• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro regels verwijderen + formule toepassen op hele kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

ekeiram

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2006
Berichten
30
hallo,

Ik heb een uitdaging die ik eigenlijk niet voor elkaar krijg, bijgevoegd een documentje als voorbeeld.

In een andere sheet (in het voorbeeld tabblad data) staat een heleboel data, hieruit wil ik controleren of bepaalde waarden juist zijn in de rij en dan moet deze genoemd worden in de nieuwe sheet. Dit heb ik gecreëerd via een IF functie, zie onderstaand

=IF(AND(data!C2= "uren";data!D2="piet";data!A2<>1;data!B2<>1);data!E2;"")

nu zou ik graag willen dat deze formule wordt toegepast in heel kolom A, dit omdat ik niet weet hoeveel velden gevuld zijn in de originele sheet (dit wijzigt namelijk steeds). Naar beneden trekken heeft nu eigenlijk geen nut omdat je dan niet weet waar het eind zit.

Omdat er maar een selectie van de gegevens voldoet aan de formule wil ik eigenlijk dat de "lege" (hierin staat nog wel de formule dus eigenlijk is het niet leeg) rijen worden verwijderd, zodat er een enigzins overzichtelijk geheel ontstaat. Nu heb ik diverse macro's gevonden om lege rijen te verwijderen, echter de rijen zijn niet echt leeg en werken dus niet. Helaas is mijn kennis niet van macro's (of VBA) niet voldoende om deze zelf aan te kunnen passen.

Zou iemand mij misschien hiermee willen helpen? Ik zie echt even door de bomen het bos niet meer.

Dank alvast!
 

Bijlagen

  • rijen verwijderen.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 42
Bijvoorbeeld:

Code:
Sub zetformuleenverwijder()
    With ActiveSheet.UsedRange.Columns(6).Offset(1, 1)
        .Formula = "=IF(AND(RC[-4]= ""uren"",RC[-3]=""piet"",RC[-6]<>1,RC[-5]<>1),RC[-2],1)"
        .SpecialCells(-4123, 1).EntireRow.Delete
    End With
End Sub
 
dank! Ik ga het maandag meteen proberen (staat op mijn werk computer en die heb ik nu even niet hier)
 
de code werkt toch niet helemaal :eek:

hij verwijdert met bovenstaande code namelijk alle regels, dus ook degene waar de gegevens wel bewaard moesten blijven. Alleen de rijen waar niks mee is gebeurd (en het resultaat dus is als niet van toepassing "") en dus 'leeg' zijn moeten weg
 
het is eigenlijk een andere vraag, maar ik loop er nu tegenaan en misschien weet je hier het antwoord toevallig ook op...

ik wil graag de uiteindelijke sheet met opmaak (oa grafieken) en formules kopieren, zodat ik op meerdere tabs dezelfde 'basis' sheet heb.
Gewoon kopiëren werkt niet omdat de formules dan niet mee worden genomen.
Alleen formules werkt niet omdat de grafieken dan zijn verdwenen en eerst opmaak en dan formules werkt grotendeels, echter wordt daar de grafiek gekoppeld aan de 'basis'sheet en niet aan de grafiek in het tabblad. De grafieken (met 12 variabelen) elke keer weer koppelen aan de data in desbetreffende sheet is niet heel handig :(.
Een macro opnemen met daarin het kopiëren van de sheets (eerst standaard, daarna de formules), en vervolgens de grafieken koppelen aan de sheet (ipv de 'basis'sheet) grotendeel wel, alleen hoe dan de grafieken een naam te geven. Immers als er een nieuwe sheet wordt geopend dat krijgt deze een naam (bijv sheet1), wanneer er weer een nieuwe sheet wordt geopend krijgt deze weer een andere naam (bijv sheet2) waardoor de naamgeving in de macro niet meer klopt)


alvast onwijs bedankt!

grMarieke
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan