• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Juiste formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogermiller

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2017
Berichten
63
Goedemorgen,

Zie bijgevoegd bestand. Ik ben met een kostenverdeling van de overhead bezig. Bij de gele vlakken zoek in een formule. Afhankelijk van de locatie dient gerekend te worden kolom F of kolom H. In kolom I en J heb ik het antwoord gezet, maar ik weet de formule niet. Waarschijnlijk zal het iets met verticaal zoeken zijn en een andere functie. Iemand een idee?

Bedankt alvast.

Met vriendelijke groet,
rogermiller
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 32
Ik kan niet zoveel chocola maken van je bestand; op basis waarvan moeten die bedragen worden opgezocht?
 
Afhankelijk wat voor soort cluster I1 en J1 is, dient gerekend te worden met kolom F of kolom H.
Ter verduidelijking: Locatie 1 (I1) is een VVT cluster en daarom dient het bedrag bij H2 gekozen te worden bij Salaris A (A2).
Locatie 2 (J1) is een GGZ cluster en daarom dient het bedrag bij F2 gekozen te worden bij Salaris A (A2).
 
En waarom volstaan eenvoudige celverwijzingen niet?
Bijvoorbeeld in I2
Code:
=H2
 
Omdat dit afhankelijk is van de locatie. Het gaat om circa 80 locaties en 400 grootboekrekeningen, dus handmatig is dit niet te doen.
 
Haal onnodige spaties weg

Code:
=INDEX($A2:$H2;1;VERGELIJKEN(VERT.ZOEKEN(I$1;$N$1:$O$3;2;0);$A$1:$H$1;0)+1)
 
Dank je VenA. Bij kolom I gaat de formule nog niet goed. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 23
Ik zie helemaal geen (onnodige) spaties in de formule staan, dus snap niet precies wat je bedoeld.
 
In G2 staat achter VVT een spatie. Je kan beter ook geen samengevoegde cellen gebruiken.
 
Ik heb het voorbeeld bestand aangepast en een kolom toegevoegd, namelijk kolom K. De formule gaat goed alleen wanneer de locatie extramuraal is, dan dient het bedrag bij kolom I, J en K € 0 te zijn. Hoe kan ik dit middels een formule juist zetten?
In de gele vlakken in cel K2 en K3 staat nu respectievelijk € 6.000 en € 3.000. Via een formule hoort hier dan € 0 te staan.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11 KB · Weergaven: 27
Code:
=INDEX($A2:$H2;1;VERGELIJKEN(VERT.ZOEKEN(I$1;$N$1:$P$4;2;0);$A$1:$H$1;0)+1)*(VERT.ZOEKEN(I$1;$N$1:$P$4;3;0)<>"Extramuraal")
 
Dank je VenA. Laatste puntje wat erbij is gekomen..

Graag wil ik 1 ding toevoegen aan de huidige formule, namelijk wanneer er bij kolom A 'Salaris D' of 'Salaris F' staat, dat er dan € 0 komt te staan.
Zie bijlage. Bij de gele vlakken hoort nu als uitkomst € 0 te komen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 18
Kijk eens naar de functies ALS() en OF() dan lukt het vast zelf wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan