• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere malen het zelfde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quest27

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2013
Berichten
25
Hallo allemaal,


Ik maak een boekhoud programmaatje voor prive gebruik in Excel.
Ik wil alleen alles automatisch maken.

Ik heb een werkblad waar ik gegevens invoer. Andere tabbladen halen deze gegevens uit dit tabblad.
Die andere tabbladen worden elk een overzicht voor een rekening waar ik op boek.

In de invoertab heb ik bijvoorbeeld het rekening nummer '110' staan. Met "VERT.ZOEKEN" kan ik deze wel vinden maar als nummer '110' er 50 keer in voor komt kan ik niet elke keer in oplopende volgorde deze opvragen.
Is er een manier om dat te doen? En het liefst met gebruik van nummers. Ik heb elke regel een nummer gegeven zodat ik via VERT.ZOEKEN alle gegevens weer kan terug vinden. (Dat is ook hoe het nu werkt.

Hieronder is een plaatje om het misschien wat duidelijker te maken.
De linkerkant is de invoer tab en de rechterkant is een voorbeeld die gegevens uit de invoer tab neemt.

In de formulebalk is een formule te zien waarmee ik dit had gehoopt op te lossen maar dat werkte niet.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.


Met vriendelijke groeten,

Quest27

Excelhelpmij01.jpg
 
Aan een plaatje hebben we niet erg veel. Graag toch een Excel voorbeeldbestand, mits de formule werkt.
Heb toch getracht op basis van je plaatje
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Mermoriaal boek!$M$2:$M$22;SOMPRODUCT(KLEINSTE((Mermoriaal boek!$G$2:$G$22=$A$1)*(RIJ(Mermoriaal boek!$G$2:$G$22)-RIJ(Mermoriaal boek!$G$2)+1);RIJ()-RIJ($E$2)+1+AANTAL.ALS(Mermoriaal boek!$G$2:$G$22;"<>"&$A$1))));"")
 
Die formule heeft me niet geholpen of ik heb iets verkeerds over getypt (er zaten wat verwijzingsfouten in).

Ik heb hier een kopie gemaakt met beperkte gegevens.
Helaas was deze nog te groot om via de ingebouwde ´Bijlagen´ optie van deze website in te voegen dus ik heb het geüpload naar een andere website.

http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1372795693

Ik heb een voorbeeld gegeven hoe het zijn moet in tabblad '110'.
De formule moet komen in E5 tot E7.

Alvast bedankt voor de hulp.
Als er een andere oplossing is waardoor ik hetzelfde kan bereiken dan zou ik dat ook graag weten.
 
Je bestand was zo groot door een afbeelding... deze heb ik verwijderd.
Mocht je volgende keer weer een externe site voor je upload gebruiken, gebruik dan www.mijnbestand.nl. Zodat een ieder geen last heeft van pop-ups of eventuele spam...

Denk dat je het vanaf hier wel zelf kan...
 

Bijlagen

  • _vbquest27.xlsx
    18,7 KB · Weergaven: 56
Het werkt bijna perfect. Ik vind het alleen teveel werk om dezelfde regel voor elke over te typen, en het ziet er niet echt overzichtelijk uit.

Kan ik de onderstaande formule aanpassen zodat deze een regel boven een lege regel pakt als het bereik een lege regel is?

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Memoriaal boek'!$E$5:$E$80;SOMPRODUCT(KLEINSTE(('Memoriaal boek'!$G$5:$G$80=$A$1)*(RIJ('Memoriaal boek'!$G$5:$G$80)-RIJ('Memoriaal boek'!$G$5)+1);RIJ()-RIJ($E$6)+1+AANTAL.ALS('Memoriaal boek'!$G$5:$G$80;"<>"&$A$1))));"")

Voorheen deed ik dat met de code hieronder, maar ik snap niet hoe ik het bereik van de bovenstaande formule moet aanpassen.

Code:
ALS(VERT.ZOEKEN(E10;'Memoriaal boek'!$A$5:$E$250;5)>"";VERT.ZOEKEN(E10;'Memoriaal boek'!$A$5:$E$250004;5);VERT.ZOEKEN((E10-1);'Memoriaal boek'!$A$5:$E$250004;5)
 
Wat jij wilt bereiken gaat niet lukken met me formule. Dit is misschien wel te realiseren in VBA, maar ik zou je blad 'Memoriaal boek' gewoon volledig afvullen.
Dat is toch niet zo'n werk? Er worden constant dezelfde omschrijvingen gebruikt dus als je 1, 2 of 3 letters typt wordt deze al automatisch aangevuld.

Wat ook zou kunnen is als je 1 regel 'debet' invoert dat je de omschrijving, etc. automatisch in de regel daaronder gevuld wordt zodat je deze een 'credit' kan geven.
 
Ik vind het op die manier wel onoverzichtelijker, maar als het anders niet gaat werken dan zal ik het zo aanpassen dat het zo werkt.
Ik weet wat VBA kan doen, we hebben met een systeem op school gewerkt waar bijna alles met VBA werd verwerkt maar zelf heb ik me er nog niet in verdiept. Misschien doe ik dat later wel eens.

Heel erg bedankt voor je hulp spaarie. Dit deel had ik niet zonder hulp gekund.
 
Oh dit werkt niet helemaal. Als ik een rekening uit Rubriek 0 gebruik (rekening nummer begint met 0) dan wordt dat niet door die formule opgevangen.

Als een rekening nummer met 0 begint gebruik ik meestal een formule als: ="078"
Ik denk dat daar het probleem in zit.

Is het mogelijk om ook deze getallen met een soort gelijke formule op dezelfde manier te verwerken?
 
Laatst bewerkt:
gebruik daarvoor een blad met een draaitabel en gebruik als rapportfilter je grootboeknummer, klaar in een fluitje.
Je bestand wordt onwerkbaar traag als je straks op jouw manier verder gaat.
 
Kun je wel doorwerken op draaitabellen? Bijv. als ik de totalen van een rekening op de saldibalans wil laten verschijnen heb ik de totalen nodig van dat rekening nummer.
Saldibalans is eigenlijk een overzicht van alle rekeningen in verschillende balansen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan