• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro button blokkeren na gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Berichten
251
Hoi

In EXCEL roep ik codes aan via Buttons (Ik neem aan dat iedereen dat wel doet, maar vermeld het maar voor de zekerheid)

Nu wil ik dat een gebruiker een button eenmalig gebruikt totdat het hele process afgerond is. Alle andere buttons (lees: code) mogen wel door elkaar of opnieuw gebruikt worden, maar de eerste alleen maar aan het begin.

Ik kan deze code echter niet altijd automatisch laten lopen zodra het EXCEL werkboek wordt geopend, want dan werkt deze ook indien het process haleverwege wordt afgebroken, opgeslagen en de volgende keer het wrekboek wordt geopend.

Ik daarom op zoek naar code die aan het eind van een stuk code de button blokkeert. (De button moet dus "disabled" worden) waardoor de gebruiker alleen maar andere buttons kan gebruiken EN aan het einde van de laatste code moet de button weer
"en-abled" worden.

Weet iemand hoe dit kan?

Thanks
Humadgen
 
Als je ervoor kiest om een button in te voegen, kun je kiezen uit een set 'Formulierbesturingselementen' en een set 'ActiveX-besturingselementen'. Bij een button uit die laatste groep kun je (simpel gezegd) aangeven of er op geklikt kan worden of niet.

Code:
CommandButton1.Enabled = False 'er kan niet op geklikt worden
CommandButton1.Enabled = True 'er kan wél op geklikt worden

Deze code kun je in de macro zetten die achter de button zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan