• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

keerpunten in grafiek herkennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpdodo

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2015
Berichten
14
Beste Excel gebruikers,

Ik probeer een furmule te bedenken die de keerpunten (toppen en dalen) van een grafiek herkent en ook herkent, afhankelijk van het aantal keerpunten, wanneer te stoppen. Ik heb die info nodig voor een berekening.

Ik heb een voorbeeld file gemaakt die in kolom A en B de gegevens weergegeven, Cel M4:O13 zou automatisch berekend moeten worden. Nu moet ik iedere keer handmatig dit invullen in mijn file en het zou een stuk fraaier zijn als het met een formule lukt.
Ik heb geprobeerd de formule =als(....) maar die wordt erg lang en ik hoop dat het anders kan.

Groeten,
JPBekijk bijlage high-low-high points in table.xlsx
 
Wat vaak handig is met met de afgeleiden te werken; weet niet of je dat in de wiskunde gehad heb.
http://homepages.math.uic.edu/~leon/math180-r07/handouts/Local Maxima.pdf
Op een top en dal is die NUL (=0) dus .... eb afhankelijk wat de helling er na toe positief of negatief is heb je met een min/max te maken.
Zal kijken of ik nog een praktisch voorbeeld kan vinden.

Kijk eens naar het antwoord hier (effe registreren om de files te zien)
http://www.excelforum.com/excel-charting-and-pivots/698017-multiple-peak-values-max-min.html


Meer:
https://www.mathsisfun.com/calculus/maxima-minima.html

Soms is het nog handig om de solver functie van Excel te gebruiken, werkt niet altijd perfect:
http://www.vertex42.com/ExcelArticles/excel-solver-examples.html
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ande,

Afgeleiden dat moet wel lukken, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

Ik ga de voorbeelden bijken, bedankt voor de tip.

Jan Peter
 
als er bvb 3 hoogtes van een top gelijk zijn is het dan belangrijk welk punt genomen wordt?

in je voorbeeld neem je eerst de eerste en verder de laatste. van de gelijke hoogtes.

als je de function weet en deze is homogeen dan kun je inderdaad de afgeleide nemen,

maar een tabel is niet homogeen.

dus zul je een function moeten maken die steeds naar de overgangen tussen stijging en daling kijkt.
 
Laatst bewerkt:
Beste Sylvestre,

Ja dat is voor mijn berekening van belang.
Als er 3 hoog gelegen punten gelijk zijn dan is die het dichts bij het vorige lage punt ligt van belang; bijvoorbeeld punt 20 in bijgaand voorbeeld naast punt 16 (dus reeks 14-16-20).
Als er meerdere laagste punten gelijk zijn dan maakt het niet uit welk punt ik neem.

Ik ben niet doorgegaan op de afgeleide omdat ik dan de stijging van ieder lijnstukje moet nemen maar met de formule als en en, zie bijlage.

Nu zoek ik nog naar een manier om de high en low points in de tabel te zetten, dus op rij 1: 3,6,9 ; op rij 2: 9,11,14.

Helaas lukt het niet op de voorbeelden op Excel forum van Andre te openen, ik heb wel geregistreerd maar krijg geen toegang (mischien pas na 1 dag?).

JPBekijk bijlage high-low-high points in table versie 1.xlsx
 
in C3
Code:
=ALS(EN(B2<=B3;B3>=B4);A3;C2)
in kolom C alle indexen met een maximum

in D3
Code:
=ALS(EN(B2>=B3;B3<=B4);A3;D2)
in kolom D alle indexen met een manimum
 
Is dit misschien de oplossing?
 

Bijlagen

  • Kopie van high-low-high points in table.xlsx
    20,1 KB · Weergaven: 43
Nou, dat ziet er ongeveer 50x simpeler uit dan wat ik zelf bedacht had.
Super, ik ga het bestuderen en kopieren naar mijn file, bedankt hoor voor deze oplossing.

Ik zal de vraag opgelost markeren.

Jan Peter
 
Beste Thoralf,

Ik loop nog tegen 1 probleempje aan dat ik niet opgelost krijg en dat is als de grafiek begint met een daling, dan kom je eerst een L tegen en dan wordt de tabel niet goed gevuld. (die eerste L zou in dat geval genegeerd moeten worden).
Ik heb verschillende dingen zitten uitproberen maar krijg het voor die situatie niet werkend, als iemand nog een tip heeft dan graag.

Groet, Jan Peter
 
Qua effekt niet anders maar een anderssoortige formule:

=MID(" LH";1+(B3>B4)*(B5>=B4)+2*(B3<B4)*(B5<=B4);1)
 
deze begint gewoon bij de eerste top. die vorige is verwijderd.
 

Bijlagen

  • high-low-high met vba_2.xlsm
    21,7 KB · Weergaven: 30
@sylvester

kan dat niet eenvoudiger in de trant van

Code:
Sub M_snb()
    Cells(4, 11).Resize(UBound(sn), 2) = [choose(column(A:B),(B1:B28>B2:B28)*(B2:B28<=B3:B28),(B1:B28<B2:B28)*(B2:B28>=B3:B28))*row(B1:B28)]
End Sub
 
Pfff, genoeg om op te studeren en dat ga ik doen. En ik zie dat het nu goed werkt, bedankt daarvoor.

JP
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan