• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere ALS functies die niet samen werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gielekes

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
74
Ik heb de onderstaande Excelcode maar als ik deze gebruik, ervaar ik het volgende probleem:
zodra er in positie1 de tekst 'tables' komt te staan, komt er in E3 'onwaar' te staan. Maar zelf krijg ik de fout er niet uit, iemand die kan helpen?

=ALS(positie1="turntable";((B4/2)^2)*PI();ALS(positie1="gravity rollerconveyor";ALS(B7="single";200+B4*breedtetafel+B4*tussenruimte;ALS(B7="double";200+B4*breedtetafeldubbel+B4*tussenruimtedubbel;ALS(positie1="modu";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(2+(B4-4)/4;0);ALS(positie1="none";"";ALS(positie1="inliner";ALS(B4="rvs";berekening!E27;ALS(B4="coating";berekening!E26;ALS(positie1="tables";B4*berekening!E29+ALS(invoer!B6="yes";berekening!E30;0)+ALS(invoer!B7="yes";berekening!E31;0)+ALS(invoer!B8="yes";berekening!E32;0);"hier verder"))))))))))
 
En graag code tags gebruiken; maakt het wel zo leesbaar....:confused:
 
het gaat inderdaad fout in je voorwaarde voor positie1="tables", in jouw formule kom je daar alleen als positie1="inliner"... En omdat niet beide waar kan zijn krijg je altijd ONWAAR als uitkomst. Evalueer de formule maar eens (klik op de fx-knop naast de formule).

Kloppen deze voorwaarden?
positie1="turntable" --> ((B4/2)^2)*PI()
positie1="gravity rollerconveyor" + B7="single" --> 200+B4*breedtetafel+B4*tussenruimte
positie1="gravity rollerconveyor" + B7="double" --> 200+B4*breedtetafeldubbel+B4*tussenruimtedubbel
positie1="modu" --> AFRONDEN.NAAR.BOVEN(2+(B4-4)/4;0)
positie1="none" --> ""
positie1="inliner"+ B4="rvs" --> berekening!E27
positie1="inliner"+ B4="coating" --> berekening!E26
positie1="tables" --> B4*berekening!E29+ALS(invoer!B6="yes";berekening!E30;0)+ALS(invoer!B7="yes";berekening!E31;0)+ALS(invoer!B8="yes";berekening!E32;0)
overige combinaties/waarden voor positie1 --> "hier verder"

Zo ja, probeer deze dan eens:
Code:
=ALS(positie1="turntable";((B4/2)^2)*PI();ALS(EN(positie1="gravity rollerconveyor";B7="single");200+B4*breedtetafel+B4*tussenruimte;ALS(EN(positie1="gravity rollerconveyor";B7="double");200+B4*breedtetafeldubbel+B4*tussenruimtedubbel;ALS(positie1="modu";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(2+(B4-4)/4;0);ALS(positie1="none";"";ALS(EN(positie1="inliner";B4="rvs");berekening!E27;ALS(EN(positie1;B4="coating");berekening!E26;ALS(positie1="tables";B4*berekening!E29+ALS(invoer!B6="yes";berekening!E30;0)+ALS(invoer!B7="yes";berekening!E31;0)+ALS(invoer!B8="yes";berekening!E32;0);"hier verder"))))))))
 
Laatst bewerkt:
Dit was inderdaad de oplossing. Sorry voor de onduidelijke communicatie.
 
meerdere opties toevoegen aan deze formule lukt niet

Het bovenstaande heeft de meeste problemen inderdaad opgelost, echter loop ik bij de volgende stap weer een beetje vast
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=1.4+B6="felt"--> berekening!B32+berekening!36+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=1.4+B6="hmpe"--> berekening!B32+berekening!36+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=1.5+B6="felt"--> berekening!B33+berekening!36+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=1.5+B6="hmpe"--> berekening!B33+berekening!36+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=1.8+B6="felt"--> berekening!B34+berekening!36+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=1.8+B6="hmpe"--> berekening!B34+berekening!36+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=2.0+B6="felt"--> berekening!B35+berekening!36+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="rvs"+B4=2.0+B6="hmpe"--> berekening!B35+berekening!36+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=1.4+B6="hmpe"--> berekening!B32+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=1.4+B6="felt"--> berekening!B32+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=1.5+B6="hmpe"--> berekening!B33+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=1.5+B6="felt"--> berekening!B33+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=1.8+B6="hmpe"--> berekening!B34+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=1.8+B6="felt"--> berekening!B34+(berekening!37*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=2.0+B6="hmpe"--> berekening!B35+(berekening!38*E3)
positie1="turntable"+B5="anders"+B4=2.0+B6="felt"--> berekening!B35+(berekening!37*E3)
"hier zijn zo veel verschillende mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie"

"Deze bovenstaande code moet ik in de onderstaande code inbouwen maar daar gaat het bij mij telkens fout. De functie blijkt altijd onwaar als ik positie1 verander naar turntable"

=ALS(positie1="gravity rollerconveyor";ALS(B6="400x300";400;ALS(B6="600x400";500;""));ALS(positie1="none";"";ALS(positie1="none";"";ALS(positie1="inliner";"";"hier verder"))))

'Een voorbeeld bestandje gaat lastig worden omdat er veel verwijzingen naar andere bestanden in het bestand verwerkt zijn'
 
Dit moet anders kunnen, want het wordt onwerkbaar zo. Bijvoorbeeld middels zoek-functies.

Een representatief voorbeeldje is dus wel handig.

Misschien dat je de data in 1 excelsheet kan zetten, kun je later wel weer verwijzen naar externe bladen.
 
Voorbeeldbestandje

Dit is het bestand waar ik alles in moet verwerken. Ik heb het bestandje zo aangepast dat er in het derde tablad nu gewoon wat willekeurige bedragen staan. Deze links kan ik later weer terug leggen. Maar misschien helpt dit bestand wel om de opzet van mijn bestand duidelijk te maken. Per optie moet de prijs zich aanpassen. Maar mijn vraag gaat nu om cel: invoer!E4
Bekijk bijlage voorcalculatie helpmij.xlsmBekijk bijlage voorcalculatie helpmij.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Ik zou adviseren die sheet anders op te zetten. Deze is in mijn optiek nodeloos ingewikkeld, onoverzichtelijk en foutgevoelig...

Kun je niet met een prijslijst o.i.d. gaan werken?
 
Hoe zou jij deze sheet opzetten dan? de parameters moeten namelijk hetzelfde blijven.
 
Maar alleen het gedeelte code wat ik heb gestuurd is al te lastig om uit te werken zeg je eigenlijk. Of zou dat wel mogelijk zijn. Dan kan ik dat gewoon plakken in mijn andere code.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan