• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klanten-Leveranciers matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohannusBakfiets

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Berichten
27
Ik ben bezig om klanten met speciale wensen aan leveranciers te koppelen die al gegevens hebben opgegeven.

Op tabblad 1 heb ik de klanten en hun wensen aangegeven door ze in te delen in categoriën. Op tabblad 2 komen de leveranciers waar we de gegevens die ze opgegeven hebben aanvinken. Daarbij moet dan een passende categorie gezocht worden.

Door dit inzichtelijk te krijgen kunnen de verkopers gemakkelijk de leveranciers aan de klanten koppelen. Bekijk bijlage KlantenMatrix-TEST2.xlsx

Ik ben al bezig geweest om met waarden dit 'uit te rekenen' maar kom dan niet op de juiste categorie. Alleen als categories volledig overeen komen met de gegevens van de leverancier klopt het, wanneer er waarden missen dan kan hij geen juiste categorie vinden.
Ook heb ik het geprobeerd met Letter. Elke gegevens-type krijgt dan een letter waardoor je letter-combinaties krijgt.....maar dit werkt ook niet juist. Misschien is er een formule die dit kan oplossen, ik wil liever niet werken met VBA-script omdat dat minder compatible is.
 
je moet een unieke sleutel maken, bv zoals de elfproof van een bank
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

of elk X is een 1 elk niet ingevuld veld is een 0 als je dat achterelkaar zet ontstaat er een unieke sleutel bv 1111100001001, deze kan je dan weer koppelen aan een letter.

beetje laat nu maar hoop dat je er iets mee kan of dat ik 1 van de andere forum leden op een idee heb gebracht.
 
Dag Johan,

in deze 2 extra bladen met telkens in cel A1 een keuzemogelijkheid,
gevonden overeenkomsten worden getoond


mvg

Leo
 

Bijlagen

  • KlantenMatrix-L.xlsx
    80,8 KB · Weergaven: 43
Bedankt beiden voor de mogelijke oplossing. Ik merk dat ik de vraag niet helemaal goed heb omschreven, maar ik ga er mee bezig. Het heeft wel voor een aantal nieuwe ideeën gezorgd.

of elk X is een 1 elk niet ingevuld veld is een 0 als je dat achterelkaar zet ontstaat er een unieke sleutel bv 1111100001001, deze kan je dan weer koppelen aan een letter.

Ik heb dit met letters geprobeerd, maar wanneer er dan geen exacte match gevonden word kan ik niet 1 categorie lager krijgen.....maar misschien wil dit met 1'tjes en 0'en wel, doordat je iets kan uitrekenen.
 
je moet een unieke sleutel maken, bv zoals de elfproof van een bank
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

of elk X is een 1 elk niet ingevuld veld is een 0 als je dat achterelkaar zet ontstaat er een unieke sleutel bv 1111100001001, deze kan je dan weer koppelen aan een letter.

beetje laat nu maar hoop dat je er iets mee kan of dat ik 1 van de andere forum leden op een idee heb gebracht.

Het is mij aardig gelukt met de 1 en 0 methode. Nu is het alleen zaak dat de categorieën elkaar steeds aanvullen (A heeft meer eisen dan B), maar we kunnen er eerst mee werken.

Voor de mensen die ook zoiets nodig hebben, hierbij de bijlage
Bekijk bijlage KlantenMatrix-TEST3.xlsx

De leveranciers worden geselecteerd door een als.fout formule die twee keer wordt uitgevoerd. 1ste keer moet hij exact overeen komen, de 2de keer rond hij het af naar boven en schuift dan 1 kolom naar rechts zodat hij een lagere categorie selecteert.
De unieke waarden per leverancier wordt in een apart tabblad 'uitgerekend' en deze wordt vergeleken met de unieke waarden boven elke categorie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan