Nero laat PC vastlopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
973
Al jaren maak ik probleemloos backups met Nero (OEM) op mijn PC. De DVD's (Sony en Octron) wis ik eerst volledig. Nu gebeurt steeds een van de volgende vier opties:
1. Zodra ik de lade sluit en het schijfje begint te draaien, loopt de pc vast.
2. Zodra ik 'wissen' aanklik, loopt de pc vast.
3. Hij begint met wissen (je hoort dat het niet lekker loopt) en dan loopt de pc vast.
4. Hij begint met wissen (je hoort dat het niet lekker loopt), stopt dan en geeft melding 'wissen mislukt'.
In negen van de tien keer gebeurt optie 1, 2 of 3 en loopt de pc dus volledig vast. Ook de muis is dan weg. PC afsluiten en opnieuw opstarten is dan het enige. Laatst deed hij het na ettelijke malen opnieuw proberen eenmalig wel, maar gaf daarbij de melding 'bekend compatibiliteitsprobleem met dit programma'. Ik gebruik XP. Gewoon muziek of een powerpointje branden met Nero gaat probleemloos.
Heb ooit de OEM-versie opnieuw geinstalleerd na het tijdelijk proberen van een abonnementsversie van Nero die me uiteindelijk niet beviel.
Weet iemand een oplossing?
 
Het wordt mij niet helemaal duidelijk of je de schijfjes die je noemt al meerdere malen hebt gebruikt. Na verloop van tijd zal ook een dvd kapot/versleten raken.

Heb je het al met een neiwu schijfje geprobeert? Geeft dat hetzelfde resultaat?

Kan je de schijfjes die je nu gebruikt ook testen op een andere pc/laptop en eventueel proberen of je ze daar wel kan wissen? Lukt het dan ook niet, dan is de kans heel groot dat de schijfjes brak zijn.
 
Deze schijfjes heb ik inderdaad meermalen gewist en hergebruikt. Denk maximaal een keer of tien. Geen idee hoe vaak dat kan voor ze brak zijn.
Heb om te proberen net een Sony schijfje gewist dat pas 1x is gebruikt. Snel wissen met Nero lukte prima, maar het echt volledig wissen (alles echt er af) lukte niet. Melding na enige seconden: 'wissen mislukt'. Lijkt me vreemd als een RW na 1x niet meer bruikbaar is.
Hoe kun je trouwens constateren of een schijfje brak is? Is daar niet een testje voor.
 
Geen idee of daar een programmatje voor is. Maar ik zou zeggen, probeer ze eens in een andere pc te wissen. Lukt dit wel, dan is er dus iets anders aan de hand.
 
Heb de betreffende schijfjes (3) op een andere pc met OEM Nero probleemloos (volledig)gewist en vervolgens op 1 exemplaar een back-up van een bestandje gemaakt en ook dat ging prima.
Vervolgens op mijn pc Nero verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Een van de gewiste schijfjes er in gelegd, laatje dicht en gelijk pc plat. Moest opnieuw opstarten.
Vervolgens een tweede poging met ander schijfje waarop een back-up stond. Leek goed te gaan. Snelwissen lukte. Bij volledig wissen ging weer alles plat. Snap er niets van. Normaal muziek op een van die schijfjes branden lukt wel. Het is specifiek het back-uppen wat problemen geeft.
 
Probleem blijft bestaan. Opnieuw Nero gedeinstalleerd. Daarna een van de probleemschijfjes ingevoerd. De inhoud wordt keurig getoond zonder bijgeluiden. Vervolgens Nero opnieuw geinstalleerd. Nu hetzelfde schijfje 'volledig wissen'. Dat begint met veel kabaal en na een paar seconden melding 'wissen mislukt'. Daarna hetzelfde schijfje 'snel wissen'. Weer veel kabaal. Na korte tijd melding 'schijf gewist'. Dat blijkt echter niet het geval: alles zit er nog op. Ik begrijp er niets van.
Heb ook geprobeerd de tijdelijke try-versie van Nero te installeren om te zienof daarmee het probleem zich ook voordoet. Halverwege de installatie moet ik een 'registratienummer' invoeren. Wat voor registratienummer, ik haal het van internet en niet van een schijfje met registratienummer?! Installatie dus maar weer afgebroken want zonder dat nummer gaat het niet.
Heeft iemand misschien ervaring met met een ander goed werkend freeware brand- en backup programma?
 
Zou het misschien aan de speler zelf kunnen liggen?

Kan je dat testen door tijdelijk een andere brander te gebruiken? Werkt het dan wel, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in de brander zelf.
 
Ik vrees het ook.
Gisteren met vijf verschillende RW-DVD's geprobeerd te wissen en te backuppen, maar er gaat steeds wat mis, waardoor het proces wordt afgebroken (volledig pc vastlopen gelukkig niet meer).
Iemand suggereerde dat de vijf jaar oude Nero OEM-versie misschien niet meer goed werkt door recente Windows updates. Zou kunnen, maar hetzelfde Nero OEM programma (versie 6) werkt wel goed op de nieuwere pc van mijn dochter.
Vervolgens heb ik het brandprogramma Deepburner geinstalleerd, maar ook die breekt zowel wis- als backup-pogingen af.
Zou de laser vuil kunnen zijn (schijnt ook te kunnen), of moet ik op een nieuwe brander uit?
 
Je kan altijd proberen de laser eens schoon te maken met eens speciaal middel daarvoor. Heb dat zelf nog nooit gedaan, maar ik geloof dat dit met een cdtje werkt.

Mocht dat niet helpen dan is een nieuwe waarschijnlijk een goede optie. Ze zijn al vanaf 2 tientjes te koop.

Maar ik zou proberen ook nog even een trailversie van een nieuwere versie van nero proberen. Niet geschoten is altijd mis.
 
Heb intussen al mijn DVD-RW's probleemloos gewist op mijn andere pc waar dezelfde Nero OEM-versie op zit. Slechts 1 RW gaf aan dat het wissen was mislukt, ook bij een tweede keer. Bij mij lukt het wissen bij geen enkele RW. Of hij gooit ze er meteen uit, of hij begint met wissen en stopt na een paar tellen en gooit ze er dan uit. Maar dat gebeurt alleen als ik Nero heb geopend. Als ik een RW met foto's open - zonder Nero te gebruiken - dan is het beeld perfect, dus aan de laser zal het niet liggen. Ik heb overigens begrepen dat die reinigings-schijfjes niet werken en schade kunnen aanrichten.

Ik kom er dus niet uit. Misschien is er nog iemand die een idee heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan