Linux op een (oude) MacBook installeren

Angela69

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
198
Hallo,

Ben in het bezit van een 15 jarige MacBook, daar heb ik middels Bootcamp Linux bijgevoegd en dat werkt prima. Zo goed dat ik de software van Apple niet gebruik, deze vreet toch maar ruimte dus ik zou graag willen dat:

Slechts Linux op een lege MacBook geïnstalleerd wordt.

Kan dat ?

groetjes Angela
 
Ja, dat kan. Ik heb zelf een iMac van 15 jaar oud. Die kreeg al jaren geen updates meer, zodat ik zelfs mijn e-mail van Gmail niet meer kon binnenhalen via de app Mail, omdat die sterk verouderd was en niet meer voldeed aan de eisen die Google stelde.

Een maand geleden heb ik op mijn iMac daarom OS X El Capitan (wat in juni 2015 uitkwam) vervangen door Linux Mint Mate 21.3 (Virginia), zodat OS X verwijderd werd.
Ik volgde daarbij de aanwijzingen in onderstaande video:

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Ja, dat kan. Ik heb zelf een iMac van 15 jaar oud. Die kreeg al jaren geen updates meer, zodat ik zelfs mijn e-mail van Gmail niet meer kon binnenhalen via de app Mail, omdat die sterk verouderd was en niet meer voldeed aan de eisen die Google stelde.

Een maand geleden heb ik op mijn iMac daarom OS X El Capitan (wat in juni 2015 uitkwam) vervangen door Linux Mint Mate 21.3 (Virginia), zodat OS X verwijderd werd.
Ik volgde daarbij de aanwijzingen in onderstaande video:

Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Hoi Porrelaar, hartelijk dank voor je bericht.
De video heeft me niet veel geholpen, ik heb op een USB stick Linux gedownload, geen idee hoe nu verder te gaan. Zie ook geen uitvoerende bestanden op dit stickje staan, kun jij mij verder helpen?
groetjes Angela
 
ik heb op een USB stick Linux gedownload
Dat is niet de bedoeling! Het iso bestand van Linux moet je niet downloaden naar een USB stick, maar naar de harde schijf (of SSD) van je computer. Ik heb dat gedaan op mijn Windows 10 pc. Ik downloadde het iso bestand naar het bureaublad van Windows 10 en daarna heb ik het met de portable versie van Balena Etcher naar de USB stick geflasht.

Je hebt het steeds over 'Linux', maar Linux kent talloze versies/smaken, die distributies worden genoemd: Linux Mint, Ubuntu, Gentoo, Debian om er maar een paar te noemen. Welke versie van Linux wil jij gaan gebruiken?

Als het je lukt met de link die Lange Pier gaf, dan ben je natuurlijk klaar. Ik heb het op een wat andere manier gedaan. Van de werkzaamheden die nodig waren heb ik een Word bestand gemaakt. Dat heb ik nu voor jou omgezet naar een pdf bestand, waarbij ik ervoor gezorgd heb dat persoonlijke informatie (zoals gebruikersnaam en wachtwoord) gemaskeerd werd.
Ik zal dat pdf bestand als bijlage bijvoegen. Download het pdf bestand en bekijk het. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 

Bijlagen

  • Van MacOS X naar Linux Mint-aangepast.pdf
    258,3 KB · Weergaven: 5
Je kunt ook met de Live USB stick installeren met de meeste distributies, overigens.
 
Dat is niet de bedoeling! Het iso bestand van Linux moet je niet downloaden naar een USB stick, maar naar de harde schijf (of SSD) van je computer. Ik heb dat gedaan op mijn Windows 10 pc. Ik downloadde het iso bestand naar het bureaublad van Windows 10 en daarna heb ik het met de portable versie van Balena Etcher naar de USB stick geflasht.

Je hebt het steeds over 'Linux', maar Linux kent talloze versies/smaken, die distributies worden genoemd: Linux Mint, Ubuntu, Gentoo, Debian om er maar een paar te noemen. Welke versie van Linux wil jij gaan gebruiken?

Als het je lukt met de link die Lange Pier gaf, dan ben je natuurlijk klaar. Ik heb het op een wat andere manier gedaan. Van de werkzaamheden die nodig waren heb ik een Word bestand gemaakt. Dat heb ik nu voor jou omgezet naar een pdf bestand, waarbij ik ervoor gezorgd heb dat persoonlijke informatie (zoals gebruikersnaam en wachtwoord) gemaskeerd werd.
Ik zal dat pdf bestand als bijlage bijvoegen. Download het pdf bestand en bekijk het. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Dank je wel Porrelaar, alles doorlopen, fluitje van een cent, maar................!
Als ik mijn MacBook opstart, doet OF het toetsenbord het niet, OF mijn muis.Al diverse malen opgestart maar geen succes met beiden die functioneren, heb jij of wie dan ook, enig idee wat hier niet goed gaat?
 
@Angela69 Daar kun je verandering in brengen door jouw vraag ook daar te stellen. :cool:
Zet dan wel de weblink ervan hier neer dan kunnen we dat volgen.
 
Om van de USB stick te starten hoe je de "option" ingedrukt las ik net.
 
Terug
Bovenaan Onderaan