Opgelost Office 365 Family - afschermen van de afzonderlijke accounts

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Berichten
894
Overweeg aanschaf Office/Microsoft 365 Family.
Dan heb je 6 accounts met elk 1 TB opslag One Drive en mag je per gebruiker op 5 apparaten installeren.

Maar hoe zit het met de privacy tussen de verschillende accounts ?

De kinderen zullen niet blij zijn als hun vader in hun bestanden kan kijken. Niet dat ik de intentie heb maar weet dit graag zeker.

Het is dit aspect waarvoor ik het juiste antwoord niet hebben kunnen vinden bij MS

Dit wel maar dan gaat het alleen over de OneDrive....

Q

Wanneer ik mijn abonnement met anderen deel, kunnen wij dan elkaars OneDrive-bestanden zien?​

De bestanden en mappen die je in OneDrive opslaat, zijn privé. Als je wilt, kun je OneDrive gebruiken om foto's, Microsoft Office-documenten, andere bestanden en hele mappen met mensen te delen. Je kunt zien met wie een OneDrive-bestand is gedeeld of het delen beëindigen wanneer je dat wilt.
Unq
 
Volgens mij prima. Je hebt je eigen ‘domeinen’, waar anderen niet in kunnen. Kijk, op je pc kun je denk ik als eigenaar/beheerder wél in mappen van andere gebruikers kijken. Daar weet ik te weinig van, aangezien ik geen netwerk beheer. Maar als elke gebruiker een eigen pc/laptop heeft, en daarbij OneDrive als cloud opslag gebruikt, ben je er toch?
 
OneDrive is iets persoonlijks als je niet wil dat een ander daarin kan kijken dan moet je een gebruikersaccount met een wachtwoord nemen. Als er dan nog iemand op de PC moet dan maak je ook daarvoor een eigen gebruikersaccount....
 
Die accounts zijn wel afgescheiden met een eigen inlog en wachtwoord. Echter zal de hoofdbeheerder via een omweg nog steeds toegang kunnen hebben. Tenminste zo werkt dat in de zakelijke versie.

Waar het meestal mis gaat is dat er maar 1 account op een computer/laptop is en dat iedereen daar gebruik van maakt. En vervolgens vergeet om zich af te melden bij OneDrive etc.
 
IK heb later dit nog op Microsoft gevonden :

Belangrijk: Mensen uw abonnement deelt, hebt u GEEN toegang tot uw persoonlijke bestanden, agenda of e-mail en hebt u geen toegang tot die bestanden. Alle bestanden en gegevens over het gebruik van services blijven privé - alsof ze hun eigen abonnement hebben gekocht.


De zin is niet helemaal compleet of goed vertaald maar denk wel dat ze bedoelen "Mensen met wie uw abonnement deelt enz....".

Vooralsnog zal er niet een computer gedeeld worden dus iedere gebruiker een eigen pc/tablet enz.

Dan voel ik me toch wel redelijk safe......
 
En zo werkt het ook in de (mijn) praktijk. Er zijn andere zaken waar je je zorgen om zou kunnen (moeten?) maken :).
 
Die accounts zijn wel afgescheiden met een eigen inlog en wachtwoord. Echter zal de hoofdbeheerder via een omweg nog steeds toegang kunnen hebben. Tenminste zo werkt dat in de zakelijke versie.

Waar het meestal mis gaat is dat er maar 1 account op een computer/laptop is en dat iedereen daar gebruik van maakt. En vervolgens vergeet om zich af te melden bij OneDrive etc.
Als we het hebben over een zakelijke omgeving is dat de verantwoordelijkheid die je als systeembeheerder draagt. Als je echt wilt kan je bij alles en kan je inloggen als iedere medewerker. In een normale werkverhouding doe je dat soort dingen echter niet. Moet je toch inloggen bijvoorbeeld in de computer van een zieke medewerker dan zorg je voor toestemming van leidinggevenden, HR en eventuele anderen.

Althans, dat is volgens mij zoals het zou moeten.
 
Heb je de vraag gelezen? Het gaat hier dus niet over een zakelijke omgeving. Tenzij de kinderen vader betalen voor zijn diensten :).
 
Als we het hebben over een zakelijke omgeving is dat de verantwoordelijkheid die je als systeembeheerder draagt. Als je echt wilt kan je bij alles en kan je inloggen als iedere medewerker. In een normale werkverhouding doe je dat soort dingen echter niet. Moet je toch inloggen bijvoorbeeld in de computer van een zieke medewerker dan zorg je voor toestemming van leidinggevenden, HR en eventuele anderen.

Althans, dat is volgens mij zoals het zou moeten.
Dat is mij helemaal duidelijk @Rubensky . Echter als mensen zich zorgen maken over bijv. toegang tot bestanden, dan vind ik het wel zo netjes om het hele verhaal te vertellen. Dan kunnen ze zelf een geïnformeerde beslissing nemen of dat voor hun acceptabel is of niet.

Overigens. Ook als systeembeheerder dien je je gewoon aan de wet te houden. Dus als je zonder geldige reden je toegang verschaft tot bijv. bestanden dan valt dit nog steeds onder computervredebreuk en ben je dus gewoon strafbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan