• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lengtes samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

roberttiel

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
8
Goedemiddag,

Ik kom er even niet uit.
Ik heb een Excel lijst met +/- 300 verschillende lengtes. Nu wil ik bepalen hoeveel lengtes van 6000 mm ik hiervoor nodig zou hebben om alles te kunnen maken.

Bijvoorbeeld:

Lengte
50
80
180
1500
5700
2900
3400
2500
90
100

Is hier een passende formule/ VBA voor?

Groeten,
Robert
 
Hoi Robert,

Je kan toch alles optellen en de uitkomst door 6000 delen?
 
ja, klopt. Maar dan ga je ervanuit dat iedere 6000 mm lengtes in z'n geheel benut kan worden. In de praktijk blijven er altijd stukken over waar geen benodigde lengtes meer uitgehaald kunnen worden.
 
Ja daar ging ik vanuit. Niet verder over nagedacht.
 
Laatst bewerkt:
Met de gegevens uit bericht#1 en met de solver van excel.
Met 300 lengtes is dit met de solver van excel niet te doen, je hebt dan krachtigere add-inn's of andere tools nodig.
Toch geeft dit bestand je wel inzicht in het probleem en de oplossingen.
Het kan ook zijn dat de solver met meerdere oplossingen komt die net zo efficient zijn.
Gemaakt en getest met excel2007nl.
 

Bijlagen

  • helpmij robertiel cutting stock problem.xlsx
    27,2 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Net het verkeerde bestand geplaatst. Hieronder het juiste.
Er vindt een simulatie plaats van 2000 keer random verbruik (kun je aanpassen in de eerste macro). De volgorde is namelijk vaak niet bekend. De beste blijft over. Deze methode komt ook op 1500 verlies voor de aangegeven materialen.

Als voorbeeld staan er over de 300 lengten in het bestand.
 

Bijlagen

  • stock problem.xlsm
    22,2 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Moet er nog wel bij vermelden dat alle rest stukken op één hoop gegooid worden. De solver en die website doen dat waarschijnlijk ook.

Als je rest stukken niet kunt combineren is het beter om alle rest stukken apart in een array weg te zetten, waar je telkens doorheen loopt om te kijken of je nog een heel stuk hebt liggen voor een belaalde lengte.
 
en nu nog een keer hetzelfde met een zaagsnede van 3 mm ???:p
 
Je kunt het zo nauwkeurig maken als je zelf wilt maar inderdaad, het telt wel mee voor grote aantallen
 
nee, dat zie je verkeerd, als je er 6 stukken uit zaagt, dan heb je een verlies van 5*3 = 15 mm, dus virtueel start je met een buis van 5985 mm en kan je als eventueel je resultaat niet maken, dus het heeft mogelijks met een aantal ongeldige tussenoplossingen te maken, die je beeld kompleet vervalsen.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog kun je dat per keer meenemen in de loop. Het wordt wat uitgebreider maar het kan zeker
 
ik zou dan bij de zaaglengte de 3 mm optellen. dan ben je er ook, tenzij je dit ook gebruikt bij het zagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan