Linux server met windows client's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit script gebruik ik, ik heb het van deze site gehaald met dit teken laat ik zien wat ik heb veranderd "-->"

Code:
[global]
   workgroup = {domain} --> dijk
   server string =  {server name} --> server-job

   log file = /var/log/samba/%m.log
   max log size = 50

   security = domain
   password server = [name of a PDC or BDC for {domain}] --> wat moet ik hier invullen???
   encrypt passwords = yes
   smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd

   local master = no
   wins server =  {wins server} --> 192.168.1.2
   dns proxy = no
 
Samba zorgt ervoor dat je Linuxbox een windows smb service krijgt, wat wil zeggen dat je vanaf andere windows PC's directorys kan gebruiken op je Linuxbox. Bij het aanmaken van een gebruiker in Linux ga je enkel binnen de Unix omgeving een gebruiker aanmaken, niet in Samba.
Je moet Samba zeggen welke folders je wil sharen (bij windows moet dit ook) en welke gebruikers hier op mogen.

Je kan de /home/... folders gebruiken als share, dit geef je aan in smb.conf, maar het is eenvoudiger om te starten met een andere folder zoals ik aangaf in een vorige post. Eenvoudig starten is de boodschap, Samba is een vrij complexe setup waar je je zelf snel in verliest:rolleyes:

Je smb.conf file is al te uitgebreid, ik stuur je vanavond een voorbeeld, ik moet nu vertrekken naar een afspraak. (Ik zoek dan ook nog eens op hoe je wat testjes kan doen om je configuratie te checken)
 
Haha helpmij is terug on-line:D

Zoals beloofd, deze smb.conf werkt bij mij, je kan bij :thumb: enkele dingen aanpassen naar jouw smaak... Ik maak gebruik van /home/samba/public als share zoals eerder besproken.

Nostromo init.d # cat /etc/samba/smb.conf
[global]
guest ok = yes
workgroup = GENTOO :thumb:
max protocol = NT
acl compatibility = winnt
ldap ssl = No
server signing = Auto
server string = Gentoo Samba :thumb:
interfaces = eth0
hosts allow = 192.168.1.30/40 :thumb:
Security = share

[Public]
guest ok = yes
read only = no
comment = Public
path = /home/samba/public


==================================================================================================
Nadien in een terminal als root aanloggen en Samba herstarten
cd /etc/init.d
./samba restart

en als test
smbclient -L #uw LINUXBOX naam#
het root passwd wordt gevraagd en dan moet je volgende zien:

Nostromo init.d # smbclient -L NOSTROMO
Password:
Domain=[GENTOO] OS=[Unix] Server=[Samba 3.0.28]

Sharename Type Comment
--------- ---- -------
Storage Disk Opslagruimte
Servertje Disk Fileserver
Public Disk Public
IPC$ IPC IPC Service (Gentoo Samba)
Domain=[GENTOO] OS=[Unix] Server=[Samba 3.0.28]

Server Comment
--------- -------
NOSTROMO Gentoo Samba

Workgroup Master
--------- -------
GENTOO

Geef windows wat tijd om de smbserver te vinden, eventueel zoek je op IP adres in je verkenner.

Raak je tot hier en heb je je users gedefiniëerd dan op je windows PC in verkenner zoeken naar je Samba server (screenshot). Kan je de Samba folder niet openkrijgen dan heb je een user probleem.:(

Succes !!!

Documentatie op www.samba.org
in een terminal : man smb.conf
 

Bijlagen

  • screen.jpeg
    screen.jpeg
    64,7 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
432457136_XUuho-O.jpg

ziet er bijna hetzelfde uit als een login pagina, kun je dus inloggen
Dit bedoel ik dus niet vanuit netweklocaties. Of ben ik nouw 100% in de war :(
Kzal die documentatie eens lezen. Al heb ik nog maar 2 jaar engels.....
 
Normaal krijg je dit wanneer je je Linux share probeert te openen (alleen lijkt mij dit de box om je screensaver te unlocken??). Je geeft hier je user en passwoord in dat je in Samba hebt gedefiniëerd.

Werkwijze : Je maakt de user die je gebruikt in windows aan in Linux en geeft deze daarna een Samba paswoord (toergang tot Samba vanuit Windows PC). De gebruiker hoeft geen /home/ directory te hebben.

Gebruiker aanmaken in LInux
Full monty : :proot# useradd -c "Jack Baumbach" -m -g users -p m0r3pa1n jackb
(incl home/jacb directory)

of useradd je_naam (dan maakt hij geen /home/je naam folder aan...en dan passwd je_naam om het UNIX password te geven)

nu je samba login aanmaken + paswoord voor deze gebruiker

:proot# smbpasswd -a jackb
New SMB password: m0r3pa1n
Retype new SMB password: m0r3pa1n
Added user jackb.


www.samba.org vind je véél (engels) leesvoer
 
Laatst bewerkt:
re

hallo helpmij,

nu het vakantie voor mij is wou ik graag een linux server maken waarop mijn windows pc's kunnen inloggen. Domein heet dat dacht ik ;) . (heb je dacht ik wel xp prof. of vista bussines voor nodig, maar dat heb ik wel!) Wat voor linux-distributie moet ik kiezen? Waar ik ook op kan inloggen met win 2000 prof.

Ik had al iets gelezen over smb. Maar dat is toch niet voor een windows domein??? Ik dacht voor dat smb was voor windows file share

Mijn eigenschappen van de server zijn:
  • processor: pentium 3
  • 256 MB ram
  • cd-rom station
  • diskette station
  • netwerkkaart

ik weet dat het niet zo'n bijster pc'tje is. maar hij is klein en energie zuinig, daarom wil ik die toch gebruiken.

Het gaat er eigenlijk gewoon om dat als ik inlog op een andere pc, dat ik altijd dezelfde bestanden heb ;).

Met vriendelijke groeten,

Jobbes


Ubuntu server mss

tis wel volledig command line indien je hier niks van kent zou ik me inderdaad houden bij de desktop editie van ubuntu alhoewel je hier oor redelijk wat kennis van de terminal moet hebben om alles deftig te kunnen gaan configureren.


gtz Netwerkbeheerder in Opleiding :p
 
Sorry, ik was al een tijdje niet meer bezig met de server, maar ik had zo'n testversie van windows server erop maar die is weer verlopen. Ubuntu en Debian werken allebei niet, de harde schijf gaat de de hele tijd hetzelfde geluidje maken en dan komt er BSOD error. :(
Suse doet het ook niet...

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Sorry, ik was al een tijdje niet meer bezig met de server, maar ik had zo'n testversie van windows server erop maar die is weer verlopen. Ubuntu en Debian werken allebei niet, de harde schijf gaat de de hele tijd hetzelfde geluidje maken en dan komt er BSOD error. :(
Suse doet het ook niet...

Met vriendelijke groeten,

Jobbes

Dan zou ik maar eens goed gaan kijken, of je hardware nog wel voor de volle 100% werkt. Want als Linux ergens wel goed in is, dan is het in je hardware testen .. En meestal duidt dat dan op een hardware probleem ;)

Suc6! :thumb:
 
Zoiets verwachte ik al... Ik heb geen idee waar ik moet zitten, BSOD is bios dacht ik, die heb ik gereset door een soort knopje wat ik vond op het moederbord. Dat hielp niets. Het gekke is dat windows er wel zonder problemen op werkt...
 
BSDO (Blue Screen Off Dead) .. Heeft niets met je bios te maken ...

Dus, dat je die gereset hebt, dat kan op zich geen kwaad, maar was op zich overbodig geweest ;)

En de HAL (Hardware Abstratction Layer) van windows is anders als die van Linux ;)
 
Vind ik maar vaag, maar is dit op te lossen?;)
 
Zoek uit wat voor merk schijf er in zit en haal bij de fabrikant een testprogramma op, dan kun je eerst controleren of de schijf defect is.

een originele BSOD is van Microsoft Windows dus die komen niet van Ubuntu, Debian of je Bios.
 
Dus het probleem zit in de HD en niet in het moederbord? Dan kan ik zo wel een andere harde schijf regelen (20Gb heb ik dacht ik nog liggen). Er zit nu 15 in.
 
Nee, "Dus" is niet aan de orde.
Jij zegt zelf:
Code:
de harde schijf gaat de de hele tijd hetzelfde geluidje maken en dan komt er BSOD error

Dus dat is een indicatie dat er iets mis zou kunnen zijn met je hd. dat zegt niet dat met je mobo niets mis is
 
sorry voor de late reacties maar het was een cmos error en niet bsod :mad: sorry ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan