Nieuw systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lunatic

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Berichten
165
Hallo allemaal!!! :)

Ik ben al de hele avond aan het rondneuzen op Helpmij.nl om te kijken of er een systeem besproken wordt dat geschikt zou kunnen zijn voor mij. Helaas zijn er geen recente discussies te vinden waar ik mijn eisen en wensen mee kan vergelijken.

Daarom wil ik jullie om advies vragen bij de aanschaf van een nieuw systeem. :rolleyes:

De pc zal gebruikt worden voor het volgende:
- grafische vormgeving (Photoshop, Dreamweaver, Quark)
- videobewerking ('simpele' vakantievideo's in eerste instantie. Later wat gecompliceerdere bewerkingen)
- DVD's branden (homevideo's, films, programma's)
- downloaden van alle soorten media (muziek, films, etc)
- Office pakket

Bijkomende opmerkingen:
- ik moet vanalles tegelijk kunnen doen, zonder dat de pc hier al te veel moeite mee heeft
- er moet firewire opzitten (i.v.m. dig camera)
- er moet een draadloos netwerk mee gemaakt kunnen worden dmv draadloze router
- geluid is niet belangrijk
- de prestaties zijn de primaire vereiste. Daarna pas eventuele aanpassingen i.v.m. budget. Deze is echter vrij hoog doordat het op naam van de zaak gekocht kan worden. :D Goedkopere maar gelijkwaardiger alternatieven hebben uiteraard wel de voorkeur! ;)
- games worden er niet op gespeeld

Zelf dacht ik aan het volgende:
- 1024 mb RAM of hoger (en dan de snelste uitvoering)
- 250 GB HDD
- Onboard sound
- en dacht zelf aan Pentium 4, 3.xx Ghz, maar hoor graag de verschillen met vergelijkbare AMD modellen (met het oog op het geplande gebruik)
- videokaart heb ik nog geen idee van (lees: HELP!:()

Het is een beetje veel tekst geworden, maar ik begrijp dat extra info nooit vervelend is. Toch...? :eek:

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt!!!

Brian
 
Ps. Win XP en zo heb ik al. Dus het gaat alleen om de hardware. :)
 
zie nog niets over je mobo.
die moet iig HT ondersteunen, en geheugen zou ik 2 van 512 nemen, dual channelling.
videokaart 256 mb en 8 x Agp.
op de meeste mobo's is dit ondertussen wel standaard.
plus je kunt nog denken over een raid 0 configuratie, ongeveer 30% verbetering in prestatie ( lees snelheid )
 
Okay,

Maar welke videokaart raad je dan aan? Want van de verschillen tussen videokaarten heb ik nog niet zoveel kaas gegeten.

De meesten hier op helpmij keizen hun kaart voor gamen. Maar is een kaart die goed is voor de nieuwste zwaarste games ook automatisch goed voor videobewerking?

En je hebt nu toch ook PCI-Express??? Is dat beter dan AGP. Ik zag dat DELL het gebruikt bij z'n professionelere systemen.

Ik hoor veel goede berichten over de ATI Radeon 9800 versies. Heb ik dan genoeg aan 128 MB, of is 256 Mb echt veel beter voor videobewerking???
 
als je het geld kunt missen zou ik er 1 van 256 mb nemen, maar de ontwikkelingen op videokaart gebied gaan zo snel dat ook ik even het spoor bijster ben.
maar via google moet je daar genoeg info over kunnen vinden.
 
Tja, geldt mis je meteen zodra het je portemonnee uit is.
Ik wil nu alleen ff weten of ik die 256 mb nodig om soepel homevideootjes te kunnen bewerken
 
over pci Express hoor je veel op andere fora.
Zou dit nu echt betekenen dat over 2, 3 jaar geen nieuwe videokaart meer te kopen is, die op agp werkt?

Het schijnt zo te zijn dat de meeste 256 kaarten minder zijn dan de 128mb kaarten.
Geldt volgens mij zeker voor de ati-kaarten.
9800pro 128mb schijnt zeer goed bekend te staan.
Die zou ik er ook het liefst in hebben.

Dan heb je nog de processor: 64 bit vs P4
Heb je al iets aan 64 bit, ik heb namelijk een foldertje ligen van amd, volgens mij heb je er zonder 64bit programma's nog vrij weinig aan (lees: niets).

Een sata harde schijf is natuurlijk wel basis inmiddels, zelfde geldt voor 1024mb werkgeheugen.
 
Voor echt goede video editting kaarten kom je toch al gauw bij Matrox uit. Toegegeven, niet goedkoop en geen 'gamemonsters'.
Geloof het of niet maar bijvoorbeeld de p750 (met 'maar' 64 mb) zal zeker aan je verwachtingen kunnen voldoen.

http://www.matrox.com/mga/products/mill_pseries/p750.cfm

Als je nog meer geld tot je beschikking hebt kom je uit op de Parhelia

http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/256mb.cfm

Op onderstaande link staat wat prijninformatie.

http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=49&DB=Pricewatch&Query=matrox
 
en m'n mobo dan???

want de snellere p4 processors zijn weer niet compatible met de 478 sockets. Dus dan moet ik al gelijk weer aan een stuk duurder moederbord.

Het mobo moet het volgende hebben:
- firewire
- genoeg usb aansluitingen
- wireless lan (ivm met draadloss netwerk)
- on board sound
- sata ondersteuning

Dan vraag ik me nog steeds of of het verstandig is om een mobo met pci-express te nemen, in plaats van AGP8X.

Is het misschien beter om eerst het moederboard(op mogelijkheden) te kiezen en daar de snelste processor bij te nemen??? Of is een P4 3,2 of hoger echt aan te raden voor videobewerking. Nee toch? Want dan zouden ze 2 jaar terug geen videootjes hebben kunnen bewerken... lijkt me niet logisch.

Ps. Ik kies liever een auto, dan kan je veel meer naar het uiterlijk kijken! :S
 
in ieder geval gaat pci-e de toekomst worden en er is zeker voor videobewerking iets voor te zeggen: bij agp is het pad terug van videokaart richting processor (de weg die een gecaptured signaal aflegt vanaf de camera o.i.d.) over een heel smal pad wat de kwaliteit niet ten goede komt. bij pci-e is dat pad veeeel breder. Wel geldt dit alleen als de capturekaart tevens de videokaart is.

succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan