Meerdere records in één beweging aanmaken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartSt

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2012
Berichten
86
Hallo,

Ik zou graag weten of het mogelijk is, zonder kennis van VBA, meerdere records aan te maken in één beweging. Ik wil dat toepassen op volgende situatie:

Tabel 1: persoonsgegevens
- Key=uniek rijksregisternummer. Dus 1 record per persoon
- Andere velden: naam, …
Tabel 2: gevolgde opleidingen
- Key=rijksregisternummer+begindatum opleiding. Dus 1 record per persoon per opleiding.
- Andere velden: opleidingsnaam,…

Relatie tussen beide tabellen is rijksregisternummer.

Wij sturen meerdere mensen tegelijk naar dezelfde opleiding. Dat had ik graag efficiënt geregistreerd.
Kan ik, bijvoorbeeld dmv een formulier, een aantal medewerkers selecteren, opleidingsnaam en -data ingeven, en vervolgens in één keer verschillende records in mijn tabel “gevolgde opleidingen” aanmaken? (Dus 1 record per deelnemer.)

Alvast bedankt.
 
Je hebt zowiezo dan een toevoegquery nodig, en een selectieveld. Je moet namelijk uit je persoonsgegevensbestand kunnen selecteren wie je wilt toevoegen, en met welke opleiding. De toevoegquery voegt dan in één keer alle personen toe die voldoen aan het criterium (=geselecteerd).
 
Dag Michel,

Wat bedoel je juist met een selectieveld? Het enige dat ik kan terugvinden dat daarop lijkt, is een keuzevak in een formulier. Maar daar kan ik maar 1 record (werknemer) tegelijk selecteren.

Dank je,

Bart
 
Ik zou dat selectieveld (Ja/Nee veld dus) toevoegen aan je personentabel. Vervolgens selecteer je de mensen die je wilt toevoegen door het veldje aan te vinken. In je Toevoegquery selecteer je dan op de aangevinkte records.
 
Michel,

Ik heb het selectieveld "Tijdelijke selectie" toegevoegd aan de personentabel.

Selectiequery gemaakt met de velden
Rijksregisternummer, Naam, Voornaam
Tijdelijke selectie
(Verder ook geselecteerd op criteria uit tewerkstellingstabel om personen die uit dienst zijn, eruit te filteren.)

Selectiequery gekopiëerd en kopie gewijzigd in toevoegquery (Ik wil de oorspronkelijke selectiequery in een subformulier kunnen gieten voor andere toepassingen.)
Daarin extra selectie gemaakt op Tijdelijke selectie=waar
De tabel "Gevolgde opleidingen" geselecteerd als doeltabel
En de velden van die tabel (OpleidingsID, startdatum, einddatum, ...) toegevoegd aan de query
Ook de tabel "Beschikbare opleidingen" toegevoegd aan de query.

De gevolgde opleidingen bevat een veld ID, die een foreign key is. Bron van Id is "Beschikbare opleidingen", die opleidingsnaam, verstrekker, enz. bevat. Vandaar dat ook die tabel werd toegevoegdaan de toevoegquery.

Ik zie dat de toevoegquery een aantal records zal toevoegen, met daarin de geselecteerde rijksregisternummers. (Die nummers linken de persoonsgegevens met de gevolgde opleidingen.)

Mijn vraag:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de waarden voor de velden van "Gevolgde opleidingen" slechts 1x moet invullen, en dat die dus voor alle geselecteerde rijksregisternummers worden toegepast?

EDIT: Ik ben eruit mbv parameters en expressies. Nu enkel nog het geheel in een formulier krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog eens vast.

Ik heb dus een toevoegquery die me bij het uitvoeren vraagt om parameters in te vullen. Vervolgens voegt die query de records toe zoals ik dat wil.

Maar... Ik wil de invoer van die parameters via een formulier doen. Zo kan ik de nodige vragen verduidelijken, bv. een opleidingsID kiezen adhv een dropdown. (Die dus ook de naam van de opleiding vermeldt.)

De helpfunctie van Access heeft een stuk met de veelbelovende titel "Een formulier maken waarmee parameters worden verzameld". (Onder artikel "Een query om invoer laten vragen") Ik heb dat gevolgd en alles gemaakt zoals omschreven. Het eindigt echter nogal teleurstellend in een slecht omschreven laatste (5de) stap. Daar begrijp ik niets van.

Wie wel? :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel handig om de uiteindelijke oplossing te vermelden; dat het probleem is opgelost is natuurlijk hartstikke mooi, maar iemand die dit draadje leest kan daar zelf niet zo bar veel mee, behalve een beetje jaloers zijn :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan