• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere variabele kolommen samenvoegen tot één

Status
Niet open voor verdere reacties.

niceguy20

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2002
Berichten
5
Hoi allemaal!

Ik ben nu al een paar dagen aan het boksen met excel, maar ik krijg niet voor elkaar wat ik wil, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De situatie:
Op blad1 staan in kolom A verschillende producten, met in in kolom B het aantal verkocht.
Op blad2 is dit ook het geval, maar een deel van de genoemde producten zijn hetzelfde en een deel andere producten.
Op blad3 wil ik de totale lijst van verkochte producten hebben staan. Dus kolom A is een kopie van blad1 kolomA, met daaronder de producten op blad2 die niet in blad 1 voorkomen.

Het probleem:
Hoe krijg ik voor elkaar dat excel automatisch verder gaat met lezen van blad2 aan het eind van de lijst op blad1?
Inmiddels heb ik het gevoel dat ik daar visual basic voor nodig heb, maar daar heb ik geen kennis van.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Groeten!

PS Sorry, er zit geen voorbeeldbestandje bij. Om de één of andere reden gaat er iets fout als ik dat probeer te uploaden.
 
probeer het dan eens met deze link.

http://www.mijnbestand.nl/

P.s. en waarschijnlijk wordt alles een stuk eenvoudiger als je alles op één werkblad verwerkt
 
Laatst bewerkt:
met alles op 1 werkblad gezet.

vervolgens de oplossingen
met somproduct
met draaitabel

tevens zou je ook nog kunnen kiezen voor filters in combinatie met de subtotaalformule.

maar ik zou gaan voor somproduct of draaitabel.

hiervoor is wel gewenst dat de data op 1 werkblad staan.

Tip: als je een excel 2003 versie post, kunnen meer forumleden je helpen.
vermeld er dan wel even bij dat je excel 2010 hebt, dan kunnen die oplossingen evengoed worden aangedragen.

heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.
 

Bijlagen

  • voorbeeldje (niceguy)(oeldere).xls
    24,5 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
Hier kan ik denk ik wel wat mee. Ik ga weer even puzzelen. Dank je wel!
 
laat je je bevindingen in ieder geval even weten?
 
Of met een macrootje.
Code:
Sub HSV()
 Dim Iws As Long, c As Range, n As Long, rij As Long
  With Sheets("Totaal")
   .Range("A3:C" & .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row + 1).ClearContents
 For Iws = 1 To Sheets.Count - 1
  For Each c In Sheets(Iws).Range("A2:A" & Sheets(Iws).UsedRange.Rows.Count)
    If .Range("A:A").Find(c.Value, , xlValues) Is Nothing Then
     n = n + 1
      .Cells(n + 2, 1) = c.Value
        Cells(n + 2, Iws + 1) = c.Offset(, 1)
  Else
      rij = WorksheetFunction.Match(c, Columns(1), 0)
        .Cells(rij, Iws + 1) = c.Offset(, 1)
      End If
     Next c
    Next Iws
  .Range("A3:C" & .UsedRange.Rows.Count).Sort Range("A2")
 End With
End Sub
 

Bijlagen

  • niceguy20.xlsm
    16,7 KB · Weergaven: 114
Hoi!

Daar ben ik weer. Ik dacht dat ik met de oplossing van oeldere een heel eind zou komen, maar ik kwam erachter dat ik (denk ik) zijn oplossing toch niet kon gebruiken. Het probleem: alle brongegevens staan in aparte bestanden. Hier kan ik helaas niets aan doen, dat is zogezegd gewoon een randvoorwaarde voor dit projectje van me.
Misschien dat de oplossing van HSV er wel 1 is, maar helaas is mijn kennis van VB bijna nul.

Hieronder heb ik voor de geïntresseerde nog wel mijn uiteindelijke bestand.
Even de situatieschets:
Het doel achter dit project is om een overzicht te krijgen van de gemiddelde verkoop van producten bij een gegeven omzet.
Voor iedere dag is er een excelsheet met verkoopcijfers (ieder een apart bestand, helaas). De producten staan in deze bestanden niet op een standaard volgorde. En vaak ook nog met namen voor die producten, waar moeilijk mee te werken is. De gebruiker moet daarom 1 keer per maand de lijst producten uit een bronbestand kopieren en daar "makkelijke namen" naast zetten.
Wat ik nu gedaan heb, is dat zodra de lijst van producten naar een tabblad "producten maand" is gekopieerd, de gebruiker meteen kan zien welke producten tot dan toe niet in de lijst van het tabblad "producten totaal" voorkomen. Deze moeten dan nog met de hand gekopieerd worden naar dat tabblad.

Deze laatste stap hoopte ik dus te kunnen automatiseren, maar daar kom ik niet uit. Maar ik denk dat ik het hier voor nu wel bij laat.

Dit hele bestand heb ik uiteindelijk gebouwd door veel te proberen en formules te gebruiken waarvan ik tot nu toe nog niet wist hoe die te gebruiken waren. Dus mocht je het als hobbyist het leuk vinden om hier eens door heen te kijken en mij feedback te geven hoe ik misschien de volgende keer sommige dingen handiger kan aanpakken, dan hoor ik het graag.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-TTSRAKQJ6UX6.xlsx
(nog steeds een 2010-versie)

Groeten!

PS Zorg bij het openen dat het automatisch bijwerken van koppelingen uit staat. Er staan verwijzingen in naar (nog) niet bestaande bestanden in.
 
dan toch nog maar eens bij het begin beginnen.

waarom wordt er met "systeemnamen" en makkelijke namen gewerkt?

1) oplossing is misschien met 1 sjabloon werken en deze iedere dag opnieuw opslaan.

op dit sjabloon kan gewerkt worden met validatie.

hiermee voorkom je "verkeerde" invoer.

2) of worden deze gegevens uit een extern pakket in excel ingelezen?

Het samenvoegen van de dagstaten is (door VBA-kenners) wel in 1 maandstaat (of andere periode) in te lezen.

daarna kunnen deze dan weer bewerkt worden.

om tot een goede (duurzame) oplossing te komen is dus toch meer info gewenst.
 
Het begint allemaal inderdaad bij een extern pakket. Dat programma registreerd alle verkopen en omzetten. Dit is een lijst van ongeveer 120 verschillende producten.
Iedere maand zijn er wisselingen in het assortiment, waarbij ongeveer 20 nieuwe producten 20 andere vervangen en de rest van het assortiment hetzelfde blijft.

De enige manier om met die gegevens te gaan rekenen is de resultaten van het programma opslaan als excel-bestand. En door de beperkingen van dit programma heb ik voor iedere dag een apart bestand.

Ook staan al die producten in dit programma vaak vermeld in drie verschillende talen. Geen idee waarom, maar dat vind ik niet erg gebruiksvriendelijk. Vandaar dat ik in mijn excel-project een kolom met "systeemnaam" heb en 1 met "makkelijke naam". Mocht ik iets willen opzoeken van een bepaald product, dan hoef ik tenminste niet van te voren te bedenken naar welke naam ik moet gaan zoeken.

Kortom: ik heb vele kleine excel-bestanden, waar de gegevens onoverzichtelijk in staan. En probeer ik orde in de chaos te scheppen, zodat ik er daarna mee kan rekenen.

Ook denk ik dat als ik nu met visual basic zou kunnen werken, het allemaal een stuk makkelijker zou worden. Helaas is mijn kennis daarvan min of meer nul en kom ik met het soort 'halve oplossingen', zoals ik nu heb gebruikt.

Ik hoop het hiermee een beetje duidelijker is hoe de beginsituatie is, waarmee ik probeer te werken!

Groeten!
 
over welk extern pakket spreken we dan?

misschien dat meerdere mensen al tegen dit probleem zijn aangelopen en dat hiervoor al een oplossing is gevonden.

is in het externe pakket dan niet een lijst met gebruikte produkten te maken die gebruikt moet worden (zodat je in ieder geval niet met verschillende benamingen van producten te maken hebt)?

of de zaken omgedraaid.

zijn de excelbestanden niet in het externe pakket in te lezen.

dan kun je de gegevens wel in excel maken en vervolgens deze gegevens inlezen in het externe pakket.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan