• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met als-functie waarde van cel invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirjamtp

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2020
Berichten
10
Hallo allemaal,

Ik heb hulp nodig bij het volgende: In mijn A-kolom heb ik 2 jaartallen (2018 en 2019), in mijn B en C kolommen heb ik getallen staan. Nu wil ik een extra kolom D toevoegen. Ik wil graag dat als er in A2 het jaar 2019 staat, de waarde van C2 in D2 overgenomen wordt. Staat er niet het jaar 2019 in A2 (maar het jaar 2018), dan wil ik graag de waarde van cel B2 in cel D2 zien.

Het volgende werkt niet als ik dit in D2 typ: =ALS(A2="2019";C2;B2) of =ALS(A2=2019;C2;B2).

Hebben jullie tips?

Bedankt!
 
Ik weet niet of je nog meer jaartallen hebt. Anders voldoet dit al:
(Dit had je zelf ook al, het moet werken)
Code:
=ALS(A2="2018";B2;C2)
 
Laatst bewerkt:
Oh fantastisch, bedankt! Dus je moet zeg maar 'andersom' denken en de waarde die onwaar is altijd in het eerste gedeelte van de formule plaatsen, dus direct na =ALS( ?
 
En ik heb inderdaad nog twee keer 2017 in kolom A staan, dus die moet ik dan maar even handmatig doen.
 
Dat ligt er maar net aan wat je als test opgeeft in het eerste deel van de formule. Die eerste formule die je zelf had gevonden moet ook werken.
 
Dus je moet zeg maar 'andersom' denken en de waarde die onwaar is altijd in het eerste gedeelte van de formule plaatsen, dus direct na =ALS(
Nee. Functie ALS is opgebouwd als volgt: ALS("logische test"; "wat te doen als logische test = WAAR"; "wat te doen als logische test = ONWAAR").

Hierboven is de logische test: A2="2018". Indien ja (WAAR) dan waarde uit B2 gebruiken, bij ONWAAR waarde uit C2 gebruiken.

Meer info: https://support.office.com/nl-nl/article/als-functie-69aed7c9-4e8a-4755-a9bc-aa8bbff73be2 (of anders via de hulpfunctie van je eigen Excel versie)
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt er maar net aan wat je als test opgeeft in het eerste deel van de formule. Die eerste formule die je zelf had gevonden moet ook werken.

Inmiddels doet die het wel, alleen heel gek, hiervoor deed ik exact hetzelfde en werkte het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan