• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijsten in Excel afhankelijk van waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nappie84

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2012
Berichten
38
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat iemand mij met het onderstaande kan helpen:

Wij gebruiken een excel sheet voor invoeren van reiskostendeclaraties.
Wij willen dit via het Excel add on Spreadsheetconverter laten omzetten naar een webformat.

De gebruikers voeren dit dan in en het kan digitaal worden verstuurd.(dit gaat via een digitale declaratiemodule binnen onze personeels en salarisadministratie pakket)
Dit werkt voortreffelijk alleen loop ik tegen de (on)mogelijkheden van de addon on aan. Deze kan niet overweg met VBA programmering en met diverse functies als verschuiving en vergelijkingen.
De enige functie die wel werkt is INDEX.

Nu het feitelijke probleem:

Wanneer men onder kpl/project een nummer kies bijv. 1170000 komt onder sub project de mogelijkheden van nummer 1170000 te staan (1170000-01 tm 1170000-04). Dus bij 1190000 komt
vervolgens 1190000-01 tm 1190000-09 te staan.
Dit werkt normaal gezien goed, zie hiervoor de bijlage maar alleen niet in combinatie met de spreadsheet converter. Deze geeft aan dat hij hiermee niet overweg kan.

Is er een andere mogelijkheid (in formule vorm of via Validatie en niet via VBA of via verschuiving/vergelijking) om een waarde/nummer te selecteren in een bepaalde kolom
waarin vervolgens uit een andere kolom de waarde behorende bij de invoer kan worden geselecteerd?

Onafhankelijke lijsten is voorlopig geen oplossing omdat deze lijsten erg lang worden.

Ik ben hier al een paar dagen mee bezig maar kom niet verder. Als hier geen andere mogelijkheden voor zijn dan, moeten de medewerkers het maar zelf invoeren op het webformat in plaats van keuzelijsten.

Als iemand een oplossing weet dan ben ik hier zeer blij mee.
 

Bijlagen

  • Reiskosten_lijst.xlsx
    24,6 KB · Weergaven: 62
en met indirect

mvg Jean-Paul
 

Bijlagen

  • Reiskosten_lijst(JP).xls
    59 KB · Weergaven: 153
Naamloos.jpgHallo Jean-Paul,

Bedankt voor je hulp tot nu toe. Met de functie Indirect krijg ik nog eenvoudiger het zelfde resultaat.

Echter wil ik hem via de add on van Spreadsheet converter omzetten dan krijg ik de foutmelding, dat de functie INDIRECT niet ondersteund wordt, alleen INDEX.
Is het mogelijk om het via de functie INDEX te realiseren?. Ik heb zelf al wat geprobeerd maar dit lukt mij tot heden niet.
 
dag

ik heb hier onmiddelijk geen oplossing voor om alleen met index te werken.

toch wens ik je veel succes, er zijn misschien ander forum leden die wel een oplossing weten


mvg Jean-Paul
 
of draai het om...laat ze direct het subproject selecteren het project nummer staat daar immers toch in. je kan dan met bv =LINKS(M17;7) het project nummer er ook bij zetten.
 
Een poging om zoveel mogelijk met index te werken. Alleen in het gele gebied is deze validatie toegepast om het overzichtelijk te houden.
 

Bijlagen

  • Reiskosten_lijst.xlsx
    25,1 KB · Weergaven: 78
Wher bracht me op een idee, ongeveer de zelfde poging maar met met vert.zoeken.

mvg Jean-Paul
 

Bijlagen

  • Reiskosten_lijst(jp2).xls
    59 KB · Weergaven: 42
Allereerst mijn excuses dat ik niet eerder gereageerd heb, normaal kreeg ik een e-mail als iemand gereageerd had, en daar reageerde ik weer op. Wou bijna hier een slotje op doen....

Ik waardeer het zeer dat jullie mij helpen. De oplossingen en mogelijkheden die jullie aanreiken werken inderdaad in excel.

Ik zit nog steeds met 1 klein probleempje. Zodra ik de Add on spreatsheetconverter de opdracht geef om deze om te laten zetten naar een webformat geeft hij nog 1 error.
"the 2nd argument of INDEX cannot be 0" en "Make sure that the 2nd argument of INDEX isn't 0".
Het betreft de waarden in kolom M. De overige meldingen kan ik wel herleiden.

In het webformat werken de keuzelijsten van Kolom M dan ook niet. (zie de bijlagen)Naamloos.jpgNaamloos2.jpg

Heeft 1 van jullie een idee waar ik de fout volgens spreatsheetconverter moet zoeken.
Zelf heb ik al gekeken maar kan de foutmelding nog niet goed herleiden.
Alvast bedankt voor de moeite.

Mocht het niet werken i.c.m. de spreatsheetconverter dan houdt het gewoon op. De medewerkers die dit invullen moet het dan maar handmatig invullen.

M.v.g.
Leon
 
Laatst bewerkt:
Dag Leon

Ik heb een andere formule gevonden voor kolom M, misschien lukt het hier mee.

mvg Jean-Paul
 

Bijlagen

  • Reiskosten_lijst(jp3)(1).xls
    59 KB · Weergaven: 68
Dag Jean-Paul,

Bedankt voor al je hulp tot nu toe (en ook de anderen).
Ik ben bang dat we tegen de onmogelijkheden van de spreatsheet converter aanlopen als ik deze omzet.
Nu geeft hij aan dat KIEZEN en of verticaal zoeken niet ondersteund wordt. (zie bijlage).

Overigens zet de spreatsheet converter het Excel blad om in een zip bestand. Dit bestand bestaat uit o.a. JAVA bestanden. Dit zip bestand wordt in onze Declaratiemodule van Raet Online (onze personeels en salaris pakket) ingelezen waarna het als webformulier gebruikt kan worden door de medewerkers.

Gezien alle eerdere pogingen ben ik dus bang dat de converter bijna geen complexe formules aankan (behalve schijnbaar INDEX.
Zie jij of andere nog andere oplossingen? anders ben ik bang dat we het maar losse lijsten moeten gaan werken,

M.v.g.

Leon
 

Bijlagen

  • Naamloos3.jpg
    Naamloos3.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 73
Dag Nappie

Weet ook niet hoe het nu verder moet,heb geen ervaring met zo een converter.
Maar je zou eerst en vooral moeten te weten komen welke formules hij wel aan kan en niet aan kan, en dan met aparte stukjes uittesten, om zo telkens als het goed gaat een formule bij voegen.


mvg Jean-Paul
 
Nappie,

De foutmelding die je in post 8 vermeld ("the 2nd argument of INDEX cannot be 0") slaat op de formule die ik in de "refers to" van het genaamde bereik "Subproject" ( dit vind je in de Name Manager, ctrl-F3) gebruikt heb. Daarin heb ik het argument "row_num" weggelaten, en die weglating is essentieel voor de werking van deze formule. Excel accepteert dit wel, maar de converter blijkbaar niet, zoals hij vele andere zaken ook niet accepteert.
 
Spreadsheet converter is een geweldig programma, maar loopt heel vaak tegen een probleem aan met formules die hij niet kan gebruiken.
Volgens mij kan hij echter wel overweg met VBA geschreven Functions, dus je zou de formules kunnen schrijven als VBA-functions.
Dan kan het volgens mij wel.
Er zijn wel enkele helpers hier die je misschien een "simpele" functie kunnen schrijven, zodat je het alvast kan testen.

Groetjes,

Joske
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken en het reageren op mijn vragen/verzoeken.

Op de website van spreadsheetconverter staat dat VBA ed niet ondersteund wordt.
http://www.spreadsheetconverter.com/faq/faq-functions.htm

en
http://www.spreadsheetconverter.com/products/supported-excel-functions.htm
http://www.spreadsheetconverter.com/support/user-defined-functions/

Het zou kunnen gaan werken als ik deze functies zelf kan omzetten naar excel functies volgens de link hierboven.
Zelf heb ik hier nog te weinig ervaring met VBA ed.

Ik zal de komende dagen eens kijken of ik iets kan vinden.

Ieder geval bedankt voor alle hulp tot nu toe.

M.v.g

Leon
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan