Moeilijkheden met driver voor grafische kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

DakkeOG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 dec 2015
Berichten
3
Beste forum,

Ongeveer een jaar geleden heb ik me deze HP Pavilion dv7 laptop aangeschaft via 2dehands.be. Het gaat om een laptop die beschikt over 2 grafische kaarten, en die switcht tussen deze 2 afhankelijk van het feit dat je al dan niet op je netstroom aangesloten bent (ben je dit wel schakelt hij over naar de HD-kaart, ben je dit niet, doet hij het op de standaard Intel grafische kaart).

Toen ik hem aankocht, werkte hij met Windows 7. Voor windows 7 kon ik de geschikte driver vinden voor de netstroom-grafische kaart (ATI Mobility Radeon HD5470). Toen mijn computer trager begon te worden en ik hem terug naar de fabrieksinstellingen wou resetten, werd dit echter onmogelijk. Ik draai nu op windows 10, maar kan blijkbaar geen compatibele driver voor deze specifieke kaart. Door de automatische updates, is de volgende driver op mijn computer geraakt:

screenshot 2.png

maar zoals je dus kan zien, is het AMD en niet ATI, en 5000 series i.p.v. 5470, dus m.a.w. niet de juiste driver! Je ziet ook het gele bordje erbij, dat aanduidt dat de driver dus niet correct geïnstalleerd is (of dat het gewoonweg de verkeerde driver is).

Om te testen heb ik de Intel-driver (die je eronder ziet staan) uitgeschakelt (om zo de Radeon-kaart te testen) met als resultaat dat ik nu met de grafische kaart van het moederbord aan het werken ben. Ik krijg ook de Intel-kaart niet meer ingeschakeld, dus dat is ook een bijkomend probleem... Als ik de PC nu opstart, krijg ik deze foutmelding:

screenshot 1.png

Zou iemand mij kunnen helpen bij het succesvol installeren van de driver voor de ATI Mobility Radeon HD5470 driver voor windows 10 (en dus niet AMD Mobility 5000 series, want dit is niet de juiste driver!)

Ik ben trouwens niet erg bekend op vlak van computertechnologie, dus als je meer info nodig hebt over mijn laptop en wat er in zit om mij van de gepaste hulp te voorzien, hoor ik het en zal ik zo nauwkeurig mogelijk een antwoord proberen te geven.

Bedankt!
 
Eerst even kijken of je met HP Support Assistant drivers kunt vinden.
Enne... AMD en ATI zijn (al enkele jaren) hetzelfde bedrijf.

Tijs.
 
Eerst even kijken of je met HP Support Assistant drivers kunt vinden.
Enne... AMD en ATI zijn (al enkele jaren) hetzelfde bedrijf.

Tijs.

Ik benoem enkel elk verschil dat ik zie om zo nauwkeurig mogelijk te zijn hé :) (die AMD - ATI) En zoals ik al zei, ik ben niet erg bekend op vlak van computertechnologie dus dat kon ik niet weten! :D
Heb de HP Support Assistant gedownload, maar die vindt geen updates :/

screenshot 3.png
 
HP levert zelf voor deze grafische chip/-kaart geen drivers van boven W7.
Je zou kunnen proberen of deze driver (na downloaden erop rechtsklikken vanuit Verkenner, Eigenschappen kiezen en in tabblad Compatibiliteit kiezen voor Windows 7) je alsnog iets voor elkaar krijgt.

Tijs.
 
HP levert zelf voor deze grafische chip/-kaart geen drivers van boven W7.
Je zou kunnen proberen of deze driver (na downloaden erop rechtsklikken vanuit Verkenner, Eigenschappen kiezen en in tabblad Compatibiliteit kiezen voor Windows 7) je alsnog iets voor elkaar krijgt.

Tijs.

Bedankt voor alle hulp, maar ook hier geen succes. :(

Als ik probeer om een spel te openen, hoor ik wel het geluid (en als ik met mijn muis beweeg, hoor ik het 'scrollen' over de opties (opties als multiplayer, start game, etc...) maar ik zie enkel een zwart scherm. Dit is zowel het geval bij oude (2002) als nieuwere (2011) spellen. Ik weet niet of dit nuttige info is, maar ik vermeld het maar om het probleem zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Hopelijk heeft iemand anders misschien nog een idee. Bedankt!
 
Niet expliciet erbij vermeld, maar ik hoop dat je begreep dat je, na de compatibiliteits-instelling, de gedownloade HP driver ook moest installeren.

Tijs.
 
Beeldschermadapters in HP G72 b10SD - Intel HD Graphics met Radeon HD5470

Na installatie van Windows 10 Home kreeg de HP G72-b10SD laptop van een vriend ook problemen met de schermaansturing. Op het Engelstalige internet wordt dit probleem veel besproken en gemeld dat er geen oplossing voor is. Er zijn geen stuurprogramma's voor Windows 10 ontwikkeld.
De HP G72 b10SD heeft een Intel i3-processsor met "opgebakken" grafische chip (Intel HD Graphics) en daarnaast een AMD ATI Radeon HD 5470 chip. Met het oorspronkelijke stuurprogramma van AMD/ATI (oude versie van "Catalyst") kon geschakeld worden tussen deze grafische chips om het stroomverbruik van deze laptop te beperken. De schakelwijze is gewijzigd, waardoor er nu bij deze oude chips problemen ontstaan.

Ik heb op deze HP G72 laptop Windows 10 tweemaal met succes geïnstalleerd. Beide keren heb ik de AMD ATI Radeon HD 5000 serie in "apparaatbeheer" (te openen met rechter muisklik op start-icoon links onder) uitgeschakeld.
De eerste keer kon ik de automatische updates van de grafische chips met het MS programma "Show or hide updates" troubleshooter (= "wushowhide.exe") blokkeren; de tweede keer lukte me dat niet, maar bleek het uitschakelen van de Radeon HD5470 voldoende om de laptop blijvend te laten werken.
Met deze oplossing kunnen de grafische eigenschappen van de laptop niet volledig worden gebruikt, maar bij huis-tuin-en-keuken gebruik merk je dat niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan