• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Krommende grafieklijn maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dhr De Vries

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2007
Berichten
22
Beste forumleden,

Ik wil graag een grafiek maken van de puntdraagvermogen (Fbase) bij bepaalde percenage van een paal tegenover de zakking en de schachtdraagvermogen (Fshaft) bij bepaalde percentages van een paal tegenover de zakking.

Aan de hand van een aantal waarden:
Hor. As ---> Vert. As
0.25*Fbase (=W29) ---> (=W23)
0.5*Fbase (=W30) ---> (=W24)
0.75*Fbase (=W31) ---> (=W25)
1*Fbase (=W32) ---> (=W26)

Pile shaft resistance:
Hor. As ---> Vert. As
0.25*Fshaft (=W40) ---> (=W34)
0.5*Fshaft (=W41) ---> (=W35)
0.75*Fshaft (=W42) ---> (=W36)
1*Fshaft (=W43) ---> (=W37)

Hieruit moet dan de grafiek volgen uit de bijlage.

Ik heb echter geen idee hoe dit in excel kan, zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Groet.
 

Bijlagen

  • Pile resistance.jpg
    Pile resistance.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 73
Meneer de Vries,

We missen de excel-bijlage.

Ik neem aan dat daarin staat wat (=W29) inhoud.
 
Uit de summiere informatie die je geeft en het bijgevoegde plaatje heb ik een interpretatie gemaakt die ik weer heb gegeven in bijgevoegde bijlage.
Via trendlijnen in de grafiek zijn polynomen voor de trendlijnen van Fbase en Fshaft bepaald. Daarbij ben ik uitgegaan van een terugrekening van de waardes in de figuur naar relatieve waardes (percentages).
Bekijk een en ander en ik hoor wel het commentaar.
 

Bijlagen

  • Grafieklijn.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 35
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een versimpeld Excel bestand toegevoegd. De grafiek (zogenaamd een last-zakkingsdiagram) hiervan staat er ook in, deze is getekend met de hand. De grafiek die Thoralf gemaakt heeft is niet degene die ik bedoel. Ik wil graag dat deze net zo wordt als degene die uitgetekend is (links op de horizontale as pile shaft resistance; rechts van de horizontale as pile base resistance; verticale as settlement).

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groet.
 

Bijlagen

  • Funderingspalen.xlsx
    86,6 KB · Weergaven: 35
Bedoel je dan de grafieklijn zoals bijgaand?
Om het in één plaatje te kunnen krijgen, moet je wel de x-waardes voor pile shaft resistance negatief maken en dan wel de bijbehorende y-waardes positief maken.
 

Bijlagen

  • Grafieklijn-2.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 38
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan