• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lijst maken op basis van niet unieke waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

floorvk1

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Berichten
9
Hallo,
ik wil in een tabblad een lijst zien met alle gegevens over waarde x. In de database komt waarde x vaker voor, telkens in kolom a. Op het tabblad wil ik ook de bijbehorende gegevens uit de overige kolommen zien. Hoe kan ik nu het makkelijkst zo'n lijst maken?

Ik ben al bezig met hulpkolommen en vergelijken, maar het blijft lastig.

alvast dank!
 
Filter op x in kolom A.
 
Aja, maar dan wil ik die gegevens op een ander tabblad. Per klant wil ik een tabblad met een overzicht van de gewerkte uren, uit het totale urenoverzicht gehaald. En soms ook een tabblad per type gewerkte uren, dus uit een andere kolom.

Alvast bedankt!
 
Ik zou zeggen: maak en plaats even een voorbeeld excelbestand alhier.

Nu moet er gegokt worden hoe je het wilt hebben. Met een voorbeeld kunnen de mensen hier veel sneller tot een passende oplossing komen.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt alsof je hier een mooie draaitabel voor kunt maken. Als je daar geen zin of verstand van hebt kan je ook met matrixformules werken.

-Een voorbeeldbestand zou ons de mogelijkheid geven om een meer constructievere oplossing te bieden-
 
Bekijk bijlage lijst maken op basis van niet unieke waarde MB2.xlsx

Zie bijlage. Edit: versie MB2 met gecorrigeerde kolom E in Blad2.

Ik heb van de basisdata in blad1 een tabel gemaakt, zodat extra gegevens automatisch meegenomen worden.

In blad2 staat wat je zoekt.
In het algemeen is de constructie:
- Je vult waarde x in ($B$1)
- Je hebt een hulpveld nodig met het aantal gevonden x'en ($B$2)
- Je maakt een hulpkolom (D) met de indices van de rijen waar x voorkomt in de basisdata (matrixformule die je moet invoeren met Ctrl+Shift+Enter)
- Het definitieve resultaat (kolommen E t/m L) haal je op met de INDEX functie (met het rijnummer in de hulpkolom met indices).
- De formule in E2 is doorgetrokken naar rechts en naar beneden t/m L21.
 
Laatst bewerkt:
Het gemakkelijkst:

door gebruik te maken van Excels ingebouwde voorzieningen voor dit soort situaties: uitgebreid filter (advancedfilter).
 
In bijlage het bestand van MarcelBeug, met daarin een extra variant om de hulpkolom met indices van de rijen te verkrijgen zonder ctrl+shift+enter
 

Bijlagen

  • Copy of lijst maken op basis van niet unieke waarde MB2.xlsx
    16,7 KB · Weergaven: 42
heb zojuist snel een voorbeeld gemaakt.

zal zo thuis eens naar jullie suggesties kijken, dankjewel daarvoor!
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 26
Zoiets dan?
 

Bijlagen

  • Copy of Map1.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 24
Hiermee kun je op ieder veld in de tabel dubbelklikken.
Op basis daarvan worden de gefilterde gegevens in het tweede blad gezet.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Sheet1.Cells(1).CurrentRegion) Is Nothing Then
        Sheet2.Cells(1).CurrentRegion.ClearContents

        With Sheet1.Cells(1).CurrentRegion
            Sheet1.Cells(1, 100).Resize(2) = Application.Transpose(Array(Cells(1, Target.Column), Target))
            .AdvancedFilter 2, Sheet1.Cells(1, 100).CurrentRegion, Sheet2.Cells(1)
            Sheet1.Cells(1, 100).CurrentRegion.ClearContents
        End With

        Cancel = True
    End If
End Sub
 

Bijlagen

  • __advancedfilter snb 005.xlsb
    15,8 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan