• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maximale waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

graaff

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2010
Berichten
31
Kent iemand een functie die de maximale waarde haalt van verschillende groepen. ZIe ook het voorbeeldbestand

datum soort aantal
1-jan appels 3
1-jan peren 4
1-jan kiwi's 3
1-jan bananen 1
3-jan appels 6
3-jan peren 7
3-jan kiwi's 6
4-jan bananen 5
4-jan appels 4
4-jan peren 3

resultaat
maximale waarde
appels 6
peren 7
kiwi's 6
bananen 5
 

Bijlagen

  • voorbeeldje.xls
    13,5 KB · Weergaven: 35
Typ in C17 en druk daarna ctrl-shift-enter:

=MAX(ALS($B$2:$B$11=B17;$C$2:$C$11))

Kopieer vanuit C17 deze formule naar beneden
 
Dag zpatr

Het vreemde is dat hij als foutwaarde #WAARDE geeft terwijl de uikomst van de functie wel klopt als ik de functie selecteer (resultaat formule = ...) . Weet jij hoe dit kan?
 
Dag zpatr
Het vreemde is dat hij als foutwaarde #WAARDE geeft terwijl de uikomst van de functie wel klopt als ik de functie selecteer (resultaat formule = ...) . Weet jij hoe dit kan?
De formule hoort normaal te werken (zie bijlage), dus je doet iets fout.
1. Heb je de invoer afgesloten via Ctrl-Shift-Enter ?
2. Werk je met een Nederlandstalige versie van Excel ?
Als je met een Engelstalige versie werkt, vervang dan ALS door IF
Het is dan ook nog mogelijk (maar zeker is dat niet) dat je de puntkomma moet vervangen door een komma, dat is afhankelijk van andere instellingen.
 
Laatst bewerkt:
zonder formule op te lossen door gebruik te maken van een pivot table (draaitabel).
 
Dag zpat,

Ik werk met een nederlandse versie. De functie lijkt wel goed maar er verschijnt toch echt #Waarde. Ik gebruik wel excel 2003. Daar zal het wel door komen. ALs ik jouw bestand open komen er twee accolades te staan
{=MAX(ALS($B$2:$B$11=B17;$C$2:$C$11))} en werkt de functie goed. Als ik op F2 en ENTER druk dan verdwijnen de accolades en staat er weer #Waarde.

Wat bedoel je met de invoer afsluiten met CTRL SHFT ENTER

De draaitabel is geen optie omdat dit al een uitkomst is van een draaitabel. Het moet echt een functie zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met de invoer afsluiten met CTRL SHFT ENTER
Eigenlijk precies zoals er staat.
Normaal voer je iets in in een cel en je geeft een <ENTER> om naar de volgende cel te gaan.
Nu sluit je de invoer af dmv de 3 knoppen< CTRL SHFT ENTER> gelijktijdig in te drukken.
Als je het goed gedaan hebt verschijnen de accolades automatisch.
 
Dag allemaal.

Een draaitabel lukt nog wel (Zie voorbeeld) maar nogmaals ik moet een functie hebben. Ik merk nu dat het wel lukt als ik in de formulebalk sta met CTR SHFT ENTER. Allemaal bedankt. Ik kom er zo wel uit.:thumb:
 

Bijlagen

  • voorbeeldjedraaitabel.xls
    9 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan