Nieuw systeem. Welke videokaart, geheugen en voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Berichten
55.342
Ik ben eens rustig aan het kijken voor een vervanging van mij huidige systeem.
Moederbord>> Gigabyte GA-8knxp (Dual-, Raid, Memory, Bios),
Processor>> Pentium 4 Extreme Edition 3,4GHZ
Processor koeling>>Thermalright XP-90C
Geheugen>>Corsair CMX1024-4000 2x 1024MB DDR PC4000(Dual-channel)@462mhz
Hardeschijven>> 1x Maxtor SATA 250GB (6V250F0) 1x MAXTOR 250GB (STM3250820AS) 1x Samsung F1 1TB (HD103UJ)
Videokaart>> Geforce 7800GS 512MB DDR3 (AGP. 2x DVI. TV-out),
Voeding>>Antec Truecontrol550 (550Watt)
DVD brander>> Plextor PX-755A (IDE),
DVD brander>> Plextor PX-716SA (SATA)
Het moederbord is inmiddels vijf jaar oud en heeft al de nodige upgrades gehad. Ik ga dit systeem straks als server gebruiken. DVD/Blu-ray brander zijn voor mij niet de eerste dingen die ik moet aanschaffen. Een DVD brander kan ik voorlopig nog uit het huidige systeem halen. Even als de 1TB schijf in het nieuwe systeem gebruiken. Eventueel met een Solid State Disk (SSD) voor het besturingsysteem.

Ik wil het volgende moederbord en processor aanschaffen;
GA-EX58-EXTREME (rev. 1.0)
Intel® Core™ i7 Processor I7-920

Mogelijk de Intel® Core™ i7 Processor I7-940, maar gezien die behoorlijk duurder is zal het de 920 versie worden. Ik kon niet vinden of er nog eventuele prijs dalingen aan zitten te komen voor Intel.

Nu moet ik nog voor geheugen kijken. Het moederbord ondersteund triple-channel geheugen, dus worden het 3 of 4 geheugen modules. Maximaal 4GB, gezien ik voorlopig nog niet op 64-bit over zal stappen.

Ook moet ik me nog verdiepen in de videokaarten. Het moederbord ondersteund 3-way SLI, maar ik wil uiteindelijk voor 2-way SLI gaan. (= 2x PCI-E 16x ondersteuning) Wil geen ATI videokaart, maar videokaart(en) met een Nvidia chip.

Voor de voeding denk ik weer voor een Antec voeding te gaan. Ik heb meerdere systemen met zo’n voeding en die bevallen me wel. Het liefst weer eentje met voltage controls, zoals in het systeem, dat ik wil gaan vervangen.

Ik zit dus met de volgende vragen;
Wat zijn de mogelijkheden met betrekking tot het geheugen?
Wat zijn de mogelijkheden met betrekking tot de videokaart(en), rekening houden met SLI?
Wat zijn de adviezen met betrekking tot de voedings capaciteit/model?


Ik wil het nieuwe systeem gaan gebruiken voor onder andere, zware games, videobewerking, dvd/Blu-ray branden, downloaden, surfen. Tevens voor de kast wil ik een nieuwe Casemod maken, maar dat staat los van dit. Zal wel een aparte topic worden als ik daar aan begonnen ben.:D

Budget kijk ik nog niet echt naar. Het moederbord wil ik hoe dan ook aanschaffen. Mogelijk Rev. 2.0 indien eerder uitkomt, dan ik het ga aanschaffen. Ik heb natuurlijk niet een onbeperkt limiet. Laat ik het voor de videokaart(en) rond de 200 tot 250 euro houden. Uiteraard mag het voor minder, als de prestaties goed zijn. De voeding vind ik belangrijk, dus dat moet een goede zijn, ook met oog op eventuele uitbreidingen in de toekomst. Het geheugen het liefst goed passend bij de processor, dit qua snelheden/timings.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben even op de site van de mobo fabrikant geweest. Daar staat een uitgebreide lijst met recommended memory. Jou kennende, ben je daar ook alláng geweest?

Wat de videokaart betreft, denk ik naar het budget kijkend dat je ongeveer hier uitkomt.

Voeding: da's heel persoonlijk denk ik. Er zijn mogelijk wel 15 topmerken.
 
Ik heb inderdaad wel op de memory support list gekeken, maar daar staat zoveel op. Eens kijken wat mijn mede Helpmijers er van denken. Ik moet zeggen, dat ik me de laatste tijd weinig met de nieuwe hardware heb bezig gehouden.

Die videokaart die je aangaf had ik wel al in gedachten of mischien wat duurder de XFX vesie. Ik moet me gaan oriënteren.
 
De Asus en de XFX hebben dezelfde specs, mogelijk dat het luttele tientje de "grootheid" van de fabrikant betreft. (Asus koopt 10.000 Nvidia chips, XFX 7.500 en dus kan eerstgenoemde net even het product goedkoper in de markt zetten.)

Is het niet zo dat Kingston en Corsiar lifetime garantie op hun modules geven? (Van Corsair weet ik het zeker, want ik heb van een 3e machine hier een maand of 7 terug een vier jaar oud 256 MB reepje onder RMA naar de states gestuurd en kreeg per kerende post een nieuwe.)
 
Ik heb momenteel ook Corsair geheugen en wat je zegt zowel Corsair als Kingston geven levenslange garantie.

Ik zat net even naar de specificaties van die videokaart te kijken.
Resoluties

1024x768x32Bit 200 Hz
1280x1024x32Bit 170 Hz
1600x1200x32Bit 120 Hz
2048x1536x32Bit 85 Hz
2560x1600x32Bit 60 Hz (Dual Link)
Ik heb net twee Samsung 2253BW aangeschaft. Deze hebben een maximale resolutie van 1680x1050. Ik zie die niet in het rijtje staan. Betekend het dat deze kaart die ook niet aan kan of is het maar beperkt wat ze vermelden bij de specificaties?
 
Ik was idd. ook al een minuut of tien aan het zoeken, maar kan geen definitief en glashelder antwoord geven. Ik weet ook zeker dat het niet traploos is, dat ben ik iig nog niet eerder tegengekomen.
 
Hmm, moet ik maar eens uit gaan zoeken wat de resoluties betreft.
 
Thnx voor het opzoeken. Zal wel even naar eem manual zoeken, staat waarschijnlijk meer info in.

Ben even aan het spelen geweest met PCbuilder van Alternate.

http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-1128258444

Ik heb hier wel een Blu-ray brander toegevoegd, maar die schaf ik denk ik later pas aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat je qua voeding aan de krappe kant gaat zitten.
Het kan wel hoor, maar zoals ik het lees ben je behoorlijk veeleisend en ik denk dat je ook wel geregeld wat upgraded.
Een derde GTX260 is al zo'n beetje onmogelijk met die voeding. (om maar iets te noemen)
Daarnaast is het sowieso goed om een voeding te hebben die niet al te zwaar aan het werk hoeft.

Over windows Vista 64 bits ben ik zelf heel tevreden. Ik draai er inmiddels een paar weken constant op en alles draait zoals ik het wil. Geen enkel probleem.
Ik merk niet dat mijn computer trager is als in XP (heb sinds agustus deze computer en draai sinds november Vista). Dit terwijl XP normaal gesproken sneller is.
Dit gevoel heb ik nog niet met testen gecontroleerd, maar gevoel zegt meestal ook wel wat.
 
Ik zat wat voeding betreft al te twijvelen.
Deze had ik nog als optie;
http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/productDetail.html?searchClass=powerSupply&artno=TNAV60&cn=1
Die wordt als certified aangegeven voor SLI op de volgende site;
http://www.slizone.com/object/slizone_build_psu.html
Persoonlijk lijkt me 1000Watt een beetje overkill.

Ze geven daar ook nog een mooie Antec aan;
http://www.antec.com/usa/productDetails.php?lan=us&id=22850

Ik ben gaan zoeken, maar kom geen voeding meer tegen met voltage control bij Antec of een ander goed merk.
 
Ik weet niet zoveel over voltage control (zal eens zoeken...)

Voor die corsair heb ik nog wel twee goede alternatieven
http://www.alternate.nl/html/produc...Behuizingen&l2=Voedingen&l3=meer+dan+600+Watt

http://www.alternate.nl/html/produc...Behuizingen&l2=Voedingen&l3=meer+dan+600+Watt

Vooral de laatste is een stuk prettiger geprijst.


Is een 1000W nodig?
Nee. 850W is meer dan genoeg.
Wil je uitbreiding kunnen doen (met name zwaardere videokaarten) dan is het een optie.

Overigens komt Nvidia in januari met nieuwe videokaarten, dus dan zal er prijstechnisch ook wel het een en ander veranderen.

edit:
Ik heb nog gezocht op voltage control. En ik kwam idd uit op een antec, waarschijnlijk die jij hebt.
Maar moderne psu's kon ik niet vinden. (nu zegt dat ook niet alles...)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels de Corsair HX1000W binnen. De rest van de hardware is besteld.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan