Noodzaak HDD master bij upgrade opnieuw installeren???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Papianus

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2006
Berichten
55
Hallo,

Ik ben bezig mijn pc te upgraden (nieuw moederbord en processor). Nu is mijn vraag of er een manier is waarop ik mijn "oude" harde schijf (master) met daarop alle bestanden en programma's zonder formateren en/of dataverlies als master in mijn "nieuwe" pc kan plaatsen. Het probleem is namelijk dat op de HDD programma's staan, waarvoor slechts een éénmalige licentie (1 installatie) voor is afgegeven en dus niet verloren mogen gaan.

Wie weet raad?
 
Normaal gesproken is het aan te raden een schone installatie te doen, als het moederbord vervangen is. Hett vervangen van het moederbord is een grote hardware wijziging. Met Windows 98nkon je nog wel eens de hardeschijf gewoon overzetten in een andere pc en dan opstarten, en de nieuwe hardware laten installeren.
 
Laatst bewerkt:
Xp is wat dat betreft lastig. Geeft meestal conflicten, doordat je nog met oude moederbord/chipset drivers zit, die je niet kunt verwijderen.:(
 
XP gaat vragen om zich opnieuw te activeren dacht ik.

Maar eens schone installatie is veel beter, windows werkt dan ook een stukje beter naar mijn mening.
 
Ok, bedankt. Ga toch 's proberen of het lukt. Zo niet.... dan heb ik pech.

:D
 
Activeren, hangt af welke XP je geinstalleerd hebt, als het de Home Edtion is ben ik ook bang van wel.
 
Heb xp professional..... maar als ik de schijf aansluit vraagt ie of ik windows normaal wil opstarten of veilige modus en krijg vervolgens een blauw scherm met melding dat windows een fout heeft ontdekt en dat de harde schijf op virussen gecontroleerd moet worden of vervangen moet worden. Lijkt me dus niet te lukken, maar als je een idee hebt voor xp professional, dan hoor ik dat graag. :thumb:
 
Papianus zei:
...
Het probleem is namelijk dat op de HDD programma's staan, waarvoor slechts een éénmalige licentie (1 installatie) voor is afgegeven en dus niet verloren mogen gaan.

Is dit een licentie probleem of een technisch probleem. Oké een licentie kan voorschrijven dan een programma slechts één keer geinstaleerd mag worden, maar wat let je om op de nieuwe omgeving ook het pakket te installeren? Als je als alles werkt de oude versie maar verwijderd.
Of heb je geen licentie key's meer van het betreffende programma?
In dat geval zou je ook eens in het register een zoek opdracht kunnen doen, bv naar de naam van het pakket, of de levereancier.
Installeer het programma op de nieuwe omgeving en maak alle sleutels die je bent tegen gekomen ook in de nieuwe omgeving aan.
Ik heb zo als diverse programma's op een andere omgeving weer aan het werk gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Het punt met die programma's is dat het diskettes waren, na de eerste installatie kunnen de programma's wel nogmaals via de diskette geinstalleerd worden op een andere pc, alleen werken de programma's op die andere pc niet. Geeft dan een melding, weet niet meer precies wat, maar komt er op neer dat gebruik niet geautoriseerd is. Als de sleutels in het register staan, zou dit wellicht een mogelijkheid zijn om eens te testen. Alleen ... zou je me kunnen uitleggen hoe en wat ik moet doen om die te vinden.... ben niet zo'n expert op dat gebied.
 
Hoi,

Misschien heb je hier iets aan, waar je mee op weg geholpen kan worden:

http://www.michaelstevenstech.com/moving_xp.html

(Met dank aan lange pier, dit komt uit een vraag van mij over hetzelfde probleem)

Bij mij is het trouwens prima gelukt, op wat probleempjes met wat programma's na dan.
Het is wel een heel omslachtige methode, maar wel de moeite van het proberen waard.

tip: Print de pagina uit. Scheelt een hoop ergenissen.
 
Laatst bewerkt:
Nou je kan de schijf wel als slave zetten, en een andere HDD op master zo dat gwoon windows is :) De slave (Dus je schijf van nu) kan dus als programmaschijf/data gebruikt worden.

Het rotte van als je gaat upgrade moet je ook altijd je drivers wijzigen. Maarja dat hadden mensen al uitgelegd
 
Ik zou eerste een het voorstel van JerX uitproberen.
Als je de softwere niet opnieuw kunt installeren heeft het zoeken in het register naar keys ook niet zo veel zin.

Mag ik weten om welke software het gaat?
Misschien kan je de leverancier een mailtje sturen en je probleem aan hem uitleggen. Lijkt me dat er toch wel een oplossing geboden moet kunnen worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan