Netwerk kabel en connectoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterDennis

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Berichten
722
Goedemorgen,

Hopelijk zit ik in de goede sectie.

Ik heb gisteren zelf een netwerkkabel aangelegd tussen mijn router en mijn receiver (Yamaha-V771)
En heb daarvoor zelf de connectoren op de kabel geplaatst en aangeknepen met zo`n tang.
De draadjes zitten allemaal keurig vast. Volgens de juiste volgorde:
1. wit-oranje
2: oranje
3: wit-groen
4: blauw
5: blauw-wit
6: groen
7: bruin-wit
8: bruin

Volgens de handleiding van de receiver moet hij dan zelf een mac adres toegewezen krijgen en vanzelf internet verbinding krijgen.
Maar dat gebeurt niet.

Nu loopt het nog via een D-link router, maar vandaag plaats ik een nieuwe modem van Ziggo er tussen. (ik schijn mijn oude EPC 3212 vervang binnen 2 weken...)

Maar mijn vraag is eigenlijk:
Als ik de connector aan de ene kant van de kabel volgens deze volgorde:
1. wit-oranje
2: oranje
3: wit-groen
4: blauw
5: blauw-wit
6: groen
7: bruin-wit
8: bruin
Moet ik dan de connector aan de andere zijde volgens dezelfde volgorde aansluiten, of moet die dan juist in omgekeerde volgorde worden aangesloten?
Bruin, bruin-wit, groen, blauw-wit, blauw, wit-groen, oranje, oranje-wit?
 
Je kan niet zomaar een draadje omdraaien want dan zegt je apparatuur ja daaag doe het zelf maar.

1. wit-oranje
2: oranje
3: wit-groen
4: blauw
5: blauw-wit
6: groen
7: bruin-wit
8: bruin

Dit is de juiste combinatie (europees) de b manier is dat. Je moet echter op verschillende dingen letten.

1. De kabel dient op precies op dezelfde manier beide zijdes aangesloten te zijn. Wit/oranje moet links van de rj45 connector zitten, dat is als je de opening naar je toe hebt en het vergrendellipje naar de grond wijst.

2. Je hebt rj45 connectoren die voor soepel draad zijn en voor massief. Je moet de juiste voor de juiste gebruiken anders werkt het niet.

3. Als je de kabel stript (de mantel er afhaalt) dan moet dat wel goed gedaan worden. Ik bedoel als de draadjes in de connector goed op hun plek zitten en de mantel haal de trekontlasting niet dan moet je vooral niet proberen door te duwen.
 
Heel erg bedankt voor deze duidelijkheid!

1. De kabel dient op precies op dezelfde manier beide zijdes aangesloten te zijn. Wit/oranje moet links van de rj45 connector zitten, dat is als je de opening naar je toe hebt en het vergrendellipje naar de grond wijst.
Dat heb ik dus precies zo gedaan! Dat zit goed dus.

2. Je hebt rj45 connectoren die voor soepel draad zijn en voor massief. Je moet de juiste voor de juiste gebruiken anders werkt het niet.
Ik heb net gelezen over verschil van stugge en soepele kabel. Blijkbaar heb ik dus stugge kabel (1 "dikkere" koper draad door 1 ader ipv allemaal dunne koperdraadjes per ader.)
En ik gebruik deze connectors: https://www.hornbach.nl/shop/BLEIL-RJ45-stekker-transparant-10-stuks/8147036/artikel.html
Kan alleen niet vinden of deze ook geschikt zijn voor de stugge kabels.

3. Als je de kabel stript (de mantel er afhaalt) dan moet dat wel goed gedaan worden. Ik bedoel als de draadjes in de connector goed op hun plek zitten en de mantel haal de trekontlasting niet dan moet je vooral niet proberen door te duwen.
Dat ziet er allemaal goed uit. Ook voldoende kabel lengte over aan beide zijdes
 
Bij punt 2 zeg je dat je niet weet of deze connectoren voor soepel of massief zijn. Dat kan je zien door in de connector te kijken en als je ziet of er baantjes inzitten dan zijn ze voor massieve draden.

Dat was ik vergeten te vragen.

1. Zijn alle mesjes (contact pennetjes van de rj45 connector) wel aangeknepen? Het gebeurd wel eens dat 1 of meerdere niet aangeknepen worden.
2. Heb je gekeken of de draadjes wel tot het einde van de connector zit?
 
Laatst bewerkt:
Er zitten baantjes in de connectoren, vond ik namelijk nogal een erg handige toevoeging herinnerde ik mij.

Punt 1 en 2 kan ik beiden bevestigend op antwoorden.

Ik ga zo dadelijk mijn modem vervangen (niet vanwege bovenstaande)
Misschien wordt daarmee ook het probleem opgelost
 
Ik heb een utp tester aangeschaft, en wacht dan af of de kabel goed is.

Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Ik heb de tester op de kabel aangesloten, die vervolgens aangaf dat 1 kabeltje geen contact maakte.
Dus heb ik vervolgens daar een nieuwe op geknepen, wat resulteerde in meer fouten. Weer vervangen, nog steeds meer fouten. Ik heb uiteindelijk 6 nieuwe connectoren er op geknepen, en het werd er niet beter op. Daarna had ik geen connectoren meer.
Op het werk bij ICT vrouw voorgelegd, zij gaf mij een kabel met connectoren er aan, waarmee het probleem opgelost is.

De connectoren die ik er op kneep leken allemaal volledig aangedrukt te zijn. De kabeltjes daarin waren ook allemaal tot het eind telkens.
Misschien is het probleem dat ik kabel met harde kern van router naar receiver wilde gebruiken het probleem geweest. En had dat beter een zachte kern kunnen zijn.

Maar het probleem is nu opgelost, en ik dank jullie voor jullie hulp en mee denken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan