magazijn hardlopers identificeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

huppelpaard

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2018
Berichten
157
Hoi Allemaal.

Misschien is het totaal niet mogelijk maar ik ben op zoek naar een oplossing.

In mijn database wil ik een sql qeury uitvoeren zodat ik kan zien welke artikelen hardlopers zijn.
bij elke nieuwe bestelling word er in de database een nieuwe regel aan gemaakt met de bestelling.
dat betekent dus wanneer er 1 artikel op 10 verschillende projecten bestel, dat er 10 regels komen met die ene artikel.

nu heb ik meer dan 100 artikelen.......

hoe kan ik in 1 oogopslag zien welke producten vaak besteld worden? minus de geretourneerde artikelen?



ik weet dat je via een draaitabel met excel dit wel voor elkaar kan krijgen maar hoe in een sql query???

alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 13
SELECT omschrijving, SUM(aantal) FROM tabel GROUP BY omschrijving
 
Bedankt voor je antwoord dit werkt inderdaad welk fijn.
is het ook mogelijk om alleen een top 20 weer te geven?
 
nog 1 advies vraagje :D

Stel mijn magazijn bon nummer + datum uitgifte staat in een andere tabelnaam hoe ga ik hiermee om als deze daar blijft bestaan?
je hoeft mij niet alles voor te kauwen maar wil wel graag een zoekrichting om 2 tabellen te kombineren en vervolgens een lijst op datum te krijgen

het moeilijke aan dit verhaal is dat een bonnummer gekoppeld is aan een uitgifte die uitgifte heeft een datum.
in mijn hoofd krijg ik kortsluiting om dat voor elkaar te krijgen. zo irritant lol

Magazijn bonnumer staat in beide tabelnamen
 
Laatst bewerkt:
Kijk niet zo ver, maar pak de Access cursus in de Handleidingen sectie er eens bij, daar wordt e.e.a. prima (door mij ;)) uitgelegd. Ik vermoed dat je de basisbeginselen van het bouwen van een database nog niet allemaal onder de knie hebt, gezien de manier waarop je je probleem omschrijft, en dan kan het geen kwaad als je eerst de principes van een goede database doorneemt, en met name de Normalisatie regels.

Wat jouw oorspronkelijke vraag betreft, ík snap 'm niet. Ik vraag me af of Ahulpje dat wel doet, maar dat horen we t.z.t. nog wel :).
bij elke nieuwe bestelling word er in de database een nieuwe regel aan gemaakt met de bestelling. Dat betekent dus wanneer er 1 artikel op 10 verschillende projecten bestel, dat er 10 regels komen met die ene artikel.

Op basis van deze informatie heb ik geen flauw benul wat je nu precies verkoopt of levert. Dat kan een internet contract zijn, maar net zo goed computers. Het eerste geval zou je anders op kunnen/moeten zetten dan het tweede. Een bestelling bestaat doorgaans uit één regel voor de algemene bestelgegevens (zoals klant, bestelnummer, datum) en een tabel met bestelling details waarin je de verschillende artikelen vastlegt. Dus een bedrijf dat 10 desktop computers bestelt, 8 laptops en 3 printers krijgt in je database één record in de tabel Bestelling, en drie records in de tabel Bestelregels. Zoals jij het omschrijft, maak je in de tabel Bestelling_Regels 21 records aan, voor elk besteld los artikel één record. Maar dat is bepaald onhandig en ongebruikelijk.

Kortom: leg eens uit wat je precies aan het doen bent, en post eventueel jouw database mee met anonieme data zodat we kunnen zien hoe je het hebt opgezet.
 
Ik heb even naar je Excel bestandje gekeken (daar hebben we natuurlijk helemaal niets aan in Access) maar daar kunnen we dus niet zoveel mee. Wél kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je verkeerde tabellen hebt (gemaakt). Zo komen je gegevens uit een tabel db_Artikelen, en zoals jij dat hebt gedaan, mag het natuurlijk nooit. Een tabel Artikelen bevat alle artikelen die je voert, met alle eigenschappen die bij een artikel horen, zoals Artikelnummer, Omschrijving, Prijs etc. En daarbij maak je voor elk artikel maar één record. En wat je al helemaal niet doet, is voor elke mutatie een nieuw artikelrecord aanmaken, zodat je doublures krijgt van je artikel.

Het zou kunnen dat je, ter illustratie, een beetje aan het klooien bent geslagen met de gegevens en de namen, maar dat maakt het voor ons alleen maar nóg lastiger om je een correct antwoord te geven. En op onzinantwoorden zitten jij en wij echt niet te wachten. Doe ons (en jezelf) een lol, en post (het noodzakelijke deel van) je database, zodat we een reëel beeld hebben van de situatie, en daar een antwoord voor kunnen bedenken. Nu zit je jouw en onze tijd te verspillen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan