Nieuw besturingssysteem voor oude laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
bedankt, ik ga de bovenstaande distributie's nu verder proberen, en waar mogelijk neem ik xfce-desktop, anders kde of gnome, ik denk dat beide ongeveer even zwaar zijn en dat het verscihl daartussen niet uitmaakt?
 
Gnome en KDE 3.5 zijn qua zwaarheid even. Ik durf het niet te zeggen over KDE 4. Maar goed, die versie van KDE 4 wordt in de meeste distributies niet gebruikt. De enige distributie die ik ken die het gebruikt is Kubuntu 8.10 maar ik heb zo een vaag vermoeden dat je deze niet gaat installeren.
 
xubuntu 8.10 werkte niet met m'n laptop zonder op de toetsen te trommelen dus dat zal hetzelfde zijn met kubuntu normaal gezien. Hopelijk doen niet op ubuntu-gebaseerde systemen het wel en ligt het niet aan de linuxkernel
 
Een rare vraag mischien, maar waarom ga je een andere distro nemen als je X-server geen gepaste modlines vindt???
Vermoedelijk vindt de X-server niet de juiste configuratie van je scherm en loop je de kans dat je geen enkele distro vindt waarmee dit werkt....Je kan best terug naar de basis keren en opstarten in terminal mode 64x480 text werkt normaal op alles. Het feit dat je de balk ziet wil zeggen dat de basic config werkt en de autoconfigurator een foutieve instelling neemt.

CTRL-ALT-Backspace brengt je terug naar terminal mode (text) OPGELET: bij de nieuwste Ubuntu staat deze shortcut standaard uitgeschakeld!!!
 
Laatst bewerkt:
Waarom wij aan raden om een andere distributie te proberen is omdat deze misschien andere/aangepaste versies van de X server hebben waarmee het wel werkt.
 
Ik zoek een nieuw besturingssysteem voor mijn oude laptop.

Liefst een linuxdistributie maar het mag ook iets anders zijn, alles behalve windows of mac.

Nu staat er windows op en die is aan het dichtslibben. Probleem is dat de laptop ondertussen al zo'n 5 of 6 jaar oud is en dat ik enkele 5 of 6 jaar oude programma's erop heb staan waarvan ik de installatiebestanden niet meer heb of terugvind. Dus ik wil windows graag zo houden als hij is om die programma's te raadplegen, maar tevens wil ik windows sparen en een nieuw systeem in dual boot installeren zodat ik voor al het overige werk dat andere OS kan gebruiken.

De specificaties van de oude laptop:

WISTRON GENERIC Rev. A Intel 845G
Intel Mobile Celeron CPU 2.00 GHz
256 MB RAM 133 MHz
20 GB IDE HDD
video: Intel 82845G Graphics 64 MB
netwerk: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet

De netwerkkaart moet niet per se ondersteund worden! Het is handig, maar het moet niet als het niet kan, ik ga er toch niet mee op internet, dat kan ie niet meer aan.

Moet wel draadloos toetsenbord van trust ondersteunen: Trust Vista Remote Keyboard KB 2950

Ook printen en dergelijke is niet noodzakelijk, daar wordt de laptop eigenlijk niet meer voor gebruikt.

De laptop staat nu in een hoekje en doet dienst voor volgende zaken:

1. dvd afspelen, hiervoor wordt de laptop het meest gebruikt, ik gebruik er een externe dvd-writer voor en dit moet het besturingssysteem dus zeker kunnen op deze laptop.
2. cd's afspelen, zou leuk zijn als het besturingssysteem dit kan op deze laptop, maar cdspelers genoeg dus is niet noodzakelijk.
3. heel oude windowsgames spelen zou nog leuk zijn, maar is absoluut niet noodzakelijk.
4. overige kleine zaken.

Het moet ook vlot werken, ik experimenteer weliswaar graag, maar zou daar niet graag mee beginnen op dat oude wrak aangezien het gewoon even moet doen wat het moet doen (zie 4 zaken hierboven).

desktopinterface maakt niet uit,

van de harddisk ben ik van plan zo'n 8 GB te reserveren voor dit nieuwe systeem,
hoe de installatie verder verloopt maakt absoluut niet uit, maar het moet allemaal heel stabiel verlopen en blijven, want de windowsinstallatie moet zeker toegankelijk blijven.

Ikzelf heb vooral ervaring met ubuntu, kubuntu, xubuntu (ubuntu + varianten dus) en mandriva.

Wat ik buiten die vier bovenstaande zaken nog belangrijk vind is ondersteuning voor bluetooth en een compressiesysteem waarmee ik bestanden kan comprimeren en deze ook in windows kan openen.

Uiteraard moet het systeem gratis zijn...

En zoals ik reeds zei is de pc niet verbonden met een netwerk, dus aandacht aan virusbescherming, beveiliging tegen hackers en firewall's is dus eveneens niet nodig.

Iemand enig idee? Alvast bedankt!:thumb:

ik gebruik http://slax.org voor dat probleem

met vriendelijke groeten

Vinky
 
Waarom wij aan raden om een andere distributie te proberen is omdat deze misschien andere/aangepaste versies van de X server hebben waarmee het wel werkt.

Mmm, niet mijn eerste selectie criteria om een distro te kiezen:rolleyes:
Bij de automatische herkenning wordt het oudere scherm overschat waardoor deze de genoemde booschap weergeeft.
Wat ik zou doen is het ding opstarten, wanneer het scherm zwart gaat, CRTL-ALT-F1 drukken, inloggen als root naar runlevel 3 (init 3) gaan en "X -probeonly" laten lopen. In de lijst kijken wat er fout gaat (waarschijnlijk niets omdat hij waarschijnlijk te hoge monitor frequenties of resoluties genomen heeft)en opschrijven welke modline hij neemt.
In /etc/X11 het bestand "xorg.conf" (more xorg.conf) even bekijken. waarschijnlijk staan er in de sectie "monitor" te hoge horizontale en verticale freqs. Effe checken wat de mogelijkheden van je scherm zijn xorg.conf manueel aanpassen (vi xorg.conf) en "X -probeonly" nogmaals uitvoeren, checken of de modline klopt en dat er geen errors zijn, daarna startx om het syteem te testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan