• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro zoekt tekst en verspringt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ganja

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
7
Hey,

ik zit met het volgende probleem. Ik heb een excel sheet met heel veel verschillende kolommen, met elk een eigen code. Omdat het teveel werk kost om al die kolommen af te zoeken naar de goede code, wil ik een macro maken waarbij als je een bepaalde waarde in een tekstvakje invult en daarna op een knopje duwt de cursor automatisch naar de goede kolom springt.

ik hoop dat iemand mij hiermee wil en kan helpen!
 
Ctrl-F doet dit toch voor je?
 
reactie Rob

Beste Rob,

dat weet ik, maar het zou zo mooi zijn als dat met een knopje op de desbetreffende sheet kan.

groetjes,
 
Met de te zoeken tekst in C1
Code:
sub flits()
  sheets(1).usedrange.offset(,3).find([C1].value).select
end sub
 
reactie snb

Beste snb,
sorry dat ik het vraag maar is dat de volledige code? Ik krijg namelijk een foutmelding hierbij.

groetjes
 
dat is de volledige code.
Als er niet in C1 staat gat het mis, als het gegevesn in C1 elders op het werkblad niet bestaat gaat het ook mis.
Als het blad waarin je wil zoeken een naam heeft kun je (1) beter vervangen door de naam ("naam")
Fouten kun je ondervangen met
Code:
sub flits()
  on error resume next
  sheets(1).usedrange.offset(,3).find([C1].value).select
end sub
 
reactie

hey,

als ik deze invoer gebeurd er niets. Zoekt hij dan wel in kolommen? De eerste code is in B3, dan C3,D3,E3 etc etc.

gr
 
snb,

Prima wat je hebt gemaakt maar ik lees in
een macro maken waarbij als je een bepaalde waarde in een tekstvakje invult en daarna op een knopje duwt de cursor automatisch naar de goede kolom springt
een messagebox waarbij de cursor gaat naar de cel waar de gevonden tekst staat. :eek: Ok, ik kan het niet maken, maar weet dat jij beter thuis bent op dit gebied.
 
reactie

precies, dat bedoelde ik! Sorry als dat niet helemaal duidelijk was.
 
Als je nalaat te vertellen in welke rij gezocht moet worden:

Code:
sub flits()
  sheets(1).row(3).find([A1].value).select
end sub

of als het met een invoervak moet

Code:
sub flits()
  on error resume next
  sheets(1).rows(3).find(inputbox("Voer de zoekterm in")).select
end sub
 
Laatst bewerkt:
Het lukt jammergenoeg nog steeds niet met deze codes. Daarom heb ik het bestand bijgevoegd zodat je kunt zien wat ik bedoel. Het gaat om blad 1.Het invoerveldje dat ik daarin heb gezet was om even te testen, het hoeft niet perse zo uit te zien.

Hoop dat je er even naar wil kijken.
 

Bijlagen

  • draft.zip
    56 KB · Weergaven: 37
ganja,

Deze code van snb werkt gewoon:

Code:
Sub flitss()
  On Error Resume Next
  Sheets("Blad1").Rows(3).Find(Inputbox("Enter the account number.")).Select.Cell
End Sub

Deze zit gekoppeld aan "Knop15" op "Blad 1".

Grtz.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan