Linux mint 14 naast Windows XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoelK

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2012
Berichten
170
Hallo iedereen,

Ik heb laats linux mint gedownload en via de Windows installer op mijn pc gezet (proefversie).
Nu ben ik zover dat ik Linux mint naast Windows XP te installeren. Als ik nu op de installatie druk krijg ik dit scherm waar me wordt gevraagd waar ik Linux moet installeren:
Schermafdruk-1.jpg

Ik weet dat dev/sda mijn C: drive is en dat in dev/sda1 Windows XP zit.
Er is ook nog een vrije USB stick (dev/sdb).
Verder kom ik niet uit de schermpje.....

Ik heb het liefts Linux Mint op mijn C: drive naast Windows XP (Windows XP mag absoluut niet verwijderd of beschadigd worden!), maar als dat niet kan is installeren op de USB-stick ook mogelijk (USB 2.0 snel genoeg?).

Wat raden jullie aan?

Verder heb ik nog een probleempje met het toetsenbord. Ik kan geen trema's, dakjes en van die andere dingen op mijn letters plaatsen. Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!
 
Goedenmorgen! Ik mag je feliciteren met het gebruik van Linux Mint ;). Om maar even terug te komen op je vraag: het beste is inderdaad om op je C: schijf te installeren. Vervolgens moet je de XP partitie kleiner maken, maar aangezien je dat om een of andere vage reden niet kan doen in de setup, moet je eerst opstarten in Linux (dus van je USB opstarten, niet installeren), en dan met Gparted moet je de XP partitie verkleinen.
Dat gaat als volgt:
Open Gparted en selecteer de goede Harde Schijf;
Klik de XP-partitie aan en klik nu met de rechtermuisknop en selecteer "verplaatsen/herschalen" (in Engels waarschijnlijk "replace/scale"). Goochel daar wat met de getallen totdat je een acceptabele XP- en Linux-partitie krijgt. Klik dan op "grootte wijzigen/herschalen". Vervolgens houd je een stuk "vrije ruimte" over. Het beste is om dat leeg te laten, maar als tijdens de installatie hij niet wil installeren, zal je daar een ext4 partitie moeten maken.

Over die dakjes en trema's op letters: ik heb hier geen moeite met het gëbruik van trema's, dâkjes etc. Voor apostrof's moet je eerst de spatiebalk indrukken, voordat je de apostrof kan plaatsen, anders krijg je dit: ś. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dit kan oplossen, en ook dingen als de ringel-S zouden handig zijn...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een probleempje. Als ik via een USB-stick start dan ziet hij Windows niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan