• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Leeftijd bepalen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hovawart

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2004
Berichten
75
Ik kom er niet meer uit, misschien hier iemand ??

afh van leeftijd ( in jaren) 1 en/of leeft. 2 wordt een bep. klasse toegekend.

begingegevens zijn geboortedatum 1 & geboorte datum 2


1) leeftijd in jaren bepalen, lukt nog wel

2) Afh. van lft. 1 en/of ! lft 2 bep. klasse toekennen

Geprobeerd met ALS functie, maar het lukt me niet om de leeftijden laten vergelijken. Mijn jaar bepaling is geen getal ???

vb. lft 1 > 61 & lft 2 >8 => "sen."
llft 1 < 11 & lft 2 >8 => "sen"
llft 1 < 11 & lft 2 < 5 => "jeugd"

Wie helpt me op weg ?
 
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar misschien staat de tip wel op deze pagina.

Zet anders even het bestandje van je hier neer.
 
wat staat er dan in geboortedatum 1 en in geboortedatum 2??
Een persoon heeft toch maar één geboortedatum?

en wat bedoel je met: mijn jaarbepaling is geen getal, het klinkt allemaal een beetje cryptisch.
 
Het betreft een wedstrijd in teamverband ( dus geb. datum ) . Afh. van de leeftijd van de deelnemers valt je team in een bep. klasse.

Ik heb dus eerst leeftijd bepaald. Alleen als ik die leeftijd vergelijk met een getal ( bijv. > 61 = senior ), negeerd excel de leeftijd ( in jaren ).

is het zo wat duidelijker ?
 
Ik snap het nog niet hoor :(

Ik heb dus eerst leeftijd bepaald. Alleen als ik die leeftijd vergelijk met een getal ( bijv. > 61 = senior ), negeerd excel de leeftijd ( in jaren ).

61 is toch de leeftijd?

Hoe moet ik het volgende lezen:

vb. lft 1 > 61 & lft 2 >8 => "sen."

Ouder dan 61 en ouder dan 8 is gelijk aan of ouder dan "sen" ?

Kortom, omschrijf nou eens wat je precies bedoelt, eventueel aangevuld met je bestandje.
 
Ik denk dat je niet een cryptische omschrijving moet geven maar gewoon de excel formule. Deze kunnen wij dan controleren en verbeteren.

De groeten,
Mark
 
Oke,...

Probleem ligt bij het leeftijd bepalen ( in jaren)vanaf geboortedatum, daarna vergelijke met een getal, en dan klasse aan toekennen.

Ik heb zelf geprobeert met functie JAAR, echter als ik daarna, mbv ALS functie, daar een klasse aan toeken ( vb leeftijd is groter dan 61, dan senior ), gaat het fout.
De functie JAAR is geeft geen getal of geeft geen "reeel" getal. Zo heb ik vb. de leeftijd bepaalt en die was 02 jaar ( 1902 = waarde v/d cel, als ik de waarde overneem ).

Ik 'm nu effe opgelost mbv de formule
= (( NU() - Geboortedatum) / 365,25 )

maar als iemand een betere / goede oplossing weet....
 
Even een bestandje gemaakt om de leeftijd te bepalen.
(bijlage)

Wat moet er nog meer gebeuren?
 

Bijlagen

  • leeftijd.zip
    2,2 KB · Weergaven: 351
idd, zo ben ik er ook gekomen maar alleen met 365 houd je geen rekening mee met de schikkeljaren. Daarom gebruikte ik 365,25.

Maar is er geen mogelijkheid om de leeftijd, op 0 decimale ( zonder afronding ), te bepalen ?
 
Bestandje aangepast, inclusief schrikkeljaar en afronding.
 

Bijlagen

  • leeftijd2.zip
    2,4 KB · Weergaven: 252
Hoi Hovawart,

Een van de minder bekende formules uit Excel is datumverschil. Voor de exacte uitleg moet je maar naar de help-functie gaan, het werkt prima!

Voorbeeldje:
=DATUMVERSCHIL("1-11-1981";"1-1-2004";"Y")
Geeft 22 jaar.

De eerste datum is de geboortedatum, de 2e de datum waar je wil bepalen hoe oud iemand is (meestal een vaste peildatum in een jaar.


Jeroen
 
Staat niet de help hoor. (Office97)

Even gezocht op internet en kwam dit tegen:

Datumverschil
Er is een veel betere functie voor het berekenen van een leeftijd, periode enzovoort, maar die zit verstopt in Excel. Het is de functie DATUMVERSCHIL die u tevergeefs zult zoeken onder Functie invoegen en in Microsoft Excel Help. U moet hem dus altijd handmatig invoeren. De functie DATUMVERSCHIL is een handige functie die het verschil in dagen, weken of maanden berekent tussen twee datums. In afbeelding 12 ziet u dat deze functie wél nul jaar als leeftijd berekent in het voorbeeld hierboven. De notatie is:

=DATUMVERSCHIL(begindatum;einddatum;"y")

Merk op dat de datums hier wél chronologisch worden ingevoerd.

De letter "y" (voor year of jaar) wordt tussen aanhalingstekens geplaatst en geeft aan dat het aantal volledige jaren wordt berekend: hanteer de letter "m" voor maanden, de "d" voor dagen.

Ook te downloaden als .doc met nog meer tips.

*klik*
 
Dat is waar ik naar opzoek was ! Bedankt voor de hulp

Heeft Excel nog meer van die leuke fomules ingenest ?
 
hoi Hovawart,
Zo te zien is de vraag opgelost
met die formule van hierboven lukt het erg mooi.
Ik ben benieuwd hoeveel onbekende formules er nog meer in Excel schuilen

Overigens het verschil tusen twee datums krijg je wel als getal. dus jaar(datum1) - jaar(datum2) levert een getal op .
Echter zie je vaak weer een datum staan, maar dat is een kwestie van de celeigenschappen veranderen naar getal, met decimalen (anders rond excel het getal af) Het verschil moet volgens mij ook altijd een positieve waarde hebben dus de volgorde van de datums in deze formule doet er wel toe.

Martin :)
 
Vraagje:
Op zoek naar de oplossing voor mijn probleem kwam ik hier weliswaar een antwoord tegen dat ik zelf al wel gevonden had, maar mijn probleem is groter.
Ik wil de leeftijd weten van mensen die al wat eerder geleefd hebben en er niet meer zijn. Geboortejaar en sterfdatum zijn bekend, maar ...
van heel wat gevallen ligt het geboortejaar in de 19e eeuw (<1900). Cellen die het predicaat 'Datum' hebben gekregen laten zich niet meer als dusdanig sorteren, laat staan het verschil berekenen tussen zichzelf en >1899.
Wie helpt mij en de Heemkundekring uit de brand?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Wim
 
@Landauer92
Ten eerste stamt deze topic uit 2004, die mogen met rust gelaten worden.
Ten tweede, graag een eigen vraag maken a.u.b. Het is niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan