Meerdere queries op 1 rapport weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
145
Is het mogelijk om meerdere queries met aantallen (=Aantal(*)) in 1 rapport te plaatsen? Ik wil nl. op 1 rapport meerdere resultaten laten zien, dus alleen de aantallen.

Groetjes, YolandaIs het mogelijk om meerdere queries met aantallen (=Aantal(*)) in 1 rapport te plaatsen? Ik wil nl. op 1 rapport meerdere resultaten laten zien, dus alleen de aantallen.

Groetjes, Yolanda
 
Hallo Yolanda,

Je kunt twee dingen doen:
1. Een hoofdrapport maken, en al je losse queries met b.v. subrapporten in je hoofdrapport opnemen.
2. Een verzamelquery maken voor al je queries met aantallen, en daar één rapport op baseren.

Ik denk dat voor jouw geval optie 2 iets makkelijker is, dus die zal ik hier uitleggen.

Je hebt, als ik het goed begrijp, een aantal queries met daarin één veld, met een telling op het aantal records. Deze query maak je met het Union Commando. Je kunt dat doen door de SQL code van elke query die je wilt gebruiken te kopiëren, en in de eerste query die je hebt gemaakt te plakken.
Ik zal het duidelijk maken met een voorbeeldje.

Stel, je hebt drie queries:
SELECT "Tabel1" AS Tabel, Count(1) as Aantal from [Tabel1])
SELECT "Tabel2" AS Tabel, Count(1) as Aantal from [Tabel2])
SELECT "Tabel3" AS Tabel, Count(1) as Aantal from [Tabel3])

Deze 3 wil je combineren tot 1 query. Je kopieert eerst de code van de tweede query uit de SQL weergave (<Beeld>,<SQL>)
Vervolgens ga je naar query 1, en kies je weer <Beeld>,<SQL>.
Daar pas je de code aan zoals in bijgaand voorbeeld:

SELECT "Tabel1" AS Tabel, Count(1) AS Aantal
FROM Tabel1
UNION ALL
SELECT "Tabel2" AS Tabel, Count(1) AS Aantal
FROM Tabel2
SELECT "Tabel3" AS Tabel, Count(1) AS Aantal
FROM Tabel3
GROUP BY "Tabel";

Hier staat ook al de code voor de derde tabel.
Misschien is het iet opgevallen, maar ik heb bij de verzamelqueries een extra veld toegevoegd <Tabel>, waarin de naam van de brontabel wordt opgeslagen. Doe je dat niet, dan weet je als je het resultaat bekijkt, niet meer welke waarde uit welke tabel komt.
De <Group By> staat helemaal onderaan, en is in het voorbeeld toegepast op het tabelnaamveld.

Is dit wat je bedoelt?

Michel
 
Bedankt voor je antwoord. Ik heb uiteindelijk gekozen voor optie 1. Ik heb 1 rapport gemaakt met meerdere subrapporten gebaseerd op aparte queries. Dit werkt uitstekend, alleen is het uitlijnen in het rapport wat lastig, maar de tellingen kloppen.

Hartelijk dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan