kan alleen nog maar linux opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

siemenjan

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Berichten
199
hallo allemaal,

kweet niet of het wel in dit gedeelte van forum moet, maarja :p
Ik heb nu 2 dagen open suse 11.1 op mijn laptop geinstalleerd. Nou is het probleem dat als ik via GRUBE vista wil opstarten gewoon het installatieprogje voor open suse weer begint. Dus ik kan geen vista meer opstarten. Het zal wel aan mijn partities liggen dus ik zou eigenlijk gewoon vista dvd erin pleure en fixmbr....

Maar ik heb die cd / dvd nooit bij mijn laptop gekregen. Dus iemand enig idee wat ik kan doen? ik ben een dikke kneus met linux..

Siemen Jan
 
Vreemd dat je installatie prgramma voor de dag komt.

Je moet in ieder geval /boot/grub/menu.lst hebben om grub te configureren.
Misschien kan je inhoud daarvan hier even posten.
En dan graag ook de inhoud van /proc/partitions
(alt+F2 tikken 'gnome-terminal' of 'konsole' tikken en daarin cat /proc/partitions uitvoeren)
 
bedankt voor je reactie...

menu.Ist kan ik niet openen. er staat rechtsboven het bestandje ook een kruis.
<edit> ik heb nu nog een menu.Ist gevonden die ik wel kan openen! die staat bij /windows/c !! hier staat in:

hiddenmenu
timeout 0
title openSUSE11.1 installer (LOCAL)
find --set-root / openSUSE_hitme.txt
kernel/openSuse/linux devfs=mount,dall ram disk_size=65536 lang=da splash=silent vga=0 x31A
initrd/openSUSE/initrd
actory/inst-source/ server=ftp4.gwdg.de lang=da splash=silent vga=0x31A
initrd/openSUSE/initrd

Die partitie kon ik openen met openoffice, dat uitvoeren geeft hetzelfde resultaat. Zie hieronder:

major minor #blocks name

8 0 312571221 sda
8 1 1 sda1
8 2 151038758 sda2
8 3 147324928 sda3
8 5 2104452 sda5
8 6 5245191 sda6
8 7 3132643 sda7

Zelf denk ik dat het aan die eerst ligt. omdat er bij windows staat dat opensuse 11.1 installeer moet worden geopend. maar jij hebt er meer verstand van dan ik,
Hoop dat jij het goed kunt krijgen bij mij!! Siemen Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ff zelf mee zitten klooien, maar laten we eerst proberen in windows te komen.
Als je je compu start krijg je dus het GRUB menu of iets van press esc to bla bla
Zorg dat je in het GRUB menu komt
druk dan op c
Dan kom je op de GRUB command line
Dan kan je je windows partitie gaan zoeken (tenzij je prima weet welke dit is)
tik: root (hd0, en druk op tab
Dan zal GRUB je vertellen welke partities je kan kiezen en welk type ze zijn, Als grub ze als unknown aangeeft heb je de beste kan dat een het een windows partitie is.
Als je windows partitie bijv partitie 3 is, dan krijg je:
root hd(0,2)
makeactive
chainloader +1
boot

Dan zou windows moeten booten, als je een fout krijgt over een executable format heb je denk ik de verkeerde partitie

Weet je iig dat je windows nog werkt en kunnen we ons gaan richten op de dual boot
 
Weet je zeker dat je nog Windows op je computer hebt of heb je het tijdens de installatie van Suse weggegooit?:shocked:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan