nz functie dat vastloopt

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Berichten
152
Onderstaande code regel loopt bij mij foutloos terwijl bij een andere werkstation met Office 365 over z'n nek gaat:
Code:
strSpeelsterkte = Nz(Me.lstSpeelsterkte.Column(0), "")
In de bijlage kan je zien waarom en ik begrijp totaal niet waarom het op de ene werkstation wel goed gaat en bij de andere niet.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat was daar de oplossing voor?
In de bijlage heb ik een foto gemaakt waar het fout ging en kennelijk is Access strenger bij de ene werkstation dan bij de andere.
 

Bijlagen

  • nz_fout.jpg
    nz_fout.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 8
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat was daar de oplossing voor?
Ja, met enige regelmaat zelfs. En de oorzaak is doorgaans altijd dezelfde, en heeft weinig te maken met dat Access ‘strenger’ is voor de ene machine dan voor de andere. Hooguit dat op de ene pc slordiger wordt geprogrammeerd dan op de ander. Het probleem doet zich overigens niet alleen voor bij de Nz functie, maar bij het gebruik van VBA functies in queries.

Wát, of waar de fout precies zit (want dat is de oorzaak: een fout in je code) is moeilijk te zeggen, omdat de plek waarmee je met de fout geconfronteerd wordt doorgaans niets te maken heeft met waar de werkelijke fout zit. Dus is er maar één manier om daar achter te komen: de database Compileren. Dat doe je uiteraard in het VBA venster. En, als het compileren een fout tegen komt, zoals (wat meestal het geval is) een ontbrekende bibliotheek, dat herstellen. En dan weer compileren tot er niets meer gevonden wordt, en de code dus in orde is.

Nu weet je vermoedelijk ook waarom de ene pc er geen last van heeft, en een ander wél: vaak een ontbrekende bibliotheek. Het is vrij simpel om een bibliotheekje niet aan te vinken, die je tóch nodig blijkt te hebben :).

Garantie tot aan de deur uiteraard, maar bij heeft dit tot nu toe altijd dit probleem opgelost.
 
Uhmm enige wat ik niet gedaan heb is compileren op ene pc. Ik heb exact dezelfde situatie bij beide pc's geactiveerd en bij de ene gaat ie over z'n nek en bij de andere niet. Heb uiteraard in referenties gekeken of er een dll ontbrak maar alles staat keurig aangevinkt. Heel bijzonder. Dacht misschien moet de ene pc een update van Office 365 krijgen aangezien ik ooit eerder in vba issues kreeg wat normaal werkt. Vervolgens na drie intensieve telefoontjes naar Microsoft bleek in december 2021 uit mijn hoofd een update geweest te zijn die vba soms dwars zit. Oplossing was fysiek de nieuwe versie handmatig updaten. Ik laat je weten of compileren helderheid geeft.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan