de query uitziet, want dat boeit toch niet?
 
Laatst bewerkt:
Forumleden,

Dank voor de input. Ben er weer uit met jullie hulp. Nu even alles aanpassen wat ik al had gemaakt aan query en formulieren.
Vandaag weer meer een profi database.

Dank als altijd.


Risk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan