• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen verbergen dmv VBA knop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
128
Hallo,

Ik heb een loonkostenbestand waarin ik graag een aantal kolommen zou willen verbergen en weer zichtbaar maken door middel van een VBA code.

Zie daarvoor de bijlage. De indeling op op blad 1 is hetzelfde als in mijn eigen bestand. Dit mag dus niet veranderd worden.

De kolommen die geel zijn gearceerd zou ik willen verbergen. Dat zijn dus de kolommen: F - H - J - L - N - P - R - T - V - X - Z - AB.

Ik heb een knop geplaatst op het blad. Ik zou deze knop willen gebruiken om de kolommen te verbergen, maar ook weer zichtbaar te maken. Of zijn daarvoor 2 knoppen nodig?

Wie o wie kan mij helpen?
 

Bijlagen

  • Kolommen verbergen en zichtbaar maken met vba.xlsx
    64,1 KB · Weergaven: 302
Gebruik de zoekmachine rechts boven eens, er staan verschillende voorbeelden.
 
Het kan met één knopje.
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim Rng As Range
 Set Rng = Union(Columns(6), Columns(8), Columns(10), Columns(12), Columns(14), Columns(16), Columns(18), Columns(20), Columns(22), Columns(24), Columns(26), Columns(28))
 Rng.EntireColumn.Hidden = Not Rng.EntireColumn.Hidden
End Sub
 
Of met een wisselknop
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
  Range("F:F,H:H,J:J,L:L,N:N,P:P,R:R,T:T,V:V,X:X,Z:Z,AB:AB").Columns.Hidden = ToggleButton1
End Sub
 

Bijlagen

  • Kolommen verbergen en zichtbaar maken met vba.xlsb
    28,4 KB · Weergaven: 446
Laatst bewerkt:
Dag Harry en VenA,

Geweldig. Beide werken perfect. Mag ik vragen wat het verschil is tussen die oplossing van beide? Beide leveren hetzelfde resultaat.
 
Code:
Private Sub ToggleButton1_Click()
    Range("F1,H1,J1,L1,N1,P1,R1,T1,V1,X1,Y1,Z1,AB1").Columns.Hidden = togglebutton1
End Sub
 
Mag ik vragen wat het verschil is tussen die oplossing van beide?

Dat mag;) Maar het is natuurlijk leerzamer als je dat zelf even bekijkt. Omdat er meerdere wegen naar Rome leiden nog één met wat vertraging

Code:
Sub VenA()
For j = 6 To 28 Step 2
    Columns(j).Hidden = Not Columns(j).Hidden
Next j
End Sub

@snb,
Jouw verzoek om de knoppenbalk bij snel reageren aan te passen is, zie ik nu pas :eek:, aangepast. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan