Keuzelijst op basis van query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laika007

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2013
Berichten
23
Hallo,

Het is de bedoeling dat, wanneer ik op het openingsvenster (formulier openingsvenster2) bij het selecteren van m'n categorie in de keuzelijst (vb.aardrijkskunde) een overzicht krijg van alle vragen bij deze categorie. Het spreekt vanzelf dat ik hiervoor een rapport zal gebruiken maar eerst wil ik hier een query voor maken.

Kan er iemand me op weg zetten om deze query aan te maken wanneer ik een categorie aanduid?

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-H7HI7WDXFKXJ.mdb
 
Laten we bij het begin beginnen: als je db met zo weinig vragen al zo groot wordt, dan wordt het tijd om jezelf de vraag te stellen: moet ik de foto's wel ìn de database opslaan? En die vraag verdient maar één antwoord: Nee!
Want als je zo doorgaat, kun je de database binnen de kortste tijd nergens meer voor gebruiken. De oplossing: sla de afbeeldingen op in (een submap van) de map van de database, en gebruik tekst referenties. Daarmee verklein je de db een factor 200 of zo, en wordt hij een stuk hanteerbaarder.
Verder snap ik je vraag niet; ik zie wel de keuzelijst, en een knop maar ik zie niet welke query je daarmee wilt openen. En dan die enorme berg identieke rapporten....
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Het is inderdaad zo dat er nog een kluwen aan identieke rapporten instaan die ik nog dien te verwijderen. Ook voor de formulieren geldt dit en daarvan was ik op de hoogte. Verder is het de bedoeling dat ik de query 'qry_oplossingen per categorie' zou gebruiken onder eerste knop 'overzicht' (om er later rapport van te maken).
Dus wanneer ik de categorie aardrijkskunde aanduid zou deze query moeten werken wat me voorlopig nog niet is gelukt.

Wat betreft de foto's had ik eerst gedacht om in m'n formulier een hyperlink te leggen. Zou dit ook handig zijn om eventueel meer ruimte te creëren?
 
Een hyperlink is vergelijkbaar met een tekstveld, wat ik overigens prefereer. Je kunt daarmee relatief simpel foto's op een formulier laten zien. Met een hyperlink wordt de foto geopend in een apart venster door er op te klikken. De vraag is of je dat nodig hebt.
De query die je wilt gebruiken, heeft een link met een nutteloze query, die je beter weg kunt halen. Het veld CategorieID heb je namelijk al in de tabel [Tbl_Quizvragen] zitten. Die krijgt dan deze bron:
Code:
SELECT CatNr, Vraag, Antwoord, Categorie_id FROM Tbl_Quizvragen WHERE (Categorie_id=[Formulieren]![Openingsvenster2]![lstCategorie])
En vervang de Wisselknop (waarom een wisselknop?) door een normale knop, die je met de wizard maakt. Kies dan categorie <Overige>, subcategorie <Query uitvoeren> en kies de goede query.
 
Ik heb ondertussen de wisselknop inderdaad vervangen, samen met de aanpassing aan de query...Waarvoor dank!
Het enige waar ik nog aan twijfel is hoe ik het makkelijkste de foto aan een tekstveld kan koppelen. Vervang ik gewoon in m'n tabel (tbl_quizvragen) het OLE-object door tekst of dien ik dit ergens in m'n formuliereigenschappen in te stellen? Is de submap in de database nog steeds nodig dan?
 
Je foto's moeten apart in een map worden gezet, of mogen uiteraard ook in de map van de db zitten. In een tekstveld zet je dan ofwel alleen de bestandsnaam (laatste geval) of ook de naam van de submap en de afbeeldingsnaam. Op het formulier moet dan een afbeeldingsobject staan, dat je met een vba code vult bij het bladeren door het formulier. Bij elk volgend record moet namelijk de bestandsnaam op het afbeeldingsobject worden aangepast. Er zijn op het forum verschillende voorbeelden beschikbaar met deze techniek, en anders post ik er wel een.
 
Je mag er misschien best ééntje posten dan kan ik het direct bekijken. Alvast heel erg bedankt en moest het niet lukken laat ik wel iets weten.
 
Octafish,

Zou het mogelijk zijn om binnen m'n database voor één record de techniek aan te tonen hoe ik best een foto kan plaatsen? Dan heb ik een voorbeeld hoe ik het verder kan aanpakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan